Labdien! Daudzdzīvokļu mājā ir vairāki pašvaldības īres dzīvokļi. Vienā no tiem dzīvo ģimene, kas regulāri pārkāpj mājas iekšējās kārtības noteikumus: vakaros trokšņo, lieto alkoholu, vairākkārt ir izsaukta policija. Kopā ar kaimiņiem jau esam vērsušies pašvaldībā ar iesniegumu. Turklāt šai ģimenei ir būtisks komunālo maksājumu parāds, kura dēļ visai mājai tiek atteikta renovācijas kredīta iespēja – mājai ar parādu netiek piešķirtas kredītsaistības. Ir zināms, ka šī ģimene jau iepriekš bijusi izlikta no cita pašvaldības dzīvokļa par līdzīgiem pārkāpumiem un parādiem, tomēr atkal saņēmusi pašvaldības īres dzīvokli. Vai pašvaldībai ir jāsedz šo īrnieku parādi? Kāpēc šādas personas tiek atkārtoti ievietotas pašvaldības mājokļos, neskatoties uz to, ka viņi apzināti neveic maksājumus un rada problēmas citiem? Vai normatīvajos aktos nav paredzēts, ka atkārtoti šādi īrnieki dzīvokļus nevarētu saņemt? Vai pastāv konkrēts likuma pants, kas nosaka pašvaldības tiesības atteikt atkārtotu dzīvokļa piešķiršanu šādām personām, nevis tikai vispārīgi minējumi saistošajos noteikumos, ko katra pašvaldība interpretē atšķirīgi? Vai likumi neattiecas uz visiem vienlīdzīgi? Lūdzu sniegt atbildes par rīcību pēc būtības, lai nebūtu tikai formāls skaidrojums, ka par parādu atbild īpašnieks un to uzrauga mājas apsaimniekotājs. Šī procedūra (brīdinājumi, prasības tiesā, spriedums, tiesu izpildītāja darbs, izlikšana) ir gadiem ilga, bet tikmēr māja paliek bez renovācijas iespējām, jo parāds sasniedz tūkstošus.
Ņemot vērā, ka jautājumā nav norādīta konkrēta pašvaldība, iespējams sniegt tikai vispārīgu atbildi. Proti, pašvaldības ir tiesīgas izīrēt tām piederošas dzīvojamās telpas likumā “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” noteiktajām personām (skat. 13., 14. pantu), ievērojot šā likuma un Dzīvojamo telpu īres likuma noteikumus, kā arī attiecīgās pašvaldības saistošos noteikumus. Tas nozīmē, ka pašvaldības dzīvokļi ir paredzēti konkrētām iedzīvotāju grupām, galvenokārt maznodrošinātajiem. Vienlaikus pašvaldības savos saistošajos noteikumos var noteikt arī citas personu kategorijas, kuras nav minētas šā likuma 13. un 14. pantā un kurām sniedzama palīdzība, izīrējot dzīvojamo telpu.
Pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus, kuros nosaka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas izīrēšanas kārtību un nosacījumus, kā arī termiņu, uz kādu slēdzams dzīvojamās telpas īres līgums. Tāpat katrā pašvaldībā tiek izveidots palīdzības reģistrs, kurā ir personas, kas vēlas un ir tiesīgas saņemt palīdzību.
Persona tiek izslēgta no palīdzības reģistra, ja:
Likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 7. panta piektā daļa noteic, ka pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā var pieņemt lēmumu par atteikumu atzīt personu par tiesīgu saņemt likuma 3. panta 1. punktā minēto palīdzību (pašvaldībai piederošās vai tās nomātās dzīvojamās telpas izīrēšana), ja:
7. panta sestā daļa arī paredz, ka pašvaldības dome savos saistošajos noteikumos var paredzēt vēl citus gadījumus, kad pašvaldībai ir tiesības atteikt personai šā likuma 3. panta 1. punktā minēto palīdzību, ja pirms palīdzības lūgšanas persona ar savu rīcību apzināti pasliktinājusi savus dzīvokļa apstākļus.
Vienlaikus likuma “Par palīdzību dzīvokļā jautājumu risināšanā” 14. panta devītā daļa noteic: ja dzīvojamās telpas īres līgums ar personu tiek izbeigts, pamatojoties uz Dzīvojamo telpu īres likuma 24. pantu (dzīvojamās telpas īres līguma izbeigšana dzīvojamās telpas īres maksas un citu ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto maksājumu nesamaksas dēļ), un ja īrnieks atbilst kādai no minētā panta pirmās daļas 1. punktā norādītajām personu kategorijām, kā arī vēršas pašvaldībā ar iesniegumu sešu mēnešu laikā pēc tam, kad ir stājies spēkā tiesas nolēmums par īrnieka izlikšanu no dzīvojamās telpas, pašvaldība samērīgā laika periodā pēc tam, kad persona reģistrēta attiecīgajā palīdzības reģistrā, ierāda īrniekam citu dzīvošanai derīgu dzīvojamo telpu.
No minētā izriet, ka arī iedzīvotājiem, kuriem ir iepriekš izveidojušās parādsaistības, bet kuri atbilst likumā noteiktajai kategorijai, ir tiesības atkārtoti prasīt pašvaldības palīdzību dzīvesvietas jautājuma risināšanā, tomēr tas neatceļ pienākumu atmaksāt parādu.
Pašvaldībai piederošo dzīvokļu parāda piedziņa visbiežāk tiek īstenota ar mājas pārvaldnieka starpniecību (skat. Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 14. pantu), tādējādi piedziņa tiek vērsta nevis pret pašvaldību kā īpašnieku, bet pret īrnieku.
Piemēram, Rīgas pašvaldībā skaidro:
Rīgas pašvaldības pārstāvis arī aicina katrā situācijā, kad īrnieks pārkāpj vispārpieņemtās uzvedības normas, tādējādi traucējot pārējiem mājas iemītniekiem, zvanīt Rīgas valstspilsētas pašvaldības policijai, lai, pēc tam izprasot pārkāpuma protokolu, to varētu izmantot kā pārkāpuma pierādījumu tiesā.
Taču būtiski uzsvērt, ka personas no dzīvojamajām telpām pašvaldība nevar izlikt patvaļīgi, proti, tas ir iespējams tikai uz tiesas sprieduma pamata.
Savukārt, atbildot uz iepriekš uzdotu līdzīgu jautājumu, zvērināts advokāts Gundars Lācis ir skaidrojis: “(..) Ja Rīgas dome ir panākusi tiesā spriedumu par parāda piedziņu, tad attiecīgo parādu piedzen no bijušā īrnieka parastā kārtībā. Tas, vai parādu var vai nevar piedzīt no parādnieka, nevar pasliktināt pārējo mājas kopīpašnieku (ja tādi ir) stāvokli. Rīgas domei kā dzīvokļa īpašniekam patstāvīgi jānorēķinās ar apsaimniekotāju par mājas uzturēšanas izmaksām. Pārējie mājas kopīpašnieki nevar kļūt finansiāli līdzatbildīgi situācijā, kad Rīgas dome patstāvīgi izvēlas īrniekus, kuri nav spējīgi samaksāt par komunālajiem pakalpojumiem. Rīgas domes īrnieku radītie parādi šajā gadījumā jāapmaksā īpašniekam – Rīgas domei – un tos “nevar pārlikt” pārējiem mājas dzīvokļu īpašniekiem.
Ja visa māja ir Rīgas domes īpašums un arī pārējiem iedzīvotājiem dzīvokļi tiek izīrēti, tad arī īrnieki pārējos dzīvokļos atbild tikai par finanšu saistībām, kas ir noteiktas viņu īres līgumos. Ja kāda dzīvokļa parāda dēļ citiem konkrētās mājas dzīvokļiem netiek sniegti komunālie pakalpojumi, tad par situāciju atbildīga ir Rīgas dome kā īpašnieks. Īres līgumos izīrētājs parasti apņemas nodrošināt īrnieku ar visiem komunālajiem pakalpojumiem, ja īrnieks pilda savas īres līguma saistības. Ja bijušo īrnieku parādus pievieno citu īrnieku kārtējiem rēķiniem, tad attiecīgā īrnieka parāda summas nav jāmaksā. Ja jūs jau esat samaksājis kādu no bijušo īrnieku parāda summām, tad ar nosacījumu, ka īres līgumā tas nav paredzēts, to var piedzīt no Rīgas domes kā dzīvokļa īpašnieka, kas radījis mājai parādu (..).”
Neskaidrību gadījumā ieteicams vērsties konkrētajā pašvaldībā, kuras teritorijā atrodas dzīvojamā māja.
Uzzini vairāk LV portālā:
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!