Ekonomikas ministrijai aicina ikvienu interesantu iesaistīties likumprojekta apspriešanā, sniedzot viedokli par izstrādātajiem likuma grozījumiem līdz š.g. 25. novembrim. Vienlaikus ministrija sagatavoto likumprojektu nodevusi arī starpinstitūciju saskaņošanai.
Kā zināms, Konkurences likuma mērķis ir aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci visās tautsaimniecības nozarēs sabiedrības interesēs, ierobežojot tirgus koncentrāciju, uzliekot par pienākumu izbeigt konkurenci regulējošajos normatīvajos aktos aizliegtas darbības un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saucot pie atbildības vainīgās personas. Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam, atbildība par konkurences tiesību pārkāpumu īstenošanu, tajā skaitā smagāko konkurences tiesību pārkāpumu īstenošanu (dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un aizliegtu vienošanos), tiek piemērota tirgus dalībniekam (juridiskai personai), kam Konkurences padome var piemērot naudas sodu līdz pat 10 procentiem no tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma.
Tirgus dalībnieku amatpersonām ir īpaša nozīme, lai netiktu pieļauti Konkurences likuma un Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumi. Amatpersonas ir atbildīgas par pienācīgas kontroles un uzraudzības sistēmas ieviešanu un uzturēšanu uzņēmumā, kā arī atbilstošas korporatīvās kultūras veidošanu un darbinieku izglītošanu. Līdz ar to ministrija rosina likumu papildināt ar jaunu nodaļu par tirgus dalībnieka amatpersonas atbildību par aizliegtu vienošanos; atbildību tirgus dalībnieka amatpersonai paredzēts piemērot administratīvā procesa kārtībā.
Vienlaikus līdz ar grozījumiem likumā rosinām Konkurences padomei noteikt jaunu uzdevumu - izvērtēt tirgus dalībnieka amatpersonu atbildību par tirgus dalībnieka aizliegtas vienošanās pārkāpumu. Tāpat Konkurences padomei tiek piešķirtas jaunas tiesības tirgus dalībnieka pārkāpuma konstatēšanas gadījumā, kas paredz uz laiku noteikt tirgus dalībnieka amatpersonai tiesību ierobežojumu ieņemt pārvaldes institūcijas amatu jebkurā tirgus dalībniekā, kas vienlaikus kalpos arī kā ģenerālās prevencijas līdzeklis citiem.
Būtiski uzsvērt, ka arī no Eiropas sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) dalībvalstu sniegtajiem viedokļiem izriet, ka atbildības piemērošana tikai tirgus dalībniekiem nesasniedz pietiekamu prevencijas līmeni. Savukārt, atbildības piemērošana par pārkāpumu atbildīgajai personai motivētu tirgus dalībnieku amatpersonas un darbiniekus neiesaistīties nelikumīgās darbībās, tādējādi palielinot prevencijas līmeni.