DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Finanses

No Rēzeknes tehnikuma budžeta, iespējams, izkrāpti vismaz 54 000 eiro

FOTO: Freepik.

Veicot revīzijas procedūras Rēzeknes tehnikumā par norēķiniem ar pakalpojumu sniedzējiem, Valsts kontrole konstatējusi potenciālas krāpnieciskas darbības – maksājumu dokumentu tīšu sagrozīšanu ar mērķi veikt naudas līdzekļu pārskaitījumus trešajām personām. No tehnikuma budžeta, iespējams, izkrāpti vismaz 54 tūkst. eiro. Šāda rīcība bijusi iespējama, jo, veicot pārskaitījumus, netika pārbaudīta maksājuma saņēmēja nosaukuma vai vārda un uzvārda atbilstība norādītajam konta numuram (IBAN), ļaujot līdzekļus pārskaitīt personām, kurām tie nepienācās.

“Revīzijas darbs kļūst arvien precīzāks un ātrāks, jo šobrīd pārbaudēs izmantojam datu analītikas rīkus un automatizētus pārbaudes algoritmus, kas ļauj mums laikus pamanīt aizdomīgus darījumus. Tieši šī pieeja ļāva atklāt arī iespējamos pārkāpumus Rēzeknes tehnikumā, kas tika iekļauts finanšu revīzijas izlasē par Latvijas Republikas konsolidētā 2025. gada pārskata sagatavošanas pareizību. Tā kā iespējamās nelikumības konstatētas jau šobrīd, negaidot revīzijas noslēgumu, esam sagatavojuši revīzijas starpziņojumu. Par iespējamo krāpšanu ir informēta Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts policija un prokuratūra. Ir uzsākts kriminālprocess,” atklāj Valsts kontroles padomes locekle Ilze Bādere

Revīzijā atklāts, ka no Rēzeknes tehnikuma kontiem veikti maksājumi uz trim dažādiem kontiem, norādot vienu un to pašu saņēmēju. Piemēram, par attiecīgā uzņēmuma sniegtajiem pakalpojumiem maksājumi veikti ne tikai uz līgumā norādīto uzņēmuma kontu, bet arī uz vēl trim citiem kontiem, kuru piederība Valsts kontrolei nav zināma.

Konstatēti arī vairāki gadījumi, kad viens un tas pats rēķins apmaksāts divas reizes – vienu reizi naudu pārskaitot uz rēķinos un pakalpojumu līgumos norādītajiem kontiem, bet otru reizi uz citu kontu, kura piederība Valsts kontrolei nav zināma. Piemēram, attiecīgā uzņēmuma rēķins 355 eiro apmērā vispirms apmaksāts uz līgumā norādīto kontu, bet pēc 10 dienām tas pats maksājums veikts vēlreiz uz citu kontu, kura piederība Valsts kontrolei nav zināma. Kopumā no 2019. līdz 2025. gadam uz šiem trim kontiem pārskaitīti teju 54 tūkst. eiro.

Fiksētas arī neatbilstības starp Rēzeknes tehnikuma iesniegtajiem dokumentiem un Valsts kontroles izgūtajiem datiem no Valsts kases par veiktajiem maksājumiem. Tas, Valsts kontroles vērtējumā, liecina par mēģinājumiem slēpt patieso informāciju.

Pēc Valsts kontroles informācijas un skaidrojumu pieprasīšanas par veiktajiem darījumiem tika izdarīti labojumi Rēzeknes tehnikuma grāmatvedības uzskaites sistēmā, mainot pakalpojumu sniedzēju konta numurus.

Kāpēc šādi maksājumi bija iespējami  

Rēzeknes tehnikums sagatavoja un apstiprināja maksājuma uzdevumus, kuros konta numurs (IBAN) neatbilda maksājuma saņēmēja nosaukumam. Saņemot šādu maksājumu, saņēmēja bankā noteicošais bija konta numurs (IBAN). Tāpēc situācijā, kad šie parametri nesakrita, naudas līdzekļus saņēma norādītā konta turētājs.

2025. gada 9. oktobrī stājās spēkā Eiropas Savienības regula, kas uzliek maksājumu pakalpojumu sniedzējiem pienākumu pirms maksājuma veikšanas pārbaudīt saņēmēja konta numura (IBAN) un nosaukuma atbilstību. Tādējādi būtiski tiks samazināts līdzīgu krāpniecības gadījumu risks.

Revīzijas starpziņojums

Par Valsts kontroli 

Latvijas Republikas Valsts kontrole ir neatkarīga, koleģiāla augstākā revīzijas (audita) iestāde. Tās darbības mērķis ir noskaidrot, vai rīcība ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu ir tiesiska, pareiza, lietderīga un atbilst sabiedrības interesēm, kā arī sniegt ieteikumus atklāto trūkumu novēršanai. Valsts kontrole veic revīzijas saskaņā ar starptautiskajiem publiskā sektora revīzijas standartiem – Starptautiskās Augstāko revīzijas iestāžu organizācijas INTOSAI standartiem (ISSAI), kuru atzīšanu Latvijā nosaka valsts kontrolieris. Atklājot trūkumus, Valsts kontrole sniedz ieteikumus to novēršanai, bet par iespējamiem likumpārkāpumiem informē tiesībaizsardzības iestādes. 

Labs saturs
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 

Noderīgi resursi

Latvijas Bankas vadlīnijas NILLTPFN un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei (AML rokasgrāmata)

Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām

FID Meklētājs sankciju sarakstos


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI