2026. gada valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi tiek plānoti 16,1 miljarda, savukārt izdevumi – 17,9 miljardu eiro apmērā.
Salīdzinot ar 2025. gadu, valsts budžeta ieņēmumiem 2026. gadā plānots pieaugums par 944,6 miljoniem eiro, savukārt izdevumiem – par 804,3 miljoniem eiro.
Vispārējās valdības budžeta plāns ir sagatavots, balstoties uz 2025. gada jūnijā izstrādāto makroekonomiskās attīstības scenāriju, kas paredz mērenu ekonomikas izaugsmi un pakāpenisku inflācijas samazināšanos vidējā termiņā.
Latvijas IKP salīdzinājamās cenās 2026. gadā tiek prognozēts 33,6 miljardu eiro apmērā ar pieauguma tempu 2,1%, bet turpmākajos gados – 2,2%.
Latvijas IKP faktiskajās cenās nākamgad prognozēts 43,9 miljardu eiro apmērā.
Inflācijas prognoze 2025. gadam paaugstināta līdz 3,5%, ko galvenokārt ietekmē pārtikas cenu kāpums un siltumapgādes tarifu pieaugums. Nākamajos gados paredzēta pakāpeniska inflācijas samazināšanās – līdz 2,3% 2026. gadā un 2,2% turpmākajos gados, kas atbilst konverģējošas ekonomikas cenu pieauguma līmenim, informē Finanšu ministrija.
2026. gada vispārējās valdības budžeta deficīts plānots 3,3% no IKP un vidējā termiņā saglabāsies ap 3,6%.
Deficīta pieaugumu nosaka finansējuma palielinājums valsts aizsardzības un drošības stiprināšanai.
Par budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem noteikta drošība, demogrāfija un izglītība. Šīm jomām nākamgad paredzēts lielāks finansējums – kopumā papildu 693,5 miljoni eiro.
|
|
Vēsturiski lielākais aizsardzības budžets – 2,2 miljardi eiro
Ņemot vērā sarežģīto ģeopolitisko situāciju un nepieciešamību stiprināt valsts aizsardzības spējas, valdības noteiktajai valsts budžeta prioritātei – drošībai – 2026. gada valsts budžetā paredzēts papildu finansējums 448,3 miljonu eiro apmērā. Tas bija iespējams, pateicoties valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanai ES līmenī. 2027. gadā aizsardzībai plānots novirzīt papildu 507,7 miljonus eiro, savukārt 2028. gadā – 720,5 miljonus eiro.
Kopējais 2026. gada aizsardzības finansējums sasniegs 2,16 miljardus eiro jeb 4,9% no IKP.
Aizsardzības un iekšējās drošības pasākumu īstenošanai paredzētais finansējums ļaus aizsardzības izdevumiem 2027. gadā sasniegt 5% no IKP, bet 2028. gadā – 4,9% no IKP.
“Galvenais uzdevums ir stiprināt Latvijas drošību un Nacionālo bruņoto spēku kaujas spējas, vienlaikus veicinot vietējās aizsardzības industrijas un inovāciju attīstību,” informē Aizsardzības ministrija.
Šis finansējums paredzēts ne tikai militāro spēju stiprināšanai, bet arī ieguldījumiem valsts iekšējā drošībā un kiberdrošībā, informē Saeimas Preses dienests. Līdzekļus plānots novirzīt ekipējuma un tehnikas iegādei, karavīru un zemessargu apmācībai un spēju paaugstināšanai atbilstoši mūsdienu drošības prasībām, pretmobilitātes un robežas aizsardzības sistēmu izbūvei. Tāpat papildu ieguldījumi paredzēti Latvijas aizsardzības industrijas attīstībai, kā arī atbalsts pierobežas novadu pašvaldībām.
|
Plašāk par tēmu >> |
Papildu finansējums demogrāfijas veicināšanai
Papildu 94,8 miljonus eiro 2026. gadā plānots novirzīt atbalstam ģimenēm ar bērniem, tai skaitā veselības aprūpes uzlabošanai. Demogrāfijas veicināšanai rastais papildu finansējums paredzēts:1
- materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošanai ģimenēm ar bērniem (42 miljoni eiro);
- materiālā atbalsta pilnveidošanai ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem (24,2 miljoni eiro);
- vecāku pabalsta saglabāšanai 75% apmērā strādājošiem pabalsta saņēmējiem (7,7 miljoni eiro);
- mātes un bērna veselības uzlabošanai (10 miljoni eiro);
- veselības pakalpojumu un zāļu pieejamības uzlabošanai (10,9 miljoni eiro).
|
Pabalsta veids |
2025. gadā |
No 2026. gada |
|
Pabalsts aizbildnim par bērna uzturēšanu |
par bērnu vecumā līdz 6 gadiem – 215 mēnesī; par bērnu vecumā no 7 līdz 17 gadiem – 258 eiro mēnesī;
|
par bērnu vecumā līdz 6 gadiem – 390 eiro mēnesī; par bērnu vecumā no 7 līdz 17 gadiem – 468 eiro mēnesī. Pabalsts tiek pārskatīts ik pēc diviem gadiem.
|
|
Atlīdzība par aizbildņa pienākumu pildīšanu |
54,07 eiro mēnesī. |
298 eiro mēnesī (atlīdzība tiek pārskatīta ik pēc diviem gadiem). |
|
Adopcijas pabalsts |
par bērnu vecumā līdz 6 gadiem – 107,5 mēnesī; par bērnu vecumā no 7 līdz 17 gadiem – 129 eiro mēnesī;
|
par bērnu vecumā līdz 6 gadiem – 195 mēnesī; par bērnu vecumā no 7 līdz 17 gadiem – 234 eiro mēnesī.
|
|
Atlīdzība par adoptējamā bērna aprūpi |
171 eiro mēnesī. |
Neatkarīgi no bērna vecuma – 70% no valstī vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas (ja pabalstu piešķirs 2026. gadā, tie būs 1041 eiro mēnesī, savukārt, ja pabalsts 171 eiro apmērā jau ir piešķirts 2025. gadā un tā izmaksa turpinās pēc 2026. gada 1. janvāra, tad tā apmērs tiks pārrēķināts uz 956 eiro mēnesī). |
|
Vienreizējā atlīdzība par bērna adopciju |
1422,87 eiro; |
2433 eiro. |
|
Atlīdzība par audžuģimenes pienākumu pildīšanu – |
171 eiro mēnesī par viena bērna aprūpi un papildu koeficienti par 2 vai 3 bērnu aprūpi. |
298 eiro mēnesī par viena bērna aprūpi un papildu koeficienti arī par 4–6 vienas ģimenes bērnu aprūpi. |
|
Atalgojums specializētām audžuģimenēm |
|
1560 eiro (papildus 2026. gadā plānots pakāpeniski ieviest jaunus atbalsta pakalpojumus, tostarp atelpas brīži, civiltiesiskā un veselības apdrošināšana). |
Ministru kabinetam jāveic attiecīgas izmaiņas MK noteikumos.
- Valsts veiks obligātās iemaksas par nestrādājošiem aizbildņiem pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai
Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” nosaka noteikt, ka turpmāk par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu, no valsts pamatbudžeta tiks veiktas obligātās iemaksas pensijas, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no objekta 171 eiro apmērā.
Patlaban likums “Par valsts sociālo apdrošināšanu” noteic, ka valsts veic obligātās sociālās iemaksas pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai par personām, kuras saņem atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un audžuģimenes pienākumu pildīšanu.
Līdz ar to valsts šobrīd neveic obligātās iemaksas par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu.
Tas nozīmē, ka nestrādājošas personas aizbildņa pienākumu pildīšanas periodā līdz šim netika sociāli apdrošinātas un viņām nebija tiesību saņemt sociālās apdrošināšanas pakalpojumus, ja iestājies apdrošināšanas risks. Šiem cilvēkiem neuzkrājas apdrošināšanas stāžs un neveidojas pensijas kapitāls.
Likumprojekta izstrādātāji lēš, ka jaunā norma varētu skart ap 754 personu gadā.
1,97 miljardi eiro veselības aprūpei; virzība uz vienoto pacientu rindu
Veselības nozares budžetā 2026. gadā paredzēti papildu 42,7 miljoni eiro un tas kopumā būs 1,97 miljardi eiro, informē Veselības ministrija.
Lielākā daļa papildu finansējuma 2026. gadā tiks novirzīta mātes un bērna veselības aprūpei, kā arī atbalsta sniegšanai vecākiem, kuri saskaras ar neauglību.
No 2026. gada vidus valsts segs farmaceita pakalpojuma maksu visām recepšu zālēm ar cenu līdz 10 eiro, savukārt cilvēki ar 1. grupas invaliditāti tiks pilnībā atbrīvoti no farmaceita pakalpojuma maksas.
Papildu finansējums – 4 miljoni eiro – paredzēts paliatīvajai aprūpei. Šajā jomā tiks mainīts apmaksas modelis no dienas maksas uz gadījuma apmaksu.
2026. gadā plānota pāreja uz vienoto rindu, kuras mērķis ir izskaust “mākslīgi veidotās gaidīšanas rindas un nodrošinās caurskatāmu piekļuvi pakalpojumiem”.
Veselības ministrija informē, ka lielākā daļa finansējuma tiks novirzīts:
- stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai – 684 miljoni eiro;
- speciālistu konsultācijām un izmeklējumiem ambulatori – 379,6 miljoni eiro;
- kompensējamām zālēm – 352 miljoni eiro;
- primārajai veselības aprūpei – 235,5 miljoni eiro;
- Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam – 122,3 miljoni eiro;
- laboratoriskajiem izmeklējumiem – 62,5 miljoni eiro;
- medicīnas izglītībai – 69,6 miljoni eiro.
|
|
Papildu finansējums modeļa “Programma skolā” ieviešanai
2026. gadā ir rasts papildu finansējums – 45 miljoni eiro (no tiem 42 miljoni eiro paredzēti kā mērķdotācija pašvaldībām) – jaunā pedagogu darba samaksas modeļa “Programma skolā” ieviešanai.
Par 40 eiro lielāka minimālā alga un neapliekamais minimums
Darbaspēka jomā, turpinot iepriekš uzsāktās izmaiņas, nākamgad plānots par 40 eiro palielināt ar ienākuma nodokli neapliekamo minimumu, sasniedzot 550 eiro mēnesī. Savukārt minimālā alga no līdzšinējiem 740 eiro palielināsies līdz 780 eiro.
Plašāk par tēmu >>
|
Papildu finansējums modeļa “Programma skolā” ieviešanai
2026. gadā ir rasts papildu finansējums – 45 miljoni eiro (no tiem 42 miljoni eiro paredzēti kā mērķdotācija pašvaldībām) – jaunā pedagogu darba samaksas modeļa “Programma skolā” ieviešanai.
|
Garantēti iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi pašvaldībām
Pašvaldībām nākamajos gados prognozēts stabils nodokļu ieņēmumu kāpums – 2026. gadā kopā ar kompensāciju to pieaugums veidos 151,4 miljonus eiro jeb 6,1%, informē Finanšu ministrija.
Parakstot Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokolu par 2026. gada valsts budžetu un budžeta ietvaru 2026.–2028. gadam, puses vienojušās, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) prognoze tiks nodrošināta pilnā apmērā un ieņēmumi, kas pārsniegs garantēto apmēru, tiks novirzīti pašvaldību aizņēmumu saistību dzēšanai, stiprinot vietvaru finanšu ilgtspēju un atbalstot sabalansētu reģionālo attīstību.
Miljards eiro investīciju izaugsmei
Eiropas Savienības (ES) fondu un Atveseļošanas fonda (AF) finansējums arī 2026. gadā būs viens no nozīmīgākajiem Latvijas ekonomikas izaugsmes virzītājiem.
2026. gadā ES fondu un AF investīcijas Latvijā būs vēsturiski augstākajā apmērā, pārsniedzot vienu miljardu eiro, kas ir gandrīz divas reizes vairāk nekā iepriekšējos periodos. Ar šo līdzekļu palīdzību turpināsies ieguldījumi drošības stiprināšanā, reģionu attīstībā, infrastruktūrā, produktivitātē, eksporta veicināšanā un cilvēkkapitāla konkurētspējas veicināšanā, informē Finanšu ministrija.
CITAS AR VALSTS BUDŽETU SAISTĪTAS LIKUMU IZMAIŅAS
Izdienas pensiju reforma
Izstrādājot valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru nākamajiem trim gadiem, ir pieņemts lēmums reformēt izdienas pensiju sistēmu.
Ar izdienas pensiju reformu saistītie likumprojekti:
- Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā;
- Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā;
- Grozījumi Militārā dienesta likumā;
- Grozījumi likumā “Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm”;
- Grozījumi Valsts drošības iestāžu amatpersonu izdienas pensiju likumā;
- Grozījumi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā;
- Grozījumi Diplomātu izdienas pensiju likumā;
- Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju un baleta mākslinieku pabalsta par radošo darbu likumā;
- Grozījumi Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā iesaistīto darbinieku izdienas pensiju likumā.
|
|
Veidos Valsts aizsardzības un drošības fondu
Viens no valsts budžetu pavadošajiem likumprojektiem – Valsts aizsardzības un drošības fonda likums – paredz izveidot finansēšanas mehānismu, kura mērķis būtu nodrošināt papildu finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai.
Ar jaunu likumu tiks noteikta Valsts aizsardzības un drošības fonda izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtība.
Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļus veidos valsts budžeta līdzekļi, fizisko un juridisko personu ziedojumi, ārvalstu finanšu palīdzība u. c. ieņēmumu avoti.
Jaunizveidotā fonda līdzekļus varēs izmantot Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, aizsardzības industrijas projektiem, visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem, militārajam atbalstam Ukrainai, civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldībai, Ārlietu ministrijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību fiziskās informācijas un drošības sistēmu darbības uzturēšanai.
|
Plašāk par tēmu >> |
Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju pievienos Valsts ieņēmumu dienestam
Grozot vairākus likumus, plānots no 2026. gada 1. aprīļa Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju pievienot Valsts ieņēmumu dienestam (VID).
Patlaban azartspēļu nozari Latvijā uzrauga divas Finanšu ministrijas pārvaldītas iestādes:
Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija nodrošina, lai tiktu ievēroti normatīvie akti azartspēļu jomā, kā arī licencē un uzrauga azartspēļu organizētājus;
Valsts ieņēmumu dienests administrē nodokļu nomaksu un uzraudzību azartspēļu, loteriju un izložu jomā.
Iecerēts, ka pēc iestāžu apvienošanas samazināsies institucionālā sadrumstalotība, uzraudzības sistēma kļūs vienkāršāka, caurskatāmāka un līdz ar to – kvalitatīvāka.
Nodokļu un muitas policiju turpmāk pārraudzīs iekšlietu ministrs
Grozījumi Nodokļu un muitas policijas likumā paredz, ka ar 2026. gada 1. janvāri Nodokļu un muitas policiju nodos iekšlietu ministra pārraudzībā.
“Institucionālās padotības maiņa stiprinās iestādes sadarbību ar citām iekšlietu resora tiesībaizsardzības iestādēm, tostarp Valsts policiju, Iekšējās drošības biroju un Valsts drošības dienestu, kā arī nodrošinās vienotu pieeju finanšu noziegumu izmeklēšanā un novēršanā.
Līdz ar grozījumiem tiek nodrošināta skaidrāka atbildības sadale starp Finanšu ministriju, kas turpina veidot nodokļu un muitas politiku, un Iekšlietu ministriju, kas atbild par noziedzības novēršanas un apkarošanas politiku. Tas samazinās institucionālo sadrumstalotību un stiprinās starpresoru sadarbību valsts drošības jomā,” informē Iekšlietu ministrija.
Ārējās sauszemes robežas uzraudzības tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšana
Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā paredz, ka valsts ārējās sauszemes robežas uzraudzības tehnisko līdzekļu – klātbūtnes uztveršanas sistēmu un novērošanas iekārtu un ar tām saistītās infrastruktūras (tehnoloģiskās infrastruktūras) – darbību nodrošinās Valsts robežsardze, kas būs tiesīga noslēgt deleģēšanas līgumu par tehnoloģiskās infrastruktūras uzturēšanu ar LVRTC.
Šobrīd Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likums paredz, ka valsts ārējās sauszemes robežas tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi un ieviešanu organizē un nodrošina valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC), taču nav noteikts, kam jānodrošina sistēmas darbība.
VID pakāpeniski pārtrauks nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu
Grozot vairākus likumus, precizēts Valsts ieņēmuma dienesta (VID) kompetences apjoms rīcībā ar valsts piekritīgo mantu.
Šobrīd spēkā esošais regulējums noteic, ka VID uzdevums ir uzskaitīt valstij piekritīgo mantu, nodrošināt kontroli pār tās realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā, kas ir nodokļu un muitas administrācijai neraksturīga funkcija.
Ar grozījumiem vairākos likumos tiek precizēta VID kompetence darbā ar valstij piekritīgo mantu līdz 2027. gada 1. janvārim, kad nodokļu administrācija pilnībā pārstās nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu.
VID atteikšanās no rīcības ar valstij piekritīgo mantu plānota pakāpeniski: no 2026. gada 1. janvāra VAS “Valsts nekustamie īpašumi” nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz ES dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī Ministru kabineta noteikumu Nr. 901 “Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu” 5.3. sadaļas 35.1.– 35.3. apakšpunktā minēto mantu (tajā skaitā alkoholu, cigaretēm, nevērtīgu, izplatīšanai aizliegtu mantu un mantu, kurai beidzies derīguma termiņš).
2026. gadā VID turpinās īstenot tai normatīvos aktos noteikto rīcību ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem un finanšu instrumentiem, kā arī iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu līdz turpmākam lēmumam.
Izmaiņas paredz:
- Grozījumi Valsts ieņēmumu dienesta likumā;
- Grozījumi likumā “Par valsts policiju” ;
- Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā;
- Grozījumi Civilprocesa likumā.
Būtiski samazinās finansējumu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ir pārskatīti līdz šim paredzētie atbalsta veidi un apjoms Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijā. Izmaiņas likumā izstrādātas, lai 2026. gadā nodrošinātu atbalsta pasākumu sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijā saskaņā ar aktuālo situāciju un valsts budžeta iespējām.
Atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijā 2026. gada valsts budžetā ir paredzēts finansējums 39,7 miljonu eiro apmērā, kas ir par gandrīz 25 miljoniem eiro mazāk, salīdzinot ar 2025. gadu, kad šim mērķim tika paredzēti 65 miljoni eiro.
Turpmāk valsts budžeta ietvaru sagatavos četriem gadiem
Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā paredz noteikt, ka turpmāk likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavos četru gadu periodam, nevis trim gadiem.
Valsts budžeta likumus četriem gadiem sāks sagatavot ar likumprojektu “Par valsts budžetu 2027. gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028., 2029. un 2030. gadiem”.
Precizē regulējumu par koksnes ieguvi Aizsardzības ministrijas pārvaldītajos mežos
Grozījumi Meža likumā precizē spēkā esošo regulējumu par koksnes ieguvi Aizsardzības ministrijas pārvaldītajos mežos. Pašreizējais regulējums paredz, ka Aizsardzības ministrija var nodot AS “Latvijas valsts meži” koku ciršanas tiesības un īpašuma tiesības uz nocirstajiem kokiem militārajos objektos. Turklāt, piemērojot šībrīža regulējumu, ieņēmumi no militārajos objektos iegūtu kokmateriālu pārdošanas valsts budžetā nonāk ar gada nobīdi.
Ar grozījumiem precizēts, ka Aizsardzības ministrija nodod AS “Latvijas valsts meži” koku ciršanas tiesības un īpašuma tiesības uz nocirstajiem kokiem Aizsardzības ministrijas pārvaldītajos mežos, noslēdzot apsaimniekošanas līgumu, kurā prioritāri ņem vērā militārās vajadzības. No šajā pantā minētās produkcijas atsavināšanas iegūtos līdzekļus pēc tam, kad no tiem atskaitīti faktiskie meža apsaimniekošanas un koksnes atsavināšanas izdevumi, ieskaita kārtējā gada valsts budžeta ieņēmumos, nepiemērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto kārtību, kādā ieskaitāma no atsavināšanas gūtā peļņa.
1 Atbilstoši informatīvajā ziņojumā “Latvijas Vispārējās valdības budžeta plāna projekts 2026. gadam” sniegtajai informācijai (pieņemts Ministru kabinetā 2025. gada 14. oktobrī).



