E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 33903
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Reģistri

Ko nozīmē apgrūtinājums “koplietošanas transporta josla”

J
jautā:
13. septembrī, 2024
Andrejs

Labdien! Vairāku zemesgabalu (Rīgā, bet varbūt ir arī citur) iekšpagalmos esmu pamanījis apgrūtinājumu, kuru tiesa ir ierakstījusi 90. gadu beigās, “koplietošanas transporta josla”. Ko šis termins nozīmē mūsdienās? Ne LV portālā, ne vietnē Likumi.lv neatradu minēto terminu, bet gan trīs līdzīgus terminus. Vai “koplietošanas transporta josla” ir sinonīms kādam no šiem terminiem? 

Iepriekš noteikumos par ceļu satiksmi lietotais termins “koplietošanas transporta līdzekļi” mūsdienās ir “pasažieru sabiedriskais transportlīdzeklis”. Tā kā šīs vietas ir iekšpagalmos, tās nevarētu būt joslas, kas paredzētas sabiedriskajam transportam.

Likumā “Par zemes nodokli” (vēlāk – “Par nekustamā īpašuma nodokli”) iepriekš tika lietots termins “koplietošanas satiksmes ceļi”, taču bez papildu skaidrojuma, kuri ceļi tie ir.

Pēdējais ir Zemes pārvaldības likumā ietvertais “koplietošanas ceļš”, proti, objekts, kas pieder pašvaldībai un rada īpašuma apgrūtinājumu zemes vienībai, uz kuras tas atrodas. Tas šķiet visprecīzākais skaidrojums, jo “koplietošanas transporta joslas” cauri pagalmiem savieno divas ielas, kā arī tās uztur (ziemā sniegu notīra, kādreiz arī asfalta segumu atjaunoja) pašvaldība. Tas arī izskaidrotu, kādēļ “koplietošanas transporta joslas” neuzrādās VZD kadastra karšu pārlūkā. Tur uzrādās servitūti, bet minētais nav tāda veida apgrūtinājums. Tomēr vēlos pārliecināties, vai tā tiešām ir. Jau iepriekš pateicos par palīdzību!

A
atbild:
23. septembrī, 2024
Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģija
Imants Muižnieks, zvērināts advokāts, Dr. iur.
Valsts zemes dienests
Baiba Kantiņa, sabiedrisko attiecību vadītāja

Valsts zemes dienests (VZD) informē, ka terminus “koplietošanas transporta josla”, “koplietošanas satiksmes josla” vai “koplietošanas ceļš” zemes reformas laikā lietoja, lai zemes robežu plānos atzīmētu teritoriju zemesgabalā, ko izmanto piekļūšanai citiem blakus esošajiem īpašumiem. Ar minētajiem terminiem definētās teritorijas pēc būtības ir ceļš, kas atrodas fizisko vai juridisko personu īpašumā, paredzēts publiskai lietošanai un uz to nav nodibināts ceļa servitūts.  

Vēsturiski zemes robežu plānos tika attēlota šāda teritorija, ko Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēja kā cita veida apgrūtinājumu. Patlaban attiecīgais apgrūtinājums no jauna vairs netiek noteikts. Turklāt ar apgrūtinājumu jomu saistītajos normatīvajos aktos nav atrodams minētais apgrūtinājuma veids. Tā kā tas nav ceļa servitūts, tad šādas teritorijas kadastra kartē netiek attēlotas. 

Atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 8. pantam, ja autoceļš reģistrēts pašvaldības ceļu un ielu reģistrā un ir vienota pašvaldības ceļu tīkla sastāvdaļa, tas ir koplietošanas ceļš vai iela. Koplietošanas ceļš vai iela ir patstāvīgs nekustamā īpašuma objekts, kas pieder pašvaldībai un rada īpašuma apgrūtinājumu zemes vienībai, uz kuras tas atrodas. Zemes pārvaldības likumā noteiktais koplietošanas ceļš nav tas pats vēsturiski dokumentos minētais koplietošanas ceļš, koplietošanas satiksmes josla vai koplietošanas transporta josla. 

Zvērināts advokāts Imants Muižnieks skaidro, ka no Aizsargjoslu likuma grozījumu anotācijas izriet, ka datorizētā zemesgrāmata vairs neuztur apgrūtinājumus, kas noteikti uz Aizsargjoslu likuma pamata, savukārt jau ierakstītos šāda veida apgrūtinājumus pakāpeniski, izskatot secīgi ienākušos nostiprinājuma lūgumus uz konkrēto nekustamo īpašumu, dzēsīs. Turpmāk datorizētajā zemesgrāmatā tiks uzturēta informācija vienīgi par tiem lietu tiesību apgrūtinājumiem, kas īpašumam rodas no līguma, testamenta vai tiesas lēmuma un kuru ierakstīšana zemesgrāmatā izriet no Civillikuma. 

Vienlaikus, ņemot vērā zemes reformā noteiktos īpašuma aprobežojumus un apgrūtinājumus (visbiežāk ceļa servitūta, retāk ēku un ūdens lietošanas servitūtus) un minēto aprobežojumu un apgrūtinājumu īpašo statusu gan zemes reformu regulējošajos normatīvajos aktos, gan nekustamā īpašuma ierakstīšanas zemesgrāmatā normatīvajos aktos, saglabāts izņēmums, kas noteic, ka attiecīgie apgrūtinājumi kā ceļa servitūtu teritorijas zemesgrāmatas nodalījuma III daļas I iedaļā kā atzīmes ir ierakstāmi arī turpmāk, lai neradītu riskus tiesiskās paļāvības principa nodrošināšanai.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 5 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas