NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
15. novembrī, 2024
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Uzņēmējdarbība
1
1

Sabiedriskajā apspriešanā: Par konkurences tiesību pārkāpumiem būs jāatbild arī amatpersonām

FOTO: Evija Trifanova, LETA.

Līdz 25. novembrim sabiedriskajai apspriešanai nodoti grozījumi Konkurences likumā. Ar likumprojektu paredzēts, ka par aizliegtas vienošanās pārkāpumu administratīvā atbildība tiks piemērota arī tirgus dalībnieku amatpersonām. Atturoša sankcija būs ierobežojums ieņemt amatu līdz pat trim gadiem.

Grozījumi Konkurences likumā iecerēti, lai efektīvāk novērstu konkurences pārkāpumus un, ja pārkāpums tomēr izdarīts, veicinātu iesaistīto personu sadarbību ar Konkurences padomi, norādīts likumprojekta anotācijā.

Amatpersonām ir īpaša nozīme konkurences pārkāpumu novēršanā

Konkurences likuma mērķis ir aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci visās tautsaimniecības nozarēs. Tas nozīmē ierobežot tirgus koncentrāciju, uzlikt par pienākumu izbeigt konkurenci regulējošajos normatīvajos aktos aizliegtās darbības un saukt pie atbildības vainīgās personas. Likums noteic, ka Konkurences padome piemēro atbildību par aizliegtu vienošanos (12. panta otrā un trešā daļa) ar naudas sodu līdz pat 10% no tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma.

Ekonomikas ministrija paziņojumā plašsaziņas līdzekļiem norādījusi, ka tirgus dalībnieku amatpersonām ir īpaša nozīme, lai netiktu pieļauti Konkurences likuma un Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumi. Šīs personas ir atbildīgas par pienācīgas kontroles un uzraudzības sistēmas ieviešanu un uzturēšanu uzņēmumā, kā arī atbilstošas korporatīvās kultūras veidošanu un darbinieku apmācību.

Līdz ar to, lai sasniegtu pietiekamu vispārējo un speciālo prevencijas līmeni, jāparedz regulējums, kas par konkurences tiesību pārkāpumiem nosaka atbildību arī tirgus dalībnieku amatpersonām.

Šādas atbildības noteikšana paaugstinātu amatpersonu motivāciju nepieļaut pārkāpumu vai jau izdarītu pārkāpumu atklāšanā sadarboties ar Konkurences padomi.

Būs jāvērtē arī tirgus dalībnieka amatpersonu atbildība

Likumprojekta 2. pants paredz papildināt Konkurences likuma 6. panta pirmo daļu ar 1.1 punktu, lai noteiktu Konkurences padomei jaunu uzdevumu izvērtēt tirgus dalībnieka amatpersonu atbildību par aizliegtas vienošanās pārkāpumu.

Ar grozījumiem Konkurences likumā paredzēts papildināt 1. pantu ar 9.1 punktu, nosakot, ka tirgus dalībnieka amatpersona ir fiziskā persona, kas konkurences tiesību pārkāpuma laikā ieņem Komerclikuma 4.2 panta pirmajā daļā noteikto amatu.

 

Komerclikums

4.2 pants. Fiziskajai personai noteiktie amatu ieņemšanas ierobežojumi

(1) Ja fiziskajai personai, pamatojoties uz kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros pieņemtu nolēmumu, atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībā un tās pārvaldes institūcijās, attiecīgā fiziskā persona nav tiesīga būt par:

  • personālsabiedrības lietvedi;

  • personālsabiedrību pārstāvēt tiesīgo biedru;

  • kapitālsabiedrības valdes locekli;

  • kapitālsabiedrības padomes locekli;

  • prokūristu;

  • parasto komercpilnvarnieku;

  • personu, kura pilnvarota pārstāvēt ārvalsts komersantu darbībās, kas saistītas ar filiāli;

  • komercsabiedrības likvidatoru;

  • revidentu.

Varēs aizliegt ieņemt noteiktus amatus

Likumprojekts paredz papildināt Konkurences padomes pieņemto lēmumu uzskaitījumu ar jaunu 8. panta pirmās daļas 3. punktu, kas nosaka padomes kompetenci pieņemt lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma, tiesību ierobežojuma un naudas soda uzlikšanu.

Konkurences likumu paredzēts papildināt ar X nodaļu “Tirgus dalībnieka amatpersonas atbildība”. Atbildību tirgus dalībnieka amatpersonai paredzēts piemērot administratīvā procesa kārtībā.

Papildinot likumu ar 43. pantu, plānots noteikt, ka par aizliegtas vienošanās pārkāpumu, ja tirgus dalībnieka amatpersona to īstenojusi juridiskas personas interesēs vai tās labā, individuāli vai kā šīs juridiskās personas koleģiālās institūcijas loceklis, balstoties uz tiesībām pārstāvēt juridisko personu vai darbojoties tās uzdevumā, tad Konkurences padome var noteikt tiesību ierobežojumu ieņemt Komerclikuma 4.2 panta pirmajā daļā noteikto amatu no viena līdz trīs gadiem.

Tas nozīmē, ka Konkurences padome varēs uz laiku apturēt tirgus dalībnieka amatpersonas tiesības ieņemt pārvaldes institūcijas amatus jebkurā tirgus dalībniekā. Šāds ierobežojums būs ietekmēšanas un individuālas prevencijas līdzeklis atbildīgajam tirgus dalībniekam, un tas kalpos kā ģenerālās prevencijas līdzeklis citiem.

Tomēr likumprojekts arī paredz, ka tad, ja amatpersona sadarbosies ar Konkurences padomi vai sniegs būtisku informāciju par pārkāpumu un nebūs piespiedusi citus tirgus dalībniekus veikt nelikumīgas darbības, tiesību ierobežojums ieņemt amatu netiks piemērots.

Tiesību ierobežojumu nav paredzēts piemērot, ja tirgus dalībnieks jau būs saņēmis atbrīvojumu vai samazinātu sodu par dalību iecietības programmā.

Minēto iecietības programmu varēs attiecināt arī uz amatpersonu. Likumprojekts paredz papildināt 12.1 pantu ar 2.1 daļu un noteikt: “Ja iecietības pieteikumu iesniegusi tirgus dalībnieka amatpersona savā vārdā, šī persona uzskatāma par iecietības pieteikuma iesniedzēju, tai skaitā gadījumos, kad tirgus dalībnieka amatpersonas tiesiskās attiecības ar tirgus dalībnieku ir izbeigtas.”

Tas nozīmē, ka tirgus dalībnieka amatpersona saglabās savas tiesības uz iecietības programmas priekšrocībām pat pēc tiesisko attiecību izbeigšanas, skaidrots anotācijā.

Pirms tiesību ierobežošanas būs jāizvērtē tās lietderība

Likumu plānots papildināt ar 44. pantu, kas noteiks lēmuma saturu par tiesību ierobežojuma piemērošanas lietas ierosināšanu. Likumu paredzēts papildināt ar 45. pantu, kas regulēs tirgus dalībnieka amatpersonas tiesības un pienākumus lietā, kurā tiek lemts par tiesību ierobežojuma piemērošanu.

Vienlaikus likumā ar jaunu 46. pantu plānots noteikt vispārīgos principus, kas jāievēro, piemērojot tiesību ierobežojumu. Piemēram, pirms lēmuma pieņemšanas jāņem vērā lietderības apsvērumi. Svarīgi izvērtēt konkurences tiesību pārkāpuma raksturu, apstākļus, kādos tas izdarīts, un tā ilgumu. Tāpat jāņem vērā, vai tirgus dalībnieka amatpersona atzinusi savu pārkāpumu, vai tā ir bijusi pārkāpuma ierosinātāja vai vadītāja, kā arī vai amatpersona ir kavējusi pārkāpuma izmeklēšanu. Jāizvērtē arī situācijas, kad pārkāpums ir izdarīts personu grupā, un citi būtiski apstākļi.

Likumprojekta X nodaļas 47. pants nosaka: ja persona, kas tiek saukta pie atbildības, neizpilda piemēroto tiesību ierobežojumu, tad šo ierobežojumu piespiedu izpilde tiek veikta saskaņā ar Konkurences likuma 8.1 pantā noteikto kārtību. Tas nozīmē – lai nodrošinātu ierobežojuma ievērošanu, tiek izmantotas piespiedu metodes un procedūras, kas reglamentētas Konkurences likuma 8.1 pantā.

Kā piedalīties publiskajā apspriešanā

Ar noteikumu projektu iespējams iepazīties Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP portāls).

Lai piedalītos publiskajā apspriešanā, jāatver TAP portāla sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”.

Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (šajā gadījumā Grozījumi Konkurences likumā”) un augšējā labajā stūrī jānospiež poga “Pieteikties jaunumiem”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona.

Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”.

Izteikt priekšlikumus un iebildumus par likumprojektu var līdz 25. novembrim.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI