Labdien! Šodien gribēju reģistrēties kā pašnodarbinātais, jo plānoju reizi pāris nedēļās pasniegt vienu privātskolotāja stundu. Domāju, ka gada ienākumi nesasniegs 1000 EUR. Pašnodarbinātā deklarācijā bija jānorāda saimnieciskās darbības adrese, kas varēja būt vai nu man piederošā Rīgas dzīvokļa adrese (skolēni nāk pie manis), vai arī izbraukums (došanās pie skolēniem). Vai pareizi saprotu, ka, norādot sava dzīvokļa adresi, tam tiks piemērots standarta NĪN 1,5% apmērā, nevis samazinātais NĪN? Sanāktu, ka, deklarējot dzīvokli kā saimnieciskās darbības adresi (un turpinot tur būt deklarētai!), es samaksātu nekustamā īpašuma nodoklī visus savus pašnodarbinātā ienākumus?
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1. panta ceturtā daļa noteic, ka šā likuma izpratnē saimnieciskā darbība ir preču ražošana, darbu izpilde, tirdzniecība, pakalpojumu sniegšana un cita veida darbība par atlīdzību, izņemot [..] dzīvokļa vai individuālās dzīvojamās mājas (mājas daļas) izīrēšanu dzīvošanai [..].
Minētā norma ir vērtējama ne tikai formāli pēc jēdziena “saimnieciskā darbība”, bet arī atbilstoši tās jēgai un mērķim. Dzīvojamajam īpašumam paredzētās samazinātās NĪN likmes mērķis ir nodrošināt labvēlīgāku nodokļa režīmu personas mājoklim, kurā tā ir deklarējusi savu dzīvesvietu. Tās mērķis nav piemērot paaugstinātu nodokļa likmi gadījumos, kad īpašums līdztekus dzīvošanai tiek izmantots arī nelielai saimnieciskajai darbībai.
Jūsu gadījumā plānotā darbība ir privātskolotāja pakalpojumu sniegšana epizodiski un nelielā apjomā, proti, vienas privātstundas pasniegšana reizi pāris nedēļās, turklāt plānotie gada ienākumi ir nelieli. Dzīvoklis arī turpmāk faktiski kalpos kā jūsu dzīvesvieta, nevis tiks izmantots vienīgi saimnieciskajai darbībai vai pārveidots par komerctelpu. Tādēļ būtu pretēji šīs normas jēgai un mērķim uzskatīt, ka vienīgi saimnieciskās darbības adreses norādīšanas dēļ jūsu dzīvoklim būtu jāpiemēro 1,5% likme.
Līdz ar to, ja savā dzīvoklī, kas ir jūsu deklarētās dzīvesvietas adrese, norādīsiet saimnieciskās darbības reģistrācijas adresi un kā pašnodarbināta persona pasniegsiet privātstundas skolēniem, tas neietekmēs nekustamā īpašuma nodokļa likmes piemērošanu un dzīvoklim tiks saglabāta samazinātā nekustamā īpašuma nodokļa likme 0,2%–0,6% apmērā no kadastrālās vērtības.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 200 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!