Priekšvēlēšanu aģitāciju raksturo informācija, kas slavina vai popularizē deputāta amata kandidātu, politisko partiju vai politisko partiju apvienību vai, gluži pretēji, – kritizē vai negatīvi izceļ iepriekš norādītos subjektus. Politiskā aģitācija var izpausties, ne tikai aicinot uz pārmaiņām, bet arī mudinot palikt pie esošās kārtības, vērtībām.
FOTO: Freepik
Sākas priekšvēlēšanu periods pirms Saeimas vēlēšanām. LV portāls skaidro būtiskāko par slēptās aģitācijas un administratīvo resursu izmantošanas riskiem un pazīmēm.
Sestdien, 4. jūnijā, sāksies priekšvēlēšanu aģitācijas periods – 120 dienu laikposms, kas noslēgsies 14. Saeimas vēlēšanu dienā – 1. oktobrī.
Priekšvēlēšanu aģitācijas leģitīmais mērķis ir nodrošināt iespēju personai paust viedokli un iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām pirms vēlēšanām.
Vienlaikus ir noteikti aģitācijas ierobežojumi, lai mazinātu naudas lomu priekšvēlēšanu kampaņās un kandidātiem nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas vēlētāju uzrunāšanā.
Priekšvēlēšanu aģitācija ir vēlētāju pārliecināšana balsot par kādu partiju vai kandidātu, politiskā reklāma vai antireklāma, skaidro priekšvēlēšanu aģitācijas likumību uzraugošās iestādes, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB), Politisko organizāciju pārkāpumu izmeklēšanas nodaļas priekšnieka pienākumu izpildītāja Karīna Poļanska.
“Politiskās partijas, politisko partiju apvienības vai deputāta kandidāta reklamēšana plašsaziņas līdzekļos vai citādā veidā, ja tā satur tiešu vai netiešu aicinājumu balsot “par” vai “pret” kādu politisko partiju, politisko partiju apvienību vai deputāta kandidātu,” šādi priekšvēlēšanu aģitācija tiek detalizētāk definēta Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 1. panta trešajā daļā.
Priekšvēlēšanu aģitācija, kā skaidro KNAB, var būt:
Priekšvēlēšanu aģitācija parasti satur informāciju par deputātu kandidātu, politisko partiju vai politisko partiju apvienību, informāciju par politiskās partijas vai politisko partiju apvienības vadošajām personām, minēto personu attēlus, informāciju par deputātu kandidātu sarakstiem, politisko partiju logo. Tāpat, kā norāda KNAB, priekšvēlēšanu aģitāciju raksturo informācija, kas:
Likums aizliedz slēpto priekšvēlēšanu aģitāciju – aģitāciju, par kuru saņemta samaksa un kuras apmaksātājs (atlīdzības devējs) nav norādīts.
Tieši samaksas nenorādīšana uzskatāma par galveno slēptās aģitācijas pazīmi.
Ja ir konstatēta slēptā priekšvēlēšanu aģitācija, visus tai iztērētos līdzekļus pieskaita aģitācijas veicēja priekšvēlēšanu izdevumiem, par kuru pieļaujamā limita pārsniegšanu tiek noteikts sods. Slēptās politiskās reklāmas pazīmes ir:
Izvietojot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, televīzijas un radio programmās, presē, internetā, publiskās vietās un citos priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumos, kuri izgatavoti iespiedtehnikā, aģitācijas materiālā norāda:
Likums aizliedz arī administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu kampaņā, kas var saturēt gan slēptākas, gan atklātākas politiskās aģitācijas pazīmes.
Par administratīvajiem resursiem uzskatāmi valsts vai pašvaldību institūciju finanšu līdzekļi, kustamās un nekustamās mantas izmantošana vai pakalpojumu sniegšana, ja attiecīgā reklāma saturiski ir saistīta ar kādu politisko partiju vai deputāta amata kandidātu. KNAB norāda – par administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijai var tikt uzskatīti gadījumi, kad:
Amata autoritāte ir ietekmīgs administratīvais resurss, kuru persona iegūst, ieņemot kādu nozīmīgu amatu. Turklāt par administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijā var tikt uzskatīta arī situācija, kad šāda persona vēlēšanās nekandidē, bet sabiedrībā tiek saistīta ar kādu politisko spēku vai kandidātu.
“Šajā periodā jebkurai amatpersonai, kura kandidē vai grasās to darīt vai kura asociējas ar kādu partiju, ir jāizvērtē jebkāda rīcība, kas saistīta ar informācijas sniegšanu,” skaidro K. Poļanska. Viņa arī norāda, ka institūcijām un amatpersonām jāvērtē, vai gadījumos, kad varētu pastāvēt šāds risks, persona, uz kuru tas attiektos, ir vienīgā, kura var sniegt publisku informāciju, piemēram, par institūcijas paveikto vai plānoto.
Amata autoritāte ir ietekmīgs administratīvais resurss, kuru persona iegūst, ieņemot kādu nozīmīgu amatu.
Izplatīts pārkāpums, kuru nereti, iespējams, pat neapzinās, taču, kurš uzskatāms par priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumu, ir kandidātu vai ar politiskajām partijām saistītu cilvēku parādīšanās medijos ar politiskās partijas logo fonā ar darba pienākumiem saistītās situācijās, skaidro KNAB Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļas galvenā inspektore Vineta Ostrovska.
Priekšvēlēšanu aģitācija un politisko uzskatu paušana sociālajos medijos ir atļauta, skaidro KNAB. Tomēr arī šādos aģitācijas gadījumos, ja tā veikta par samaksu, ir jānorāda šis fakts. Izvietojot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus internetā, katrā no tiem skaidri un nepārprotami jānorāda, kurš aģitācijas veicējs ir apmaksājis šo priekšvēlēšanu aģitāciju. Nav pieļaujama aģitācija iestādes sociālā tīkla kontā, ja tai tāds ir reģistrēts.
Aģitēt iespējams arī ar politiskajām partijām, to apvienībām nesaistītai fiziskajai personai, juridiskajai personai vai reģistrētai šādu personu apvienībai, kura veic individuālo priekšvēlēšanu aģitāciju un kuras aģitācija nekādā veidā nav saistīta ar politiskās partijas vai to apvienību veikto priekšvēlēšanu aģitācijas kampaņu. Nesaistītā persona, īstenojot savas intereses, aģitāciju veic savā vārdā, patstāvīgi slēdz līgumus, kas saistīti ar reklāmas izgatavošanu un izvietošanu, kā arī no saviem līdzekļiem apmaksā ar reklāmas izgatavošanu un izvietošanu saistītos izdevumus. Nesaistītā persona aģitācijas veikšanai nedrīkst izlietot vairāk par 15 minimālajām mēnešalgām.
Deputāta amata kandidāts, politiskā partija vai nesaistītā persona var veikt tā saucamo “bezmaksas priekšvēlēšanu aģitāciju”:
Izkārtņu, stendu, afišu, tāfeļu, slietņu, novietotu plakātu, reklāmu skatlogu un citu tamlīdzīgu ar priekšvēlēšanu aģitāciju saistītu reklāmas objektu izvietošanai aizliegts izmantot:
Vēlētāju balsu uzpirkšana un vēlēšanu rezultātu viltošana ir nozīmīgi pārkāpumi, par kuriem paredzēta kriminālatbildība.
Negodīgi vēlēšanu procesi var būtiski iedragāt Satversmē noteiktos valsts demokrātiskās iekārtas principus, tostarp vienlīdzīgu vēlēšanu principu, ņemot vērā, ka brīvu vēlēšanu principa tvērums attiecas ne tikai uz balsošanas brīdi, bet arī uz vēlētāju gribas veidošanos priekšvēlēšanu periodā.
“Esot atvieglotiem ar Covid-19 saistītajiem ierobežojumiem, piemēram, attiecībā uz pulcēšanos, sagaidāms, ka aktualitāti atgūs aģitācijas pasākumi, kas saistīti ar potenciālo vēlētāju satikšanu klātienē. Publiskajā telpā jau izskanējis jautājums par bezmaksas koncertiem, kuros politiķi saka uzrunas,” vērtē biedrības “Sabiedrība par atklātību – Delna” pētnieks un projektu vadītājs Olafs Grigus.
2021. gada pašvaldību vēlēšanās KNAB 21 politisko spēku sauca pie administratīvās atbildības, visbiežāk konstatējot neatbilstības aģitācijas materiālu noformējumā. Savukārt, pārbaudot politisko partiju 13. Saeimas vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijas un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu ievērošanu, KNAB 2019. gada maijā publicētā informācija liecina, ka vairākos gadījumos tika konstatēts, ka politiskie spēki:
KNAB saistībā ar aizvadīto Saeimas vēlēšanu kampaņu veica 36 pārbaudes par administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijā, kā rezultātā divos gadījumos personām tika piemērota administratīvā atbildība. Tāpat pretkorupcijas birojs konstatēja pārkāpumus saistībā ar nesaistīto personu priekšvēlēšanu aģitācijas kārtības neievērošanu. Tika pieņemti seši lēmumi, uzliekot naudas sodus.
Lai nodrošinātu brīvas un vienlīdzīgas vēlēšanas, ir būtiska visu iesaistīto pušu aktīva darbība, tostarp sabiedrības modrība, lai tās nākamie priekšstāvji ievērotu likumu.
Priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumu risku mazināšanai “Delna” iesaka:
Ja priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, kas sāksies 4. jūnijā un ilgs līdz 14. Saeimas vēlēšanu dienai – 1. oktobrim –, iedzīvotājiem rodas aizdomas, vai to rīcībā nonāk pamatota informācija vai pierādījumi, kas varētu liecināt par administratīvo resursu izmantošanu aģitācijas aktivitāšu īstenošanai, KNAB aicina nekavējoties ziņot iestādei. To var darīt, zvanot uz KNAB uzticības tālruni 80002070 vai 67356137, sūtot informāciju elektroniski uz knab@knab.gov.lv, vai arī anonīmā veidā, lietojot iestādes mobilo lietotni “Ziņo KNAB”. Plašāk par ziņošanas iespējām: https://www.knab.gov.lv/lv/ka-zinot-knab.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.