E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 35190
Lasīšanai: 3 minūtes

Patērētājs ir tiesīgs izvēlēties, lai pārdevējs bez atlīdzības salabo neatbilstošu preci vai apmaina to pret atbilstošu

J
jautā:
18. janvārī, 2025
Līga

Labdien! Videokameru nākamajā dienā pēc pirkuma vairs nav iespējams ieslēgt. Pārdevējs pieņem preci un nosūta servisam pārbaudei. Kamerai tiek konstatēts ražotāja tehnisks defekts. Veikals piedāvā salabot defektu un atgriezt kameru. Vai man noteikti jāpiekrīt pieņemt salaboto kameru, vai arī es varu prasīt to samainīt pret jaunu kameru? Paldies. 

A
atbild:
Šodien
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Dace Dreijere, Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sniedz šādu skaidrojumu: 

Patērētāja tiesības nosaka izsniegtais komercgarantijas dokuments un Patērētāju tiesību aizsardzības likums. Attiecīgi, ja ir  dota komercgarantija, patērētājs var vērsties norādītajā vietā, piemēram, servisā vai klientu apkalpošanas centrā, saskaņā ar doto komercgarantiju un tajā noteikto kārtību. 

Par preces neatbilstību, tai skaitā par preci ar ražošanas defektu, patērētājs var vērsties arī pie pārdevēja divu gadu laikā no preces iegādes dienas ar prasību atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 27. pantā noteiktajam. 

No 2016. gada 1. janvāra Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 28. pantā noteikta secība, kādā patērētājs var izmantot savas tiesības. Vispirms patērētājs ir tiesīgs izvēlēties, lai pārdevējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem. Tādējādi patērētājam ir tiesības izvēlēties starp remontu vai maiņu. 

Ja pārdevējam nav iespējas salabot vai samainīt preci vai arī tas ir nesamērīgi, tad patērētājs var prasīt arī cenas samazinājumu vai naudas atmaksu. Patērētāju tiesību aizsardzības centra ieskatā preces neatbilstība jānovērš mēneša laikā. Ja tas nav iespējams, pārdevējam par to jāinformē patērētājs un jāpaskaidro iemesli, kādēļ remonts kavējas. Savukārt, ja remonts ilgstoši netiek veikts vai tas nav iespējams, tad patērētājs var izvirzīt citu prasību atbilstoši likumā noteiktajam. Pusēm būtu jāvienojas par samērīgu risinājumu. 

Preces neatbilstības novēršana vai apmaiņa uzskatāma par nesamērīgu, ja tā rada pārdevējam izmaksas, kas nav samērīgas ar citu minēto alternatīvo līdzekli, ņemot vērā preces vērtību bez neatbilstības, neatbilstības nozīmību un to, vai alternatīvā līdzekļa izmantošana nerada patērētājam būtiskas neērtības. Tādējādi, ja patērētājs prasīs apmainīt preci, bet tas salīdzinājumā, piemēram, ar preces remontu rada pārdevējam nesamērīgas izmaksas, tad pārdevējs ir tiesīgs atteikt preces maiņu un piedāvāt remontu. Strīda gadījumā patērētājs ir tiesīgs vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 184 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas