SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 13 minūtes
1
1

Kas tiek darīts, lai mazinātu bērniem nedrošu rotaļlietu nonākšanu ES tirgū

Lai rotaļlietas svētkos nestu tikai prieku, būtiski parūpēties, lai pie bērniem nonāktu viņu veselībai un dzīvībai drošas rotaļlietas. Tomēr Eiropas Savienības tirgū, kurā jau pašlaik ir vienas no stingrākajām prasībām attiecībā uz bērniem paredzētajām precēm, joprojām ieplūst rotaļlietas, kas rada drošības riskus. Skaidrojam, kas tiek darīts, lai mazinātu iespēju, ka tiek pārdotas bērniem bīstamas rotaļlietas.

Lai nodrošinātu, ka cilvēki ikdienā izmanto dzīvībai, veselībai un arī videi drošas preces, gan Eiropas Savienībā (ES), gan nacionālajā līmenī pastāv virkne tiesību aktu, kas nosaka, kādām prasībām precēm jāatbilst.

Pamatprasības attiecībā uz rotaļlietu drošumu ES ietvertas 2009. gada 18. jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2009/48/EK par rotaļlietu drošumu (turpmāk – Direktīva par rotaļlietu drošumu). Savukārt minētās un citas ES tiesību aktu prasības attiecībā uz rotaļlietu drošumu Latvijā iekļautas Ministru kabineta 2011. gada 15. februāra noteikumos Nr. 132 “Rotaļlietu drošuma noteikumi”.

Saskaņā ar ES noteikumiem rotaļlietām jābūt marķētām ar CE logotipu, kas norāda uz atbilstību ES drošuma standartiem.

Nedrošas rotaļlietas joprojām nonāk ES tirgū

Kaut arī ES pastāv vieni no pasaulē stingrākajiem noteikumiem par rotaļlietu drošumu, ES tirgū arvien regulāri nonāk rotaļlietas, kas ir bērniem bīstamas. Bieži vien šādas rotaļlietas ES tirgū nokļūst tāpēc, ka to iegāde notiek internetā, proti, tās var nopirkt arī valstīs ārpus ES, kurās noteikti atšķirīgi drošības standarti.

Aizvadītajā gadā rotaļlietas bija otra lielākā preču kategorija, par kuru visbiežāk ziņots ES ātrās brīdināšanas sistēmā attiecībā uz bīstamām patēriņa precēm (RAPEX). Brīdinājumu skaita īpatsvars rotaļlietām bija 15%, un to pārspēja vien ziņojumi par kosmētiku (36%). Gandrīz pusē attiecīgo gadījumu galvenais riska cēlonis bija ķīmiskās sastāvdaļas.1

Jauni noteikumi, lai mazinātu bīstamu rotaļlietu skaitu ES un pasargātu bērnus no riskiem

2025. gada oktobrī ES Padome pieņēma jaunus rotaļlietu drošuma noteikumus, kuru mērķis ir aktualizēt 2009. gada Direktīvas regulējumu un pastiprināt spēkā esošajos noteikumos paredzēto aizsardzības līmeni.

Jaunajos noteikumos noteiktas:

  • stingrākas prasības attiecībā uz ķīmiskajām vielām

Papildu kancerogēnām, mutagēnām vai reproduktīvajai sistēmai toksiskām vielām, kuras ir aizliegtas jau iepriekšējos tiesību aktos, jaunie noteikumi aizliedz izmantot arī paplašinātu ķimikāliju kopumu, kas ietekmē endokrīno sistēmu (endokrīnie disruptori), elpošanas sistēmu vai ir konkrētam orgānam toksiskas. Ar jaunajiem noteikumiem aizliegta tīša2 perfluoralkilvielu un polifluoralkilvielu (PFAS) un visbīstamāko veidu bisfenolu3 izmantošana. Tāpat tiks aizliegtas alergēnas smaržvielas rotaļlietās, kas paredzētas bērniem līdz triju gadu vecumam, un rotaļlietās, kuras var likt mutē.

  • rotaļlietu digitālās pases ieviešana

Lai samazinātu nedrošo rotaļlietu skaitu, kas tiek tirgotas ES, it īpaši tiešsaistē, visām rotaļlietām jābūt digitālajai produkta pasei, kurā iekļauta informācija par to atbilstību ES noteikumiem. Šajā pasē arī patērētājiem būs pieejama informācija par preces drošumu un brīdinājumi, piemēram, ar QR koda starpniecību.

  • papildu pienākumi ražotājiem

Pirms rotaļlietas laišanas tirgū ražotājiem būs jānovērtē tās drošums, lai konstatētu visus iespējamos ķīmiskos, fiziskos, mehāniskos un elektriskos bīstamības faktorus. Jāpārbauda arī rotaļlietu aizdegšanās un higiēnas risks un radioaktivitāte. Noteiktos gadījumos ražotājiem būs jānodrošina, lai digitālās rotaļlietas nekaitētu bērnu mentālajai veselībai. Brīdinājumi par riskiem jānodrošina viegli saprotami, kā arī nekavējoties jāveic korektīvi pasākumi, t. sk. informēšana, konstatējot risku.

  • pienākumi tiešsaistes tirdzniecībā

Lai internetveikalos varētu tirgot un reklamēt rotaļlietas, veikaliem savas platformas būs jāveido tā, lai pārdevēji tajās varētu publicēt CE zīmes, brīdinājumus par drošumu un digitālās produktu pases.

Saskaņā ar Digitālo pakalpojumu aktu rotaļlietas, kas neatbilst drošuma noteikumiem, tiks uzskatītas par “nelikumīgu saturu”4.

Jauno noteikumu īstenošanai nozares dalībniekiem un ES dalībvalstīm noteikts četrarpus gadu pārejas periods.

Kā notiek rotaļlietu uzraudzība Latvijā

Latvijā rotaļlietu tirgus uzraudzību veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), kura kompetencē ietilpst pārbaužu veikšana (administratīvās pārbaudes, pirmstestēšana, preces izņemšana testēšanai), lai pārliecinātos, ka rotaļlietas atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Ja tiek konstatētas neatbilstības drošuma prasībām, rotaļlieta jāizņem no tirgus un jāatsauc no patērētājiem/citiem komersantiem (atbilstoši noteiktajam riska līmenim).

Informāciju par nedrošām rotaļlietām PTAC saņem:

  • veicot rotaļlietu tirgus uzraudzību – pārbaudēs klātienē, izlases kārtībā pie Latvijas komersantiem (gan Rīgā, gan reģionos), kā arī e-komercijā, pārbaudēs tirdzniecības vietās tiešsaistē un platformu piedāvājumā;
  • veicot izmeklēšanu ES ātrās brīdināšanas sistēmā (RAPEX), kurā ziņots par bīstamiem produktiem, kas var apdraudēt patērētāju veselību vai drošību;
  • veicot dokumentu/marķējuma pārbaudi, importējot preces (saņemot ziņojumu no Muitas pārvaldes), kā arī sadarbībā ar Muitas pārvaldi veicot fizisko kontroli uz vietas – pārbaudot preces marķējuma atbilstību un drošumu;
  • no citas Eiropas tirgus uzraudzības iestādes (ICSMS) vai Eiropas kopprojektu ietvaros;
  • no patērētāju individuālajām sūdzībām par preces kvalitāti;
  • no pašu komersantu sniegtajām ziņām par preces neatbilstību drošuma prasībām.

Konstatējot nedrošu rotaļlietu, PTAC informāciju par to ievieto savā tīmekļvietnē un RAPEX (Safety Gate) sistēmā, lai citi patērētāji un Eiropas valstis būtu informētas par bīstamo preci.

Pārbaudēs Latvijā regulāri tiek atklātas prasībām neatbilstošas rotaļlietas

PTAC norāda, ka Latvijā samērā bieži tiek atklātas rotaļlietas, kas neatbilst drošības prasībām. Lai pārbaudītu rotaļlietu atbilstību minētajām prasībām, PTAC veic:

  • administratīvās pārbaudes – tiek pārbaudīts, vai rotaļlietai ir piestiprināts CE marķējums, vai ir norādīts ražotāja un importētāja nosaukums, adrese, identifikācija (modelis, tips, EAN kods), lietošanas instrukcija (piemēram, par bateriju nomaiņu), brīdinājumi (piemēram, rotaļlieta nav paredzēta bērniem, kuri jaunāki par trim gadiem, vai var radīt aizrīšanās risku);
  • rotaļlietu izņemšanu ekspertīzei – laboratorijā tiek pārbaudītas rotaļlietas mehāniskās/fizikālās īpašības, kā arī noteiktu elementu migrācija (ķīmisko vielu noplūde no produkta, kas var apdraudēt lietotāju) un citas ķīmiskās īpašības.

 

SITUĀCIJA LATVIJĀ – PTAC KONSTATĒTIE PĀRKĀPUMI

2023. gads

Veiktas 38 administratīvās pārbaudes, kurās pārbaudītas 239 rotaļlietas un 187 rotaļlietām jeb 78% no visiem pārbaudītajiem modeļiem konstatētas neatbilstības.

Testēšanai tika izņemtas 20 rotaļlietas – magnētisko konstruktoru, rotaļu ieroču un slaimu paraugi –, un pieciem paraugiem konstatēti šādi riski:

  • zarnu nosprostošanās risks – magnētus saturošu elementu magnētiskās plūsmas indekss pārsniedza pieļaujamo normu. Magnētus saturošie elementi ietilpst sīko detaļu cilindrā, kas nozīmē, ka bērns var magnētus iebāzt mutē un tie, nonākot zarnu traktā, salīp un, traucējot asinsriti, izraisa neatgriezeniskus šūnu bojājumus. Rezultātā zarnās veidojas perforācijas jeb caurumi, un to saturs nonāk pārējā organismā. Tas ir stāvoklis, kas apdraud dzīvību, un pēc ķirurģiskas iejaukšanās zarnu trakta bojājumi atstāj iespaidu uz cilvēka veselību visu turpmāko dzīvi;

  • acu savainošanas risks – rotaļu ieroča komplektā iekļautās lodītes izgatavotas no cietas plastmasas, kas var izraisīt acs ābola savainošanu un ietekmēt redzi;

  • bora un organiskās alvas saturs pārsniedz noteikto pieļaujamo koncentrāciju – toksiska iedarbība. Ja tiek norīts, atstāj ietekmi uz reproduktīvo veselību vai var izraisīt ādas, acu vai gļotādas kairinājumu.

2024. gads

Veiktas 29 administratīvās pārbaudes, kurās pārbaudītas 144 rotaļlietas un 103 rotaļlietām jeb 72% no visiem pārbaudītajiem modeļiem konstatētas neatbilstības.

Testēšanai tika izņemti 27 rotaļlietu modeļi – plastilīni/veidošanas masas, flomāsteri, pirkstiņkrāsas, lelles, gumijas dzīvnieki, vannas rotaļlietas, slaims un plastmasas stumjamās rotaļlietas garos kātos. Savukārt Eiropas Komisijas organizētajā kopprojektā (CASP 2024) PTAC veica vēl 10 slaimu paraugu izņemšanu un testēšanu. No kopumā 37 testētajiem rotaļlietu paraugiem astoņiem konstatētas neatbilstības.

Konstatēti šādi riski:

  • divām veidošanas masām un četrām slaima rotaļlietām bora migrācija no rotaļlietu materiāliem pārsniedz maksimāli pieļaujamo robežvērtību šī elementa migrācijai (toksiska iedarbība, ja norij);

  • stumjamajām plastmasas rotaļlietām ar kātu fiksēta detaļu atdalīšanās, radot aizrīšanās risku, ja bērns to iebāž mutē, kā arī ir negludumi un skabargas, kas var radīt brūces un nobrāzumus.

PĀRBAUDA ARĪ POPULĀRAS IEPIRKŠANĀS PLATFORMAS

PTAC informē, ka 2025. gadā rotaļlietu uzraudzības pārbaudes tika īstenotas arī četrās populārākajās iepirkšanās platformās – Temu, Shein, Aliexpress un 220.lv (turpmāk – Platformu projekts).

Veicot 40 administratīvās pārbaudes, tika pārbaudīts, vai platforma nodrošina visu nepieciešamo informāciju par preci savā piedāvājumā (ziņas par pārdevēju, preces ražotāju, atbildīgo pārstāvi ES, preces identifikāciju, brīdinājumus, instrukcijas u. c.).

Tika konstatētas 30 neatbilstības (75%), respektīvi, vairākām precēm nebija norādīts ražotājs, identifikācija, kā arī Eiropā atbildīgais pārstāvis.

Testēšanai no platformām izņemtas 18 rotaļlietas, no kurām 10 (56%) rotaļlietas atzītas par nedrošām, proti, astoņām rotaļlietām, kas paredzētas maziem bērniem zem triju gadu vecuma, viegli nāca nost detaļas, tādējādi radot bērnam aizrīšanās risku. Turpretī divās rotaļlietās plastilīna un lipīgās ķēpas saturs pārsniedza bora robežvērtību, kas rada nopietnu risku (toksisku iedarbību).

Līdztekus Platformu projektam PTAC šogad no Latvijas komersantiem testēšanai izņēma desmit rotaļlietu (plastilīnu, veidošanas masu, mīksto rotaļlietu, kosmētikas komplektu) paraugus, secinot, ka divas no rotaļlietām bija neatbilstošas drošuma prasībām, jo kāds elements viegli nonāca nost, tā radot aizrīšanās risku.

Aicina komersantus rīkoties brīvprātīgi

Preču un pakalpojumu drošuma likuma 17. pantā paredzēts sods par normatīvajos aktos noteiktajām drošuma prasībām neatbilstošu preču laišanu tirgū, piedāvāšanu vai pārdošanu. Tādēļ PTAC aicina komersantus brīvprātīgi veikt pasākumus, lai patērētājiem netiktu piedāvātas normatīvajiem aktiem neatbilstošas rotaļlietas, tas ir:

  • izņemt rotaļlietu no tirdzniecības tīkla;
  • atsaukt rotaļlietu no mazumtirgotājiem gadījumā, ja komersants to piegādājis;
  • atsaukt rotaļlietu no patērētājiem, izvietojot atsaukumu komersanta tirdzniecības vietās un internetveikalā;
  • no tirdzniecības izņemto rotaļlietu utilizēt piemērotos apstākļos (iznīcināt vai atstāt pastāvīgā glabāšanā);
  • nepieļaut nedrošās rotaļlietas turpmāku pārdošanu, piegādāšanu, kā arī citādu izplatīšanu Latvijas tirgū, tāpat konkrēto rotaļlietu aizliegts izplatīt arī ES tirgū.

SVARĪGI!

Lai pasargātu bērnus no traumām, patērētāji aicināti ziņot par rotaļlietām, kuras izraisījušas traumas vai varēja tās radīt! Par bīstamajām precēm var ziņot, zvanot uz Patērētāju traumu ziņojumu tālruni +371 67388639, sūtot ziņu uz e-pasta adresi: ptac@ptac.gov.lv vai aizpildot formu PTAC tīmekļvietnē.

 

1 Plašāk: List of dangerous products notified in Commission's Safety Gate 2024.

2 Izņemot gadījumos, kad tās ir nepieciešamas rotaļlietu elektronisko funkciju nodrošināšanai, ja viela vai maisījums bērniem ir pilnībā nepieejams.

3 Ražošanā galvenokārt izmanto dažādu veidu plastmasu.

4 Digitālo pakalpojumu akta izpratnē “nelikumīgs saturs” ir jebkāda informācija, kura pati par sevi vai attiecībā uz darbību, tostarp produktu pārdošanu vai pakalpojumu sniegšanu, neatbilst ES vai nevienas dalībvalsts tiesību aktiem neatkarīgi no attiecīgā tiesību akta konkrētā priekšmeta vai būtības.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI