SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
03. janvārī, 2019
Lasīšanai: 3 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Drošība
3
3

Cīņā ar naudas atmazgāšanu – arī kredīta devēji un parādu piedziņas firmas

Stājas spēkā 01.01.2019.
Publicēts pirms 5 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik

No 2019. gada 1. janvāra spēkā ir jauni noteikumi, kas kredīta devējiem un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem paredz prasības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas (NILLTF) risku novērtēšanai, iekšējās kontroles sistēmai un tās izveidei, klientu izpētei un veikto darījumu uzraudzībai.

Ministru kabineta noteikumu Nr. 705 mērķis ir nodrošināt, ka kredīta devēji un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzēji, kuriem Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) izsniedzis speciālu atļauju (licenci), efektīvi veic noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas (NILLTF) novēršanas pasākumus, lai mazinātu NILLTF riskus kredīta devēju un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju darbībā, norādīts noteikumu anotācijā.

Noteikumi izstrādāti atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma 47. panta ceturtajai daļai.

Noteikumi sastāv no astoņām nodaļām un četrām apakšnodaļām, un tie nosaka:

  • prasības risku pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmai;
  • NILLTF riskus patērētāja kreditēšanas un parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanā;
  • klientu izpētes kārtību un prasības;
  • klientu padziļinātās izpētes minimālo apjomu;
  • darījumu uzraudzību;
  • tehnoloģisko risinājumu ieviešanas un pilnveidošanas prasības.

Noteikumi uzliek par pienākumu kredīta devējam un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam veikt individuālu riska novērtējumu. Lai piešķirtu klientam atbilstošu riska līmeni, ņem vērā:

  • valsts un ģeogrāfisko risku;
  • risku, ko rada klienta juridiskā forma un klienta saimnieciskā, profesionālā vai personiskā darbība;
  • risku, ko rada klienta izmantotie produkti vai pakalpojumi, un veidu, kādā klients šos pakalpojumus un produktus iegūst un izmanto, kā arī citus apstākļus, kas var ietekmēt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku.

Tas nozīmē, ka tad, kad risks ir identificēts, ir jāveic tā novērtēšana, lai varētu izveidot riska līmenim atbilstošu tā pārvaldīšanas mehānismu.

Kā skaidrots noteikumu anotācijā, iekšējās kontroles sistēmas izveide un uzturēšana, NILLTF risku novērtēšana, klientu izpēte un klientu veikto darījumu uzraudzība radīs administratīvo slogu jau pašlaik licencētajiem 60 kredīta devējiem un 31 parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, kā arī tiem kredīta devējiem un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem, kas vēlēsies iegūt šādu speciālo atļauju.

Administratīvais slogs palielināsies arī PTAC, kurš nodrošinās ar NILLTFN saistīto prasību uzraudzību.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI