Līdz 14. aprīlim sabiedriskajai apspriešanai nodoti grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā, kas paredz paplašināt informācijas apjomu, kuru Finanšu izlūkošanas dienests būs tiesīgs sniegt likuma subjektiem. Tāpat iecerēts pazemināt ārvalstu valūtas skaidras naudas pirkšanas vai pārdošanas darījuma slieksni, no kura jāveic klienta izpēte. Šobrīd robežslieksnis ir 1500 eiro – plānots, ka turpmāk tas varētu būt 1000 eiro.
Likumprojekta mērķis ir:
Patlaban saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma 11. pantu likuma subjekts veic klienta izpēti, ja tiek veikts ārvalstu valūtas skaidras naudas pirkšanas vai pārdošanas darījums, kura apmērs vai vairāku šķietami saistītu darījumu kopējā summa pārsniedz 1500 eiro. Tas nozīmē, ka klienta izpētes pasākumi, tajā skaitā klienta identifikācija, netiek veikti, ja darījuma kopējā summa nesasniedz 1500 eiro.
Likuma grozījumu autori – Finanšu ministrija – anotācijā norāda, ka šādas NILLTPFN likuma prasības nesasniedz likuma mērķi un neļauj tās efektīvi piemērot.
Ar valūtu tirdzniecību skaidrā naudā Latvijā nodarbojas kredītiestādes un valūtu tirdzniecības sabiedrības. No šādu darījumu kopējā apjoma lielāko daļu veic tieši valūtu tirdzniecības sabiedrības – 2023. un 2024. gadā tās veikušas 98% darījumu.
Valūtu tirdzniecības sabiedrību kopējais valūtu tirdzniecības darījumu apjoms 2024. gadā sasniedzis 197 miljonus eiro.
Latvijas Bankas uzraudzības dati liecina, ka 2024. gadā no kopējā valūtu tirdzniecības darījumu skaita anonīmi tika veikti 93,6% darījumu. Saskaņā ar Nacionālajā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu sniegto informāciju darījumu anonimitāte ir viens no sektora riskiem.
Lai NILLTPFN risku pārvaldība valūtu tirdzniecības sektorā būtu efektīvāka, ar grozījumiem 11. pantā paredzēts noteikt, ka klienta izpēte tiek veikta, ja darījuma vai vairāku šķietami saistītu darījumu kopējā summa pārsniedz 1000 eiro vai mazāku summu, kuru noteicis likuma subjekts, pamatojoties uz tā darbības risku novērtējumu.
Sākot ar 2024. gada 30. decembri, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji tiek atzīti par finanšu iestādēm un uz tiem ir attiecināmas NILLTPFN likuma prasības, tai skaitā prasības NILLTPFN iekšējās kontroles sistēmas izveidei.
Ar grozījumiem NILLTPFN likuma 10. pantā plānots noteikt, ka kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem būs pienākums iecelt par NILLTPFN prasību izpildi atbildīgo darbinieku gan augstākajā vadībā, kas nodrošina NILLTPFN prasību izpildes pārraudzību, gan iekšējās kontroles struktūrvienībā, kas nodrošina NILLTPFN prasību praktisko izpildi.
Direktīvas 2015/849 46. panta trešā daļa noteic, ka dalībvalstis nodrošina, lai tad, kad tas ir iespējams, atbildīgajiem subjektiem savlaicīgi tiktu sniegta informācija par to, cik efektīvi ir bijuši ziņojumi par aizdomīgiem darījumiem saistībā ar nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu vai teroristu finansēšanu un kādi pasākumi pēc tam ir veikti.
NILLTPFN likuma 39. panta otrās daļas 1. punkts noteic, ka FID informē likuma subjektu par faktu, ka informācija 55. pantā noteiktajā kārtībā ir sniegta izmeklēšanas iestādēm vai prokuratūrai. Šāds regulējums sašaurina informācijas apjomu, kuru FID ir tiesības sniegt likuma subjektiem, proti, ir izslēgta iespēja sniegt atgriezenisko saikni par gadījumiem, kad to sniegtā informācija ir ietverta, veicot starptautisko informācijas apmaiņu, kas ir noteikta 62. pantā, vai sniedzot atbildes uz saņemtajiem pieprasījumiem, pamatojoties uz 56. pantu. Vienlaikus atgriezeniskā saikne ir būtisks elements turpmāko ziņojumu iesniegšanās procesā.
Līdz ar likuma grozījumiem plānots paplašināt informācijas apjomu, kuru FID būs tiesīgs sniegt likuma subjektiem likuma 55., 56. un 62. pantā noteiktajā kārtībā.
Likuma 51. panta pirmās daļas 18. punkta redakcija noteic, ka FID pienākums ir nekavējoties nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam (VID) NILLTPFN likuma subjekta ziņojumu par aizdomīgu darījumu nodokļu jomā (ja minētajā ziņojumā ir ietverta norāde par ziņojuma iesniegšanu VID) un sliekšņa deklarācijas. Tāpat attiecīgi likuma 31.6 panta trešās daļas 4. punktā Ministru kabinets (MK) ir deleģēts noteikt kārtību, kādā FID nosūta VID likuma subjekta ziņojumus par aizdomīgu darījumu nodokļu jomā un sliekšņa deklarācijas.
Vienlaikus ir identificēta nepieciešamība paplašināt nododamās informācijas apjomu un institūciju loku, kam informācija varētu būt vajadzīga. Ievērojot minēto, jānosaka atvieglots mehānisms, kurā FID ir pienākums sniegt informāciju, ko deleģēts noteikt MK.
Līdz ar to ir jāgroza minētās tiesību normas. Ar grozījumiem paredzēts, ka MK noteiks gadījumus, kārtību un apjomu, kādā FID nosūta ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem un sliekšņa deklarācijas. Tādējādi MK paredzēs, kādām institūcijām ziņojumi par aizdomīgiem darījumiem un sliekšņa deklarācijas varēs tikt sniegtas, lai institūcijas attiecīgo informāciju varētu izmantot tām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai.
Ar grozījumiem NILLTPFN likumā jaunā redakcijā tiek izteikts 54. pants, kas nosaka valsts un pašvaldību institūciju sadarbības pienākumu nodrošināt FID tā funkciju veikšanai nepieciešamo informāciju automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā, izmantojot informācijas sistēmu savstarpēju mijiedarbību datu sniegšanas procesā.
Likuma 54. panta otrajā daļā ir MK ir deleģēts noteikt:
Ar grozījumiem NILLTPFN likumā tiks paplašināts pārstāvēto institūciju loks FID koordinētajā sadarbības koordinācijas grupā ar uzraudzības un kontroles institūcijām un institūcijām, kurām ir būtiska loma NILLTPFN un sankciju atbilstības jautājumos, kā arī predikatīvu noziedzīgu nodarījumu novēršanā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām