Lai arī vardarbība ģimenē un pret sievietēm mūsu valstī ir izplatīta, krasi atšķiras viedokļi, vai Stambulas konvencija ir pareizais ierocis tās izskaušanai.
FOTO: Freepik
Pagaidām tikai "saderināšanās"
Stambulas konvencija, kas tapa 2011. gadā, spēkā stājās 2014. gadā. Latvijai parakstot dokumentu 2016. gadā, to bija veikušas jau visas ES valstis. Jāatzīmē, ka vēl aizvien konvenciju nav ratificējušas 11 ES valstis – Bulgārija, Horvātija, Čehija, Grieķija, Ungārija, Īrija, Latvija, Lietuva, Luksemburga, Slovākija un Apvienotā Karaliste.
Parakstot šādu dokumentu, valsts apliecina savu interesi kļūt par starptautiskā līguma dalībnieci, atturēties no tam neatbilstošu darbību veikšanas, taču pilnībā neuzņemas saistības par konvencijas nosacījumu izpildi. Situāciju varētu salīdzināt ar saderināšanos – labprātīga vienošanās abu pušu starpā ir notikusi, bet galīgais solis attiecību oficiālā noformēšanā – laulība – nav sperts.
Lai konvencija iegūtu likuma spēku (tādējādi tās nosacījumi kļūtu obligāti), līgums jāratificē Latvijas parlamentam. Par šo jomu atbildīgā Labklājības ministrija (LM) likumprojektu par konvencijas ratifikāciju apspriešanai valsts sekretāru sanāksmē iesniedza pērn augustā. Taču vienošanās netika rasta.
Pēc vairākkārtējas precizēšanas un cirkulēšanas pa ministrijām, atšķirīgu atzinumu saņemšanas likumprojekts nonāca Ministru kabineta komitejā, kur šā gada 22. janvāra sēdē jautājumu nolēma atlikt tā sarežģītības un informācijas pretrunīguma dēļ. Vēl nepieciešamas papildu konsultācijas un izpēte. Tādēļ "laulības" jeb ratifikācija, neraugoties uz Eiropas Parlamenta deputātu vairākuma un citu institūciju, tostarp Ārlietu ministrijas, steidzinājumiem, visticamāk, nenotiks LM sākotnēji plānotajā termiņā – šā gada oktobrī. Ja vispār ratifikācija notiks, jo pastāvošajā viedokļu sadursmē tuvināšanās kopsaucējam nav vērojama.
Viedokļu pretstati
Jautājums nav vienkāršs. Latvijā saistībā ar minēto līgumu faktiski ir nostabilizējušies divi krasi viedokļi – "par" un "pret".
LM uzsver, ka Latvijā no vardarbības cietuši aptuveni 30% sieviešu un bērnu, kas ir vairāk nekā citās ES valstīs. Tāpēc ministrija iestājas par šā līguma ratificēšanu, uzsverot tā mērķu nozīmīgumu:
Turklāt šis dokuments prasa dalībvalstīm nodrošināt, ka visi pasākumi tiek veikti koordinēti, veidojot vienotu politiku, ietverot visas nepieciešamās iestādes un organizācijas visos sabiedrības līmeņos. LM uzsver, ka konvencijas tvērums ir stingri ierobežots un skar tikai vardarbības novēršanas aspektus un līgumā noteiktās definīcijas nav piemērojamas citās dzīves jomās (ministrijas atbilde uz TM atzinumu).
Sīkāku informāciju par konvenciju var iegūt LM izstrādātajā konceptuālajā ziņojumā "Par Latvijas pievienošanos Eiropas Padomes Konvencijai par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu".
Savukārt Tieslietu ministrija (TM) likumprojektu nesaskaņo. Pēc tās pasūtījuma jau pirms pāris gadiem tika izstrādāta juridiskā analīze vairāk nekā 30 lappušu apjomā par līguma iespējamo ietekmi uz Latvijas tiesību sistēmu. Šā pētījuma rezultātos balstīts arī TM valdībā iesniegtais informatīvais ziņojums. Secinājums tāds – Stambulas konvencijas pamatā esošā ideoloģija, kā arī atsevišķas tās normas neatbilst Latvijas Satversmes pamatprincipiem un cilvēka pamattiesībām. Cita starpā, piemēram, norādīts:
Strīdīgie jautājumi
Domstarpības saistībā ar šo līgumu arvien vēršas plašumā. Iepriekš minētie divu ministriju dažādie viedokļi atspoguļoti tikai problēmas uzskatāmībai. Uzskatu pretējībā ir sašķēlušies ne vien politiķi, bet arī juristi (skat. viedokļus žurnālā "Jurista Vārds"), kultūras darbinieki, garīdznieki, zinātnieki, un tas atbalsojas arī sabiedrības noskaņojumā. Vieni publicē atbalsta vēstules konvencijas ratificēšanai, citi – pret. Portālā "ManaBalss" savākti 10,4 tūkstoši parakstu "pret", un šajā akcijā iesaistījusies, piemēram, arī draudze "Prieka vēsts".
Diskusija par pretrunīgi vērtēto dokumentu 18. aprīlī risinājās Latvijas Zinātņu akadēmijas Humanitāro un sociālo zinātņu nodaļas rīkotajā ekspertu konsīlijā. Šajās apspriedēs izvērtē sabiedrībai aktuālas problēmas, un to darbs reglamentēts noteiktā ietvarā: vienā pusē ir valsts iestāžu darbinieki, kuri sniedz informāciju par situāciju, otrā – eksperti, kas viņus iztaujā un vispusīgi analizē jautājumu. Tad vēl ir klausītāji no malas – interesenti, kas seko diskusijai.
Sanāksmes vadītāja LZA Humanitāro un sociālo zinātņu nodaļas vadītāja Dr. oec. Raita Karnīte iesākumā nosauca aplūkojamos tematus:
Viņa arī izcēla strīdīgākos jautājumus saistībā ar to, ka visa uzmanība tiek koncentrēta uz jēdziena "gender" izmantošanu dokumentā – pat vairāk nekā uz jēdzienu "vardarbība" vai "līdztiesība (nediskriminācija)", kas ir līguma būtība:
Turpinājumā LV portāls sniegs ieskatu konsīlija dalībnieku viedokļos, kā arī informēs par būtiskākajiem secinājumiem.
1922. gada 15. februārī Satversmes sapulce pieņēma Latvijas Republikas pamatlikumu – Satversmi.
Tā stājās spēkā 1922. gada 7. novembrī, uz pirmo sēdi sanākot 1. Saeimai.
Uzzini vairāk >>
Vienkārši par konstitucionālā ranga aktiem >>
Filma "Atver Satversmi"
Žurnāls "Jurista Vārds" – 51 eseja par Latvijas konstitūciju