DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Uzņēmējdarbība

Azartspēļu nozari turpmāk pārstāvēs viena organizācija

Latvijas azartspēļu nozari turpmāk pārstāvēs viena organizācija Latvijā licencēto azartspēļu biedrība (LLAB). Pērn savu darbību pārtrauca Latvijas Spēļu biznesa asociācija (LSBA), savukārt Latvijas Interaktīvo azartspēļu biedrība (LIAB) šogad pārtapa par Latvijā licencēto azartspēļu biedrību (LLAB). 

LLAB apvieno 10 azartspēļu organizatorus, kas ir saņēmuši licenci azartspēļu organizēšanai Latvijā gan interaktīvo azartspēļu, gan "zemes" spēļu zāļu un kazino operatorus. LLAB biedri ir SIA PAF Latvija (Pufbet), SIA Viensviens (11.lv), SIA Latsson Licensing (Betsafe), SIA Optibet, SIA Laimz, SIA Klondaika, SIA Alfor, SIA Olybet Latvia, SIA Olimpic Casino Latvia un SIA Tonybet. LLAB izpilddirektore ir Līga Līce, kas līdz šim bija LIAB vadītāja.

5. martā visi LLAB biedri parakstīja nozares atbildības kodeksu. Nozares atbildības kodeksu parakstīja Diāna Degro, SIA PAF Latvija un SIA Viensviens izpilddirektore, Armands Ukass, SIA Latsson Licensing valdes priekšsēdētājs, Dainis Niedra, SIA Optibet, SIA Laimz un SIA Klondaika operacionālais vadītājs, Jānis Zuzāns, SIA Alfor valdes priekšsēdētājs, Juris Celmārs, SIA Olybet Latvia un SIA Olympic Casino Latvia valdes priekšsēdētājs, Jurijs Rapoports, SIA Tonybet valdes priekšsēdētājs. Foto no parakstīšanas šeit: https://failiem.lv/u/bwukxme7y6.

"Interaktīvās un tā saucamās "zemes" azartspēles atšķiras savā tehniskajā uzbūvē un vēsturiski tām ir bijis diezgan atšķirīgs regulējums. Taču šodien abu sektoru regulējuma normas sāk tuvināties, un tas ir viens no iemesliem, kāpēc nozares pārstāvji izlēma veidot vienotu asociāciju, kas pārstāv nozares kopīgās intereses. Lai arī joprojām ir prasības, kuras ir saistošas tikai vienam no diviem nozares segmentiem, tomēr licencētajiem azartspēļu organizatoriem ir vienota nostāja par atbildīgas spēles vides nozīmi, iemesliem, kāpēc ēnu ekonomika Latvijā veido tik lielu daļu, un godīgas konkurences principiem," stāsta LLAB izpilddirektore Līga Līce.

"Latvijā licencētie azartspēļu organizētāji veido valsts uzraudzītu, legālu tautsaimniecības nozari. Pērn tā nodokļu veidā iemaksāja vairāk nekā 57 miljonus eiro valsts budžetā. Visi uzņēmumi, kas ir LLAB biedri, pieder ārvalstu investoriem, un tie paļaujas uz to, ka Latvija ir tiesiska valsts ar vienādu attieksmi pret visām uzņēmējdarbības jomām un investīcijām. Valsts lēmējvaras un izpildvaras lēmumu atbilstība tiesiskuma principiem pēdējā laikā ir vienlīdz aktuāla gan nozares interaktīvajam, gan "zemes" segmentam. Šis jautājums arī lielā mērā būs LLAB darba dienas kārtībā," uzsver Līce.

LLAB mērķis ir pārstāvēt nozari, uzturot konstruktīvu komunikāciju ar valsts pārvaldes institūcijām, sniegt nozares vienotu viedokli un priekšlikumus likumdošanas procesos. LLAB pārstāv nozares intereses un iestājas par atbildīgu spēles vidi, līdzsvarotu nozares regulējumu, kas neveicina ēnu ekonomiku nozarē, kā arī par godīgu konkurenci.

Par nozares atbildības kodeksu

Atbildības kodekss ir nozarei pašregulējošs dokuments, kas ir jāparaksta uzņēmumiem, kas vēlas iestāties LLAB rindās. Tā nolūks ir stiprināt spēlētāju aizsardzību un palīdzēt nodrošināt to, lai spēlētāju azartspēļu paradumi no izklaides neattīstās līdz atkarībai un problemātiskai azartspēļu spēlēšanai. Azartspēļu nozare ir apņēmusies veicināt atbildīgu azartspēļu spēlēšanu, pēc iespējas aizsargāt spēlētājus un ievērot visaugstākos godīguma un pārredzamības standartus. Tādēļ šajā kodeksā ir noteikti vienoti atbildīgas spēles principi un nostiprināts pienākums visiem LLAB biedriem šos principus ievērot visos azartspēļu biznesa aspektos attiecībās ar darbiniekiem, klientiem, sadarbības partneriem, sabiedrību un likumdevēju.

Azartspēļu un izložu likumā (AIL) un Ministru kabineta noteikumos ir noteikta virkne prasību, ar mērķi nodrošināt sabiedrības interešu un spēlētāju tiesību aizsardzību un azartspēļu iespējamo risku mazināšanu. Lai vēl vairāk veicinātu atbildīgu spēlēšanu un mazinātu spēlētāju riskus, parakstot nozares atbildības kodeksu, LLAB biedri ir apņēmušies darīt vairāk, nekā prasa valsts normatīvais regulējums.

"Neredzamība" fasādēs piemēri un pilotprojekts

Patlaban joprojām tiek izstrādāti grozījumi AIL, kuros, cita starpā, ir paredzēts deleģēt Ministru kabinetu noteikt konkrētas prasības attiecībā uz azartspēļu organizēšanas vietu fasādēm. Šo grozījumu apstiprināšana Saeimā un Ministru kabinetā ir aizkavējusies. Tomēr katrs LLAB biedrs, kas organizēt azartspēles spēļu zālēs vai kazino, apņemas arī pirms plānoto grozījumu stāšanās spēkā līdz 2025. gada 31.decembrim vismaz vienas esošās spēļu zāles vai kazino ārējo noformējumu izveidot pēc iespējas pietuvinātu plānotajiem azartspēļu organizēšanas vietu “neredzamības” principiem, kas padarīs azartspēļu organizēšanas vietas mazāk uzkrītošas un uzmanību piesaistošas. LLAB biedri ar šādu rīcību vēlas apliecināt savu gatavību un vēlmi proaktīvi iesaistīties spēlētāju aizsardzības veicināšanā, kā arī ar piemēru atspoguļot to, ka azartspēļu organizēšanas vietas ir iespējams neuzkrītoši iekļaut pilsētvidē.

Spēlētāju uzvedības izmaiņu analīze interaktīvajās vietnēs

Ar mērķi savlaicīgi identificēt un novērst azartspēļu spēlēšanas riskus, LLAB biedri , kuri organizē interaktīvās spēles ir ieviesuši un pielieto. virkni uzvedības uzraudzības kritēriju. Organizētāja fiksētas minēto kritēriju izmaiņas attiecībā pret klienta parasto spēli un/vai nobīde attiecībā pret vidējiem rādītājiem organizētāja platformā attiecīgos gadījumos uzskatāmas par riskantas spēles pazīmi. Piemēram: spēles ilguma pieaugums var liecināt par klienta pārmērīgu aizraušanos un spēles procesa atkarības risku; veikto iemaksu summas pieaugums var norādīt uz izklaidei neraksturīgu vai neadekvātu kopējo naudas patēriņu; veikto iemaksu biežums var liecināt par impulsīvu rīcību un mēģinājumiem atspēlēties pēc zaudējuma; agresīva, rupja vai citādi neadekvāta klienta komunikācijas maniere, kā arī bonusu pieprasīšana organizētājam, var norādīt uz pārmērīgu aizraušanos, impulsivitāti un paškontroles zudumu. Minētās pazīmes var liecināt par problemātisku spēli un kalpot kā brīdinājums organizētājiem. Pēc pazīmju konstatācijas seko to analīze un riska līmeņa novērtēšana. Balstoties uz noteikto riska līmeni, seko tam atbilstoša interaktīvo azartspēļu organizētāja rīcība:

  • paziņojums vai brīdinājums klientam spēles konta vidē uznirstošā loga veidā vai nosūtītas vēstules veidā;
  • paziņojums vai brīdinājums klientam elektroniskā pasta vēstulē;
  • klientu servisa pārstāvju sazināšanās ar klientu pa tālruni vai klientu čatā;
  • augstu risku gadījumos spēles konta iesaldēšana vai slēgšana.

Ar riskantas un/vai nekontrolētas spēles pazīmēm identificētie klienti tiek novirzīti reģistrācijai Pašatteikušos personu reģistrā.

Pašatteikušos reģistra anketas, iespēja "iesaldēt" kontu un citi atbildīgas spēles rīki spēļu zālēs

Savukārt azartspēļu organizētāji, kas pārvalda spēļu zālēs un kazino, papildu valsts obligātajām prasībām apņemas:

  • lai atvieglotu normatīvo aktu prasībām atbilstoša iesnieguma sagatavošanu par sevis iekļaušanu pašatteikušos personu reģistrā, spēlētājiem azartspēļu organizēšanas vietās nodrošināt iesnieguma veidlapas;
  • azartspēļu organizēšanas vietās atskaņot atbildīgas spēles audio paziņojumus un atgādinājumus par pašatteikušos spēlētāju reģistra izmantošanas iespējā. Šīs prasības izpildi visi azartspēļu organizētāji apņemas nodrošināt 12 (divpadsmit) mēnešu laikā no kodeksa parakstīšanas brīža;
  • azartspēļu organizēšanas vietās izvietotajos ekrānos atspoguļot informatīvus paziņojumus par atbildīgu spēli un par pašatteikušos spēlētāju reģistra izmantošanas iespēju;
  • organizēt darbinieku apmācības, lai identificētu problemātiskas spēles paradumus, komunicētu ar spēlētājiem un varētu lemt par nepieciešamību pēc organizētāja iniciatīvas uz laiku liegt spēlētājam turpināt azartspēļu spēlēšanu konkrētajā azartspēļu organizēšanas vietā;
  • organizēt darbinieku apmācības rīcībai emocionāli saspringtu un problemātisku situāciju risināšanā saskarsmē ar klientiem un klientu savstarpējā saskarsmē.
Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI