E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 25827
Lasīšanai: 6 minūtes
TĒMA: Mājoklis
2
2

Kā maksā par komunālajiem pakalpojumiem

Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
16. martā, 2022
Samanta

Labdien! Man dzīvojamo māju kompleksā pieder 2 dzīvokļi, viens man personīgais, kurā es dzīvoju, un otrs ir dzīvoklis, kuram mainīta funkcija uz pirmsskolas izglītības iestādi. Mājai ir jauns apsaimniekotājs. Vai apsaimniekotājam ir tiesības reizi ceturksnī pieprasīt datus, cik cilvēku dzīvo katrā dzīvoklī, tajā skaitā arī telpās, kurā ir notikusi funkcijas maiņa uz juridisku iestādi, no dzīvojama dzīvokļa uz izglītības iestādi? Cik es saprotu, tad šāda veida telpās nav dzīvojošu personu, jo bērni tur uzturas pa dienu tikai darba dienās, nevis dzīvo. Arī tas, ka nezinu, vai tā var pieprasīt, ja manā dzīvoklī uz laiku, piemēram, 2 nedēļām vai mazliet vairāk, uzturas mana māsa vai kāds cits cilvēks. Sanāk, ka man būtu par to papildus jāmaksā? Vai arī manā uzņēmumā (bērnudārzā) ir 10 bērni, klienti, kas uzturas ap 10 h, vai man būtu jāmaksā 10 reižu vairāk par atkritumiem, elektrību utt.? Pēc manām domām, bērni nav dārziņā dzīvojošas personas, jo faktiski bērnudārza telpās nedzīvo. Vai tas ir likumīgi? Ieskats no līguma: “Dzīvojamo personu skaitu dzīvoklī katrs dzīvokļu īpašnieks deklarē vienu reizi ceturksnī (līdz 1. janvārim, līdz 1. aprīlim, līdz 1. jūlijam, līdz 1. oktobrim), iesniedzot šo informāciju mājas apsaimniekotājam…”. Šādā veidā apsaimniekotājs pieprasa reizes x maksāt par miskasti, koplietošanas ūdeni un koplietošanas elektrību. Kā arī viņi vēlas, lai šī informācija nonāk katra īpašnieka e-pastā, cik cilvēku katrā kāpņutelpā dzīvo. Man personīgi tas šķiet ne ētiski, ne pareizi, ka ēkas īpašnieki zina un kontrolē, cik cilvēku manā dzīvoklī uzturas. Ieskats no līguma: “.. sniegt īpašniekiem pamatotus, detalizētus un izsmeļošus paskaidrojums un dokumentus par šajā līgumā paredzēto pienākumu izpildi nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10 (desmit) dienu laikā no rakstiska īpašnieka iesnieguma vai sūdzības saņemšanas; reizi trijos mēnešos informēt īpašniekus par faktiski dzīvojošo personu skaitu mājā, nosūtot dzīvokļu īpašniekiem uz e-pastu informāciju par attiecīgajā kāpņu telpā dzīvojošo personu skaitu dzīvokļos.”

A
atbild:
21. martā, 2022
Inese Helmane
LV portāls
Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācija
Ģirts Beikmanis, valdes priekšsēdētājs

Ja dzīvokļu īpašnieki pārņēmuši mājas pārvaldīšanas tiesības, noteikumi Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” nosaka kārtību, kādā tiek noteikta, aprēķināta un uzskaitīta katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamā daļa par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem. Tātad ēkas dzīvokļu īpašnieku kopība, ievērojot Dzīvokļa īpašuma likumā noteikto kārtību, nosaka veidu, kā norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem.

MK noteikumu Nr. 524 4. pantā noteikts, ka maksājamās daļas noteikšanai par sadzīves atkritumu izvešanu, kā arī asenizāciju, dzīvojamās mājas īpašnieki var izmantot šādus aprēķinu kritērijus:

  • atbilstoši dzīvojamā mājā esošo dzīvokļu, mākslinieka darbnīcu un nedzīvojamo telpu skaitam;
  • atbilstoši katram dzīvojamās mājas īpašniekam piederošās domājamās daļas apmēram;
  • atbilstoši dzīvoklī dzīvojošo personu skaitam. Dzīvojamās mājas īpašnieks par nedzīvojamā telpā vai mākslinieka darbnīcā radīto sadzīves atkritumu izvešanu slēdz atsevišķu līgumu ar pakalpojuma sniedzēju vai vienojas ar dzīvojamās mājas īpašniekiem par maksājamās daļas apmēru;
  • atbilstoši dzīvoklī deklarēto personu skaitam. Dzīvojamās mājas īpašnieks par nedzīvojamā telpā vai mākslinieka darbnīcā radīto sadzīves atkritumu izvešanu slēdz atsevišķu līgumu ar pakalpojuma sniedzēju vai vienojas ar dzīvojamās mājas īpašniekiem par maksājamās daļas apmēru.

Dzīvokļa īpašnieki ar balsu vairākumu izvēlas vienu no četriem veidiem, kā norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem.

Vairāk par to, kā uzskaita pakalpojumus, kas nav mērāmi, kā arī skar komunālo pakalpojumu sniegšanu koplietošanas telpās, var uzzināt LV portāla publikācijā “Kā dzīvokļu īpašnieki maksā par pakalpojumiem, kuri nav mērāmi”.

Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācija skaidro: mājas kopīpašuma pārvaldītāja veiktā dzīvokļus lietojošo personu skaita kontrole ir tāpēc, lai pēc iespējas godīgāk sadalītu mājai sniegtos komunālos pakalpojumus, kuri ir sadalāmi uz dzīvokļus lietojošo personu skaitu. Pārsvarā uz dzīvokļu lietotāju skaitu tiek dalīts izvesto atkritumu daudzums. Atkritumus parasti rada visi cilvēki, kuri lieto šīs telpas, tai skaitā arī bērni. Bērni visu dienu dzīvo telpās, tur ēd, rotaļājas, izglītojas. Pieļauju, ka bērnudārza ēdienu atkritumi, dažādi iepakojumi, uzkopšanas līdzekļi, higiēnas materiāli tiek izmesti pie ēkas esošajos atkritumu konteineros. Ja īpašnieki ir lēmuši, ka komunālais pakalpojums tiek dalīts uz telpu lietotāju skaitu, tad pārvaldītāja regulārā telpu lietotāju skaita kontrole ir pamatota. Dzīvokļu īpašniekiem ir tiesības būt pārliecinātiem, ka komunālie aprēķini notiek godīgi. Katrs īpašnieks ir tiesīgs zināt, kā tiek sadalīti kopējie maksājumi, līdz ar to zināt katru īpašumu lietojošo personu skaitu.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 42 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas