FOTO: Edijs Pālens, LETA.
25. septembrī Saeima nodeva izskatīšanai Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā likumprojektu “Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā”. Tas paredz stiprināt ieslodzīto naudas aprites uzraudzību, ieviest Ieslodzīto informācijas sistēmu, kā arī noteikt brīvprātīgā darba kārtību cietumos.
Valsts kontroles (VK) revīzijas ziņojumā “Par Tieslietu ministrijas 2021. gada pārskata sagatavošanas pareizību” cita starpā tika izteikts ieteikums Tieslietu ministrijai (TM) un Ieslodzījuma vietu pārvaldei (IeVP), sadarbojoties ar Finanšu ministriju (FM) un Valsts ieņēmumu dienestu (VID), izvērtēt nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos un veikt pasākumus, kas sekmētu ieslodzīto personu naudas līdzekļu apgrozības uzraudzību, lai nodrošinātu nodokļu nomaksu un informācijas sniegšanu VID par darījumiem ar ieslodzīto naudas līdzekļiem.
Savukārt VK revīzijas ziņojumā “Valstī īstenoto notiesāto personu resocializācijas pasākumu efektivitāte” tika izteikts ieteikums TM un IeVP veikt pasākumus, lai nodrošinātu piekļuvi valsts un pašvaldību (t. sk. sociālo dienestu) informācijas sistēmām objektīvas informācijas ieguvei par notiesātā dzīvesvietu, izglītību, ģimenes stāvokli u. tml. atbilstoši tiesiskajam regulējumam.
Lai īstenotu VK ieteikumus, likumprojekts paredz:
Normatīvie akti nosaka īpašu kārtību ieslodzīto naudas apritei, kura ir pieļaujama un arī aktīvi tiek izmantota.
Ieslodzīto naudas apritē ir iesaistītas divas institūcijas: Valsts kase (maksājumu pakalpojumu sniedzējs) un IeVP (konta turētājs). Vienlaikus IeVP nav vairāku personu līdzekļu apriti kontrolējošu likumu subjekts, jo tā nav ne maksājumu pakalpojumu sniedzējs, ne kredītiestāde, paskaidrots likumprojekta anotācijā.
Likums “Par nodokļiem un nodevām” “Lai veicinātu nodokļu maksātāju labprātīgu nodokļu nomaksu, kredītiestāde un maksājumu pakalpojumu sniedzējs līdz katra gada 1. februārim iesniedz VID informāciju par klientiem – fiziskajām personām, kas ir Latvijas Republikas rezidenti, – kuru pieprasījuma noguldījuma kontu un maksājumu kontu (t. sk. slēgto pieprasījuma noguldījuma kontu un maksājumu kontu) iepriekšējā gada kopējā debeta vai kredīta apgrozījuma summa vienas kredītiestādes vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja ietvaros ir 15 000 eiro vai vairāk, kā arī kuru maksājumu kontā iepriekšējā gadā ieskaitītās skaidrās naudas kopējā summa vienas kredītiestādes vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja ietvaros ir 7000 eiro vai vairāk.” Likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9. panta pirmās daļas 35. punkta b apakšpunkts: “Gada apliekamajā ienākumā netiek ietverti un ar nodokli netiek aplikti šādi ienākumu veidi: (..) 35) dāvanas no fiziskajām personām: b) līdz 1425 eiro taksācijas gada laikā – ja dāvinātājs ir šā punkta “a” apakšpunktā neminēta fiziskā persona. Šī norma nav piemērojama, ja dāvanu dāvina fiziskā persona savas saimnieciskās darbības ietvaros, kā arī tad, ja fiziskā persona ir saņēmusi dāvanu ar atlīdzības raksturu Civillikuma izpratnē (..).” |
Saskaņā ar anotācijā norādīto šobrīd IeVP nav pienākuma sniegt informāciju VID par ieslodzīto finanšu darījumiem.
Vienlaikus likums “Par nodokļiem un nodevām” nenoteic, ka tajā minētais neattiecas uz ieslodzītajiem kā sabiedrības grupu, un ir jāsekmē ieslodzīto personu naudas līdzekļu apgrozības uzraudzība un jānodrošina nodokļu nomaksa un informācijas sniegšana VID par darījumiem ar ieslodzīto naudas līdzekļiem, teikts anotācijā.
Tādējādi likumprojekts paredz, ka arī IeVP būs pienākums līdz katra gada 1. februārim sniegt VID informāciju par:
Sniedzot informāciju par ieslodzītā konta apgrozījumu, IeVP būs jānorāda šādas ziņas VID:
Par skaidras naudas iemaksām IeVP būs jānorāda VID:
Savukārt, sniedzot VID informāciju par dāvanām no fiziskajām personām, IeVP būs jānorāda:
Likumprojekts paredz, ka IeVP, konstatējot aizdomīgu darījumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē, arī būs nekavējoties jāziņo VID par ieslodzītā vai bijušā ieslodzītā darījumu, kas rada aizdomas, ka tajā iesaistītie līdzekļi ir tieši vai netieši iegūti noziedzīga nodarījuma valsts ieņēmumu jomā rezultātā.
Plānots, ka IeVP reizi nedēļā būs jāiesniedz VID informācija par skaidras naudas darījumiem, kas atbilst sliekšņa deklarācijas vai aizdomīga darījuma kritērijiem.
Plānotās izmaiņas paredz papildināt Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumu ar IX nodaļu “Ieslodzīto informācijas sistēma un informācijas apstrāde”.
Likumprojektā noteikts, ka Ieslodzīto informācijas sistēma (IIS2) ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis un turētājs ir IeVP. Sistēmas darbības mērķis ir nodrošināt IeVP funkciju īstenošanu apcietinājuma un brīvības atņemšanas soda izpildes jomā.
Plānots, ka IIS2 tiks iekļauta brīvības atņemšanas soda vai apcietinājuma izpildes ietvaros veicamo uzdevumu īstenošanai nepieciešamā informācija attiecībā uz ieslodzītajiem, viņu radiniekiem, apmeklētājiem, darbiniekiem, brīvprātīgajiem u. c.
Vienlaikus, lai nodrošinātu apcietinājuma un brīvības atņemšanas soda izpildi, notiesāto resocializāciju, apcietināto sociālo rehabilitāciju, garīgo aprūpi, kā arī veselības aprūpi, likumprojektā paredzēts, ka IeVP sistēmā apstrādās ieslodzītā veselības datus, personas datus, kas atklāj ieslodzītā reliģisko vai filozofisko pārliecību un politiskos uzskatus, datus par ieslodzītā dzimumdzīvi un seksuālo orientāciju jeb īpašu kategoriju personas datus.
Šobrīd normatīvajos aktos brīvprātīgais darbs ieslodzījuma vietās skaidri nav noregulēts.
Likumprojekts paredz papildināt Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumu arī ar jaunu X nodaļu “Brīvprātīgais darbs un tā norises kārtība ieslodzījuma vietās”, lai brīvprātīgais darbs varētu noritēt mērķtiecīgi, jēgpilni un droši kā pašiem brīvprātīgajiem, tā arī IeVP personālam un ieslodzītajiem.
Kā norādīts anotācijā, izvērtējot visus ieslodzījuma vietu darbības aspektus un drošības apsvērumus, ir pilnīgi skaidrs, ka brīvprātīgo iesaiste ir pieļaujama tikai noteiktās darbības jomās.
Tādējādi likumprojektā paredzēts, ka brīvprātīgos varēs iesaistīt:
Paredzēts, ka par brīvprātīgo varēs kļūt persona, kura:
Atbilstoši likumprojektam brīvprātīgajiem būs iespēja saņemt kompensāciju par izdevumiem, piemēram, transporta izdevumiem. Kompensācijas apmēru un kārtību noteiks Ministru kabinets.
Sekot līdzi likumprojekta izskatīšanai, priekšlikumiem, kā arī iepazīties ar visām iecerētajām izmaiņām var šeit.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām