Uzņēmējdarbība ir aizraujošs, dinamisks un riskos balstīts process, taču ne vienmēr viss rit veiksmīgi. Piemēram, pandēmijas radītie izaicinājumi un izmaiņas gan pasaules, gan nacionālā mērogā divos pēdējos gados uzņēmumus var pakļaut riskam nokļūt tādās finanšu grūtībās, kad vienīgā izeja ir iesniegt tiesā pieteikumu par uzņēmuma maksātnespējas procesa pasludināšanu.
Tiesas ieceltā maksātnespējas procesa administratora pienākums ir vadīt maksātnespējas procesu tā, lai tas noritētu efektīvi un likumīgi. Administratoram ir jāapzinās, ka maksātnespējas process gan no uzņēmuma vadītāja, gan kreditoru vai potenciālo parādnieka mantas pircēju puses var tikt izmantots ļaunprātīgi, lai slēptu un legalizētu nelikumīgus ienākumus.
Tā kā administratoram pēc maksātnespējas procesa pasludināšanas ir ļoti plašs pienākumu un tiesību loks un viņš faktiski pārņem uzņēmuma vadību, lai iespējami pilnīgāk segtu uzņēmuma kreditoru prasījumus, administratoram ir arī pienākums noteikt un izvērtēt riskus saskarties ar mēģinājumiem procesā “iepludināt” vai slēpt nelikumīgi iegūtus jeb noziedzīgus naudas līdzekļus.
Tā, piemēram, maksātnespējas procesā var uzrasties kāds īpaši dāsns pircējs vai kreditors, kurš ir gatavs maksāt nesamērīgi lielus naudas līdzekļus par parādnieka mantu. Maksātnespējas administratoram ir pienākums pārliecināties par potenciālā pircēja naudas līdzekļu izcelsmes likumību. Proti, tā kā administratori ir Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un poliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekti, to pienākums ir nodrošināt, lai ar maksātnespējas procesa starpniecību netiek legalizēti noziedzīgi iegūti līdzekļi.
Tāpat administratoram ir jāizvērtē, vai darījumi, kurus parādnieks ir slēdzis pirms maksātnespējas procesa, neatbilst aizdomīga darījuma pazīmēm.
Sadarbībā ar Maksātnespējas kontroles dienestu esam sagatavojuši video animāciju par maksātnespējas administratora atbildību tīra maksātnespējas procesa nodrošināšanā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.