FOTO: Freepik.
Izskatīšanai Saeimā nodots Finanšu ministrijas izstrādātais likumprojekts “Grozījumi Kredītiestāžu likumā”, kas paredz likumā ietvert regulējumu specializētajām kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem eiro.
Likumprojekta “Grozījumi Kredītiestāžu likumā” (turpmāk – likumprojekts) anotācijā norādīts, ka kreditēšanas aktivitāte Latvijā ir starp zemākajām eirozonā. Piemēram, 2024. gada trešajā ceturksnī eirozonā vidēji izsniegto aizdevumu atlikums mājsaimniecībām un nefinanšu sabiedrībām veidoja aptuveni 76% no IKP, kamēr Latvijā tie bija 29%. Savukārt izteikti zemā attiecība starp aizdevumiem un depozītiem (Latvijā – 62,7%, pretstatā eirozonas vidējam rādītājam – 94,5%) norāda uz to, ka mūsu valstī ir ievērojams potenciāls kāpināt uzņēmumiem un mājsaimniecībām nodrošinātā finansējuma apmēru. Latvijas Bankas aplēses liecina, ka Latvijā vēl joprojām ir vairāk nekā 25 000 kreditējamu uzņēmumu.
Kredītiestāžu likuma 21. panta pirmā daļa noteic, ka Latvijā kredītiestādes sākotnējais kapitāls nedrīkst būt mazāks par pieciem miljoniem eiro.
Taču Latvijai saistošā Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīva 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK (Direktīva 2013/36/ES), no kuras izrietošās tiesību normas (arī par kredītiestādes sākotnējā kapitāla apmēru) ir ieviestas Kredītiestāžu likumā, paredz iespēju dalībvalstīm piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem eiro. Proti, Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkts noteic, ka atļauja var tikt piešķirta, ievērojot šādus nosacījumus:
Līdz šim Latvija nav izmantojusi iespēju nacionālajā regulējumā ieviest šādu īpašas kategorijas kredītiestādi.
Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka Latvijā būtiskākos izaicinājumus kreditēšanas pieaugumam gan mājokļu, gan uzņēmumu kreditēšanā rada strukturālas problēmas, kuras tostarp saistāmas ar ierobežotu konkurenci kredītu tirgū, kas bieži izpaužas augstākās procentu likmēs vai stingrākās nodrošinājuma prasībās. Tādēļ zemākas prasības sākotnējam kapitālam:
Vienlaikus likumprojekta anotācijā uzsvērts, ka zemāka pamatkapitāla prasība neapdraudēs finanšu tirgus stabilitāti, jo arī specializētajai kredītiestādei, uzsākot darbību, tiks piemērotas tādas pašas prasības kā “parastām kredītiestādēm”, tostarp par riska izvērtējumu, kapitāla pietiekamību un finanšu stabilitāti.
Pašlaik likumprojekts paredz, ka specializētā kredītiestāde, kuras sākotnējais kapitāls nedrīkst būt mazāks par vienu miljonu eiro, varēs sniegt šādus finanšu pakalpojumus:
Šos pakalpojumus iestāde varēs sniegt, ja atbildīs vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
Likumprojekts nodots izskatīšanai Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām