Likumā “Par nodokļiem un nodevām” Valsts ieņēmumu dienestam paredzēti jauni instrumenti maksātāju pārbaudēm un vienošanās iespējām.
FOTO: Freepik
Nodokļu jumta likumā ir vairākas izmaiņas nodokļu administrēšanas darbībās, tostarp nodokļu kontrolē, nodokļu samaksas termiņa pagarināšanā, vienošanās iespējās un to nosacījumos, ja nodokļi nav samaksāti.
Jauno regulējumu nosaka likuma “Par nodokļiem un nodevām” grozījumi, kas stājas spēkā piektdien, 30. jūnijā.
Likumprojekta izskatīšanas gaitā Valsts ieņēmumu dienests (VID) informācijā par grozījumiem norādīja, ka tie paredz vairākus jaunus instrumentus, kurus izmantot, lai cīnītos pret nodokļu nemaksāšanu, kā arī ļautu ātrāk saņemt atbalstu grūtībās nonākušajiem godprātīgajiem nodokļu maksātājiem.
Ar grozījumiem padarīts saprotamāks process, kā VID pārbauda gadījumus, kad nav nomaksāti nodokļi. Tas atvieglos situācijas izpratni un komunikāciju ar iestādi. Tāpat pilnveidots vienošanās princips, kas paredzēs ievērojami samazināt nokavējuma naudu un soda naudu, ja ātrāk tiks samaksāti nenomaksātie nodokļi.
Atsevišķi grozījumi attiecināmi arī uz atbalstu grūtībās nonākušiem godprātīgajiem nodokļu maksātājiem.
Piemēram, ja tiks konstatēti nenomaksāti nodokļi, tad uzņēmējam būs iespēja vienoties ar VID un līdz pat 85% samazināt nokavējuma naudu vai līdz pat 60% samazināt soda naudu, ja viņš nodokļus nomaksās ātrāk.
Lai pārbaudītu uzņēmēju nodokļu maksājumu atbilstību likumam, līdz šim VID bija jāizmanto kāds no četriem dažādiem pārbaudes veidiem. Šāds risinājums bija ne vien sarežģīts un grūti piemērojams, bet nereti arī uzņēmējiem neizprotams.
Lai nodokļu pārbaudes varētu veikt vienkāršāk un efektīvāk, turpmāk likumā “Par nodokļiem un nodevām” būs paredzēts tikai viens nodokļu pārbaudes veids – nodokļu kontrole. Tās ietvaros VID uzrunās uzņēmēju, informējot par neatbilstībām, kā arī uzklausīs uzņēmēja skaidrojumu. Atbilstoši “Konsultē vispirms” principam uzņēmējam būs iespēja neatbilstību novērst.
Savukārt, ja neatbilstība nebūs novērsta, tad VID uzņēmēju informēs par veicamo maksājumu, dodot iespēju vienoties par tūlītēju nomaksu un attiecīgi nokavējuma vai soda naudas samazinājumu.
Vienlaikus, tāpat kā līdz šim, ja nodokļi netiks maksāti ļaunprātīgi un lielā apmērā, tad VID varēs veikt arī nodokļu auditu, kas ir visaptveroša uzņēmēja pārbaude, uzsver VID.
Nodokļu samaksas termiņu pagarināšanas process papildināts ar automatizēta lēmuma pieņemšanas regulējumu. Likuma 24. pants (“Nodokļu samaksas termiņu pagarināšana un nodokļu parādu kapitalizācija”) papildināts ar 9.2 daļu, nosakot: “Valsts ieņēmumu dienests šā panta pirmajā daļā paredzētajos gadījumos tā administrētajiem nodokļu, nokavējuma naudas un soda naudas maksājumiem ir tiesīgs piešķirt un atteikt samaksas termiņa pagarinājumu, kā arī atcelt lēmumu par samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanu ar VID informācijas sistēmas sagatavotu lēmumu, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi. Šāds automatizēti pieņemts lēmums ir derīgs bez VID amatpersonas paraksta.”
Lēmumā tiks norādīts, ka tas ir pieņemts, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi, un ietverta informācija par to, kā nodokļu maksātājs var saņemt skaidrojumu par automatizēto lēmuma pieņemšanu.
Ar automatizēti pieņemtu lēmumu juridiskajām personām nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadala vienādos ikmēneša maksājumos, savukārt fiziskajām personām nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadala vienādos ikmēneša maksājumos vai maksājumos reizi divos mēnešos. Ja konstatēts kāds no šā panta 1.2 daļā minētajiem apstākļiem, tad VID, pirms atceļ automatizēti pieņemtu lēmumu par samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanu, par to informē nodokļu maksātāju. VID publicē savā tīmekļvietnē informāciju par automatizētā lēmuma pieņemšanā izmantotajiem datiem, lēmuma pieņemšanas shēmu, tostarp par nodokļu maksātāja novērtējuma kritērijiem, un lēmuma tiesiskajām un faktiskajām sekām.
Savukārt likuma 16. pantā noteiktās nodokļu maksātāju tiesības pieprasīt pārmaksātās nodokļa summas atmaksāšanu vai novirzīšanu kārtējo nodokļu maksājumu segšanai triju gadu laikā pēc konkrētā nodokļa likumā noteiktā maksāšanas termiņa papildinātas ar tiesībām mantot pārmaksāto nodokli. Proti, ja nodokļu maksātājs – fiziskā persona – ir miris, tad minētās tiesības pāriet uz mantinieku, kurš var pieprasīt pārmaksātās nodokļa summas atmaksāšanu triju gadu laikā no mantojuma atklāšanās. Tāpat mantinieks var pieprasīt nepareizi iemaksātās nodokļu summas atmaksāšanu triju gadu laikā no mantojuma atklāšanās.
Likumā papildināts arī nodokļu pārmaksu dzēšanas regulējums un citas normas.
Tiesību akta anotācijā norādīts, ka grozījumi skar visus nodokļu maksātājus – gan fiziskās personas, kuras reģistrējušās VID kā saimnieciskās darbības veicējas, gan juridiskās personas – un ka jaunie risinājumi ir saistīti arī ar ēnu ekonomikas ierobežošanu.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.