Ministru kabinets š.g. 3. oktobrī pieņēma grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 837 "Kārtība, kādā kārto maksātnespējas procesa administratora amata pretendentu sarakstu un izvēlas maksātnespējas procesa administratora amata kandidātu", kas paplašina līdzšinējo noteikumu tvērumu, iekļaujot kārtību, kādā administratoru izvēlas konkrētam kredītiestādes maksātnespējas procesam. Iepriekš noteikumi regulēja tikai, kā administrators tiek izvēlēts Maksātnespējas likumā regulētajos procesos, proti, juridiskās personas maksātnespējas procesā vai fiziskās personas maksātnespējas procesā.
Līdz grozījumiem administratoru amata kandidātu atlases procedūru regulēja Latvijas Bankas (iepriekš – Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, FKTK) normatīvie noteikumi, kas paredzēja, ka MKD sagatavo iespējamo administratora amata kandidātu sarakstu, savukārt Latvijas Banka (FKTK) izvērtē administratora amata kandidātu atbilstību un iesaka izvēlēto kandidātu tiesai. Ar mērķi padarīt administratoru amata kandidātu ieteikšanas procedūru kredītiestādes maksātnespējas procesam caurskatāmāku ar skaidri definētiem un pārbaudāmiem atbilstības kritērijiem Finanšu ministrija (FM) izvirzīja priekšlikumus grozījumiem Kredītiestāžu likumā. Ar grozījumiem Kredītiestāžu likuma 131.1 pantā līdzšinējā kārtība, kas attiecināma uz Maksātnespējas likumā regulētajiem procesiem, turpmāk attiecināma arī uz administratora amata kandidāta izvēli konkrētam kredītiestādes maksātnespējas procesam. Detalizēta kārtība noteikta ar pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem.
Kaut arī MKD kompetencē neietilpst kredītiestādes maksātnespējas procesu uzraudzība, turpmāk pretendentu sarakstu kredītiestādes maksātnespējas procesam EMUS kārtos MKD, pamatojoties uz Ministru kabineta noteiktiem un objektīvi pārbaudāmiem kritērijiem, kas izstrādāti ciešā sadarbībā ar FM. MKD pārbaudīs administratora sodāmību, tostarp, vai administrators nav atzīstams par administratīvi sodītu, pēdējo divu laikā nav sodīts par normatīvo aktu pārkāpumiem, pieredzi (tiesa izbeigusi vismaz 15 administratora vadītos juridiskās personas maksātnespējas procesus), vai administratoram ir sertifikāts, kas apliecina zināšanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas novēršanas jomā u.c. kritērijus. Attiecībā uz nepieciešamību pēc minētā sertifikāta paredzēts pārejas periods līdz 2024. gada 1. novembrim, kura laikā MKD var iekļaut administratoru pretendentu sarakstā kredītiestādes maksātnespējas procesam arī bez spēkā esoša sertifikāta. Vienlaikus tad administratoram ir pienākums līdz 2024. gada 31. oktobrim MKD iesniegt apliecinātu sertifikāta kopiju, pretējā gadījumā MKD izslēgs administratoru no pretendentu saraksta.
Konkrētajā kredītiestādes maksātnespējas procesā administratora amata kandidātu izvēlēsies tiesa, izmantojot TIS nodrošinātu automatizētu un nejaušības principā balstītu atlasi. Šajā atlasē piedalīsies tikai tie administratori, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajiem kritējiem un kurus MKD attiecīgi būs ievietojis pretendentu sarakstā. Tādējādi jau esošais tehniskais risinājums, kā administratora amata kandidāts tiek iecelts juridiskās personas vai fiziskās personas maksātnespējas procesā, sasaistot divas informācijas sistēmas – EMUS un TIS, ir pielāgots kredītiestādes maksātnespējas procesam.
Jāuzsver, kaut arī Latvijas Banka vairs netiks iesaistīta administratora amata kandidāta atlases procedūrā, tomēr Latvijas Bankas pārziņā joprojām ir visi citi ar kredītiestādes maksātnespējas procesu saistītie jautājumi, tostarp nodrošināt šo procesu uzraudzību. MKD kredītiestādes maksātnespējas procesa uzraudzībā nav iesaistīts, iestādes kompetencē ietilpst tikai pretendentu saraksta kārtošana EMUS atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem.