E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 18597
Lasīšanai: 4 minūtes

Kā PTAC var efektīvi aizsargāt patērētāju tiesības individuālos gadījumos

J
jautā:
19. novembrī, 2019
Olegs

Saskaņā ar jauno Patērētāju tiesību aizsardzības likumu Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) lēmumiem ir tikai neobligāts, rekomendējošs raksturs. Ir saņemts obligātās maksas ekspertīzes slēdziens un pabeigta veselu gadu ilgusī strīda risināšanas procedūra. Kā PTAC var efektīvi aizsargāt patērētāju tiesības individuālos gadījumos?

A
atbild:
27. februārī, 2020

Jautājums nav skaidri noformulēts, jo PTAC pieņem lēmumus patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībā (PTAC lēmumiem ir tiesiskais pienākums, tie ir pārsūdzami tiesā, bet tiem ir obligāts raksturs), savukārt atsevišķi ir arī Patērētāju strīdu risināšanas komisijas (turpmāk – komisija) lēmumi, kas neuzliek tiesisku pienākumu. Sākumā patērētāji tiek aicināti vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā ar iesniegumu, pēc kura saņemšanas PTAC sazinās ar komersantu, lai norādītu uz patērētāju tiesību ievērošanu. Ja šī komunikācija neizdodas, patērētāji tiek aicināti vērsties komisijā. Komisijas lēmumi ir brīvprātīgi izpildāmi 30 dienu laikā, izņemot gadījumus, kad komisijas lēmumā ir noteikts garāks lēmuma izpildes termiņš. Ja komisijas lēmumā uzdots pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam veikt darbības patērētāja prasības izpildei, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs informē komisijas sekretariātu par veiktajām darbībām. Komisijas sekretariāts ir tiesīgs ievietot aktuālo informāciju par komisijas lēmumu izpildi PTAC interneta tīmekļa vietnē. Lēmuma publicēšanas mērķis ir informēt sabiedrību par tiem pārdevējiem vai pakalpojuma sniedzējiem, kas ilgstoši (vairāk par 30 dienām) nepilda komisijas lēmumu (“melnais saraksts”), kā arī veicināt labprātīgu lēmuma izpildi. Pēc lēmuma labprātīgas izpildes komersants tiek izņemts no saraksta.

2019. gadā komisiju bija iespējams sasaukt 22 jomās (mobilie telefoni; datortehnika; distances līgumi; apavi; tekstilizstrādājumi; auto tirdzniecība un autoremonts; avio pakalpojumi; tūrisms; telekomunikācijas; elektroniskie sakari; kokapstrāde un mēbeles; optika un optometrija; koferi; somas; kažokādas, arī šūšana un labošana; logi un durvis, arī montāža; būvizstrādājumi un jumiķa pakalpojumi, finanšu pakalpojumi, sadzīves tehnika, būvniecības pakalpojumi, dažāda dārza tehnika, juridiskie pakalpojumi un kokrūpniecības produkti).

Salīdzinājumā ar strīdu izskatīšanu tiesā šim strīdu risināšanas mehānismam ir šādas priekšrocības: bezmaksas process (izņemot pierādījumu iegūšanu, bet, ja komisija atzīst patērētāja viedokļa pamatotību, tai ir tiesības lemt arī par ekspertīzes izdevumu atmaksu), ātrāks un efektīvāks process salīdzinājumā ar tiesvedību, rekomendējošs raksturs (nav piespiedu izpildes procesa), uzticamība (komisijas sastāvā ir pensionēts tiesnesis un patērētāju un komersantu biedrības pārstāvis), komersantu “melnais saraksts” (ja nepilda lēmumu, informācija tiek ievietota PTAC mājaslapas “melnajā sarakstā”).

No 2019. gadā pieņemtajiem lēmumiem komersanti ir izpildījuši 45 lēmumus, nav izpildīti 63 lēmumi. Komisijas lēmumus nav izpildījuši gan komersanti, kas rīkojušies negodprātīgi attiecībā pret patērētājiem, neizpildot savas saistības, un diemžēl ir izbeiguši savu darbību, gankomersanti, kas veic aktīvu saimniecisko darbību, piemēram, SIA “AB Modeks” (veikals “Max & Co”), SIA “ALB” (veikals “Optimus”), SIA “AM Workshop” (“AM Workshop Latvia” – feisbuka lapa, www.amworkshop.lv), SIA “Stabiņš un Ko” (tirdzniecības vieta Maskavas ielā 418). No 2019. gadā PTAC saņemtajiem 2965 iesniegumiem (pēc decembra datiem, kuri vēl mainīsies) PTAC ir atrisinājis strīdus starp patērētāju un komersantu 995 gadījumos, bet atsevišķi ir arī gadījumi, kad tiek sniegts skaidrojums par vēršanos komisijā, iesniegumi pārsūtīti citai iestādei u. c.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 147 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU