E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 34735
Lasīšanai: 4 minūtes

Patērētāju tiesību aizsardzība, pērkot preces vai pakalpojumus ES dalībvalstīs

J
jautā:
05. decembrī, 2024
Vladimirs

Labdien! Interneta veikalā Vācijā 2023. g. maijā nopirku elektropreci par 2032 eiro (karpas piebarošanas kuģītis). Prece salūza 2023. g. septembrī, un es viņiem to atgriezu. 2023. g. novembrī veikals atsūtīja citu vai saremontēja to pašu preci (pavaddokumentu nebija). Es preci nelietoju līdz 2024. g. un maijam, un pirmajā izmantošanas reizē tā atkal salūza. Veikals atteicās preci remontēt pat uz mana rēķina un pēc mana lūguma nevēlas sniegt turpmāku garantiju. Patērētāju tiesību aizsardzības centrā man nepalīdzēja, aprobežojās ar vēstulēm. Ko man darīt? Vai vērsties tiesā? Bet kur: Latvijā vai Vācijā? Paldies. 

A
atbild:
27. decembrī, 2024
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Dace Dreijere, Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sniedz šādu atbildi: 

Vispārējā gadījumā, ja Latvijas patērētājam ir radies strīds ar komersantu, kas reģistrēts citā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī, Norvēģijā vai Islandē, strīdu iespējams risināt šādi: 

  • Iesniedzot rakstisku pretenziju komersantam (pārdevējam), lai mēģinātu risināt strīdu savstarpēju pārrunu ceļā. 
  • Vēršoties Eiropas Patērētāju centrā Latvijā (ECC Latvia): ja strīdu nav iespējams atrisināt savstarpēji, tad patērētājs var vērsties pie ECC Latvia. ECC Latvia ir daļa no Eiropas Patērētāju centru tīkla (ECC-NET), kas sniedz bezmaksas palīdzību un atbalstu pārrobežu strīdos starp patērētājiem un komersantiem. Strīdi tiek izskatīti mediācijas ceļā. 
  • Izskatot strīdu ārpus tiesas (ADR): ja mediācijas ceļā strīdu atrisināt neizdodas, tad patērētājam ir tiesības vērsties pie ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcijas, ja tāda ir izveidota attiecīgajā valstī. Tātad, ja komersants ir reģistrēts ārpus Latvijas, tad patērētājam jāvēršas tajā ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcijā, kura ir pieejama komersanta reģistrācijas valstī.  

Tā kā patērētājam ir strīds ar Vācijas uzņēmumu, viņš var vērsties Vācijā pie Vispārējās samierināšanas iestādes (UniversalschlichtungsstellejebGeneralConciliationBody). Šī iestāde ir atbildīga, ja konkrētajai nozarei nav savas ADR iestādes. Jāpiebilst, ka šī procedūra ir bez maksas patērētājiem, taču komersanta dalība tajā ir brīvprātīga. 

  • Vēršoties tiesā: ja ārpustiesas risinājums nav iespējams, tad patērētājs var risināt strīdu ar komersantu civilprocesuālā kārtībā tiesā saskaņā ar: 1) Eiropas maza apmēra prasību procedūru: šī procedūra piemērojama strīdiem, kuru summa nepārsniedz 5000 EUR. Tā ir vienkāršota, pieejama tiešsaistē un tiek regulēta ar Regulu (EK) Nr. 861/2007. Šī regula nav piemērojama Dānijā; 2) Eiropas maksājuma rīkojuma procedūru: šī procedūra attiecas uz neapstrīdētiem prasījumiem un tiek regulēta ar Regulu (EK) Nr. 1896/2006. Tā nav piemērojama Dānijā; 3) vispārējā civilprocesuālajā kārtībā, ja prasības summa pārsniedz 5000 EUR. 

Patērētājam jāvēršas tiesā, kas atrodas komersanta reģistrācijas valstī, – konkrētajā gadījumā Vācijā. Tikai tad, ja interneta veikals ir skaidri mērķēts tieši uz Latvijas tirgu, tiesa Latvijā varētu pieņemt lietu izskatīšanai. 

Saistībā ar komersantiem, kas reģistrēti Apvienotajā Karalistē, ECC Latvia sadarbojas ar Starptautisko patērētāju centru Apvienotajā Karalistē. Tomēr, ņemot vērā, ka Apvienotā Karaliste vairs nav ES, tad nav iespējams izmantot ES vienkāršotās tiesvedības procedūras, piemēram, Eiropas mazā apmēra prasību procedūru (ESCP) vai Eiropas maksājumu rīkojuma procedūru (EPO). Ja mediācijas process izrādās neveiksmīgs, strīds tālāk jārisina tiesas ceļā, ievērojot attiecīgos tiesiskos aktus un parasto tiesvedības kārtību. 

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 55 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas