DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
08. aprīlī, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tiesu sistēma
1
1

Jābūt iespējai veikt tiesiskuma pārbaudi par Eiropas Prokuratūras procesuālajiem aktiem, kas var ietekmēt to personu tiesisko stāvokli, kuras tos apstrīd

FOTO: Freepik.

Jābūt iespējai veikt tiesiskuma pārbaudi par Eiropas Prokuratūras (turpmāk tekstā – EPPO) procesuālajiem aktiem, kas var ietekmēt to personu tiesisko stāvokli, kuras tos apstrīd. Valsts tiesai jānosaka, vai tā ir, veicot konkrētu un specifisku vērtējumu. Tiesiskuma pārbaude nav jāveic tiešas pārsūdzības ietvaros, izņemot tad, ja šāda veida pārsūdzība ir paredzēta valsts tiesībās, lai tieši apstrīdētu analogu valsts iestāžu lēmumu.

Tomēr tiesiskuma pārbaude nav obligāti jāveic tiešas pārsūdzības ietvaros, ja vien, to veicot, tiek noskaidrots, vai ir ievērotas ieinteresētās personas tiesības un brīvības.

EPPO ir neatkarīga Eiropas Savienības struktūra, kura ir atbildīga par izmeklēšanu, kriminālvajāšanu un apsūdzības celšanu pret tādu noziedzīgo nodarījumu izdarītājiem, kas skar Savienības finanšu intereses. Tā ir organizēta divos līmeņos, proti, centrālā līmenī, kuru veido Centrālais birojs EPPO mītnesvietā Luksemburgā, un decentralizētā līmenī, ko veido Eiropas deleģētie prokurori, kuri atrodas dalībvalstīs.

EPPO Spānijā veic kriminālizmeklēšanu par Savienībā īstenotu krāpšanu subsīdiju jomā. Eiropas deleģētie prokurori, kuri nodarbojas ar lietu, izsauca divas personas kā lieciniekus.

Personas, uz kurām attiecas izmeklēšana, apstrīdēja vienai personai adresēto izsaukumu ierasties kā lieciniekam. Tiesa, kas nodrošina EPPO izmeklēšanas pasākumu tiesiskuma pārbaudi Spānijā, vērsās Tiesā. Tā norādīja, ka Spānijas likumā šāda tiesiskuma pārbaude ir atļauta tikai īpaši paredzētos gadījumos, bet liecinieku izsaukšana starp tiem nav norādīta. Minētā tiesa uzskata, ka šis ir akts, kas var radīt tiesiskas sekas trešām personām. Tātad – tās ieskatā – attiecībā uz šāda veida aktiem būtu jāveic Savienības tiesībās* paredzētā pārbaude, lai nepieļautu nepamatotu Savienības tiesībās nostiprināto tiesību ierobežojumu.

Tiesa spriedumā norāda, ka kompetentajai valsts tiesai, veicot konkrētu un specifisku vērtējumu, jānosaka, vai liecinieku izsaukšana var ietekmēt to personu tiesisko stāvokli, uz kurām attiecas izmeklēšana. Ja tas tā ir, minētajam aktam jābūt pakļautam tiesas pārbaudei.

Tas obligāti nenozīmē, ka šī pārbaude jāveic konkrētas un tiešas pārsūdzības ietvaros. To var veikt arī netieši, ja tiek nodrošinātas tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību un taisnīgu tiesu, kā arī nevainīguma prezumpcija un tiesības uz aizstāvību.

Taču, ja tieša pārsūdzība ir paredzēta, lai tieši apstrīdētu analogu valsts iestāžu lēmumu, šādai pašai iespējai jābūt arī attiecībā uz EPPO aktiem.

PIEZĪME

Ar lūgumu sniegt prejudiciālu nolēmumu dalībvalstu tiesas lietas iztiesāšanas gaitā var uzdot Tiesai jautājumus par Savienības tiesību interpretāciju vai Savienības akta spēkā esamību. Pašu pamatlietu Tiesa neiztiesā, taču valsts tiesai tā ir jāatrisina atbilstīgi Tiesas nolēmumam. Šis nolēmums ir vienlīdz saistošs arī citām dalībvalstu tiesām, ja tām jāatrisina līdzīga problēma.

Neoficiāls dokuments plašsaziņas līdzekļu vajadzībām, kas Tiesai nav saistošs.

Sprieduma pilnteksts un tā rezumējums, ja tāds ir, tiek publicēts CURIA tīmekļvietnē pasludināšanas dienā.

* Padomes Regula (ES) 2017/1939 (2017. gada 12. oktobris), ar ko īsteno ciešāku sadarbību Eiropas Prokuratūras (EPPO) izveidei.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 

Noderīgi resursi

Latvijas Bankas vadlīnijas NILLTPFN un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei (AML rokasgrāmata)

Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām

FID Meklētājs sankciju sarakstos


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI