Ņemot vērā saikni starp korupciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, iespēja identificēt politiski nozīmīgu Latvijas Republikas personu ļaus efektīvi samazināt korupcijas risku un nodrošinās būtisku progresu kopējā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas mehānisma stiprināšanā, norādīts jaunā normatīvā regulējuma paskaidrojumos.
FOTO: Freepik
Kredītiestādes un citi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas* finansēšanas novēršanas likuma subjekti no Valsts ieņēmumu dienesta politiski nozīmīgu personu datubāzes varēs saņemt informāciju par politiski nozīmīgām Latvijas personām un to tuvākajiem radiniekiem.
Likuma 25. panta sestā daļa no 1. novembra noteic, ka Valsts ieņēmumu dienests sniedz informāciju par politiski nozīmīgu Latvijas Republikas personu, tās laulāto, vecākiem, bērniem, brāļiem vai māsām.
Atbilstoši likumā prasītajam Ministru kabinets nosaka tās informācijas apjomu, kuru likuma subjekts var saņemt no VID uzturētās politiski nozīmīgu personu datubāzes, kā arī šādas informācijas pieprasīšanas, izsniegšanas un glabāšanas kārtību. Tam ir pieņemti MK noteikumi Nr. 406, kas stājas spēkā šodien, 1. novembrī.
Likuma subjekti (personas, kuras veic saimniecisko vai profesionālo darbību) ir uzskaitīti likuma 3. pantā: kredītiestādes; finanšu iestādes; ārpakalpojuma grāmatveži, zvērināti revidenti, zvērinātu revidentu komercsabiedrības un nodokļu konsultanti; zvērināti notāri, zvērināti advokāti; izložu un azartspēļu organizētāji; parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēji u. c.
Ar papildināto normatīvo regulējumu paredzēts novērst trūkumus, kuri minēti “Moneyval” ziņojuma secinājumos par politiski nozīmīgu personu identificēšanu, kas ir būtiski efektīvas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas sistēmas izveidei. Ņemot vērā saikni starp korupciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, iespēja identificēt politiski nozīmīgu Latvijas Republikas personu ļaus efektīvi mazināt korupcijas riskus un nodrošinās būtisku progresu kopējā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas mehānisma stiprināšanā, norādīts noteikumu anotācijā.
Politiski nozīmīgu personu datubāze ir VID rīcībā esošie dati no VID informācijas sistēmām, un šī datubāze ļauj noteikt informāciju par konkrētas personas ieņemto politiski nozīmīgo amatu un citas personas saikni ar šo personu. Normatīvajā regulējumā tiek izmantota tikai tā informācija, kas jau ir VID rīcībā, piemēram, valsts amatpersonu publiskojamo datu bāze. Piekļuve šādai informācijai tiks nodrošināta, izmantojot publiskojamo datu bāzi un Valsts reģionālās attīstības aģentūras nodrošinātu Valsts informācijas sistēmu savietotāja (VISS) infrastruktūru.
Lai nodrošinātu likuma subjektiem – kredītiestādēm un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem – iespēju pārvaldīt savu klientu politiski nozīmīgas personas statusa izmaiņas, VID regulāri, reizi ceturksnī, nodos informāciju par kredītiestādes vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja klientiem (fiziskām personām – pilngadīgiem Latvijas Republikas rezidentiem, kas ir pieprasījuma noguldījumu, maksājumu vai ieguldījumu kontu turētājas, pilnvarotās personas vai patiesā labuma guvējas), par kuriem kredītiestāde vai maksājumu pakalpojumu sniedzējs sniedza ziņas kontu reģistram, ievietojot to VISS datu izplatīšanas tīklā.
Politiski nozīmīgu personu radinieku dati būs pieejami tikai par pilngadīgām personām Latvijas Republikas rezidentiem.
Noteikumu daļā par informācijas apjomu, tās pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību paredzēts, ka likuma subjekts, kas pieprasa informāciju par politiski nozīmīgām personām un politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem, saņem šādu informāciju:
Ja fiziskā persona ir nepilngadīga, lai noskaidrotu tās atbilstību politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļa statusam, sistēmas lietotājs pieprasīs informāciju par nepilngadīgā likumisko pārstāvi.
Fizisko personu datu apstrādes normatīvo aktu prasību ievērošana, arī informācijas pieprasījumu un saņemtās informācijas apstrādes faktu automātiska auditācijas pierakstu veidošana un to uzglabāšana vismaz 24 mēnešus un, ja nepieciešams, sniegšana pēc pieprasījuma Valsts ieņēmumu dienestam, notiks atbilstoši datubāzes lietotāja iekšējās kontroles sistēmai.
Likuma subjektam, kurš pieprasa un saņem informāciju par politiski nozīmīgām personām un politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem, jānodrošina, ka:
_______________
* Proliferācija ir kodolieroču, ķīmisko, bakterioloģisko, bioloģisko, toksisko vai citu masveida iznīcināšanas ieroču, to nogādes līdzekļu un saistīto materiālu nodošana un eksports.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.