LV portāla infografika
Informāciju sagatavoja: Ilze Andruškina,
Valststiesību departamenta Administratīvo tiesību nodaļas juriskonsulte
Likumprojektā APPL ir sistēmiski pārskatīts tiesvedības process, loģiskā secībā sakārtota procesuālā kārtība un noregulēti atsevišķi svarīgi jautājumi, kurus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss nereglamentē.
Likumprojektā paredzēts, ka sākotnējo lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā visos gadījumos pieņems iestādes amatpersona, bet tiesa to pārskatīs. Tiesai vairs netiek paredzēta kompetence sākotnējā lēmuma pieņemšanā. Tiesas kontrolei būs pakļauta administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtā lēmuma tiesiskuma un pamatotības izvērtēšana. Attiecībā uz tiesvedības instancēm likumprojekts nekādas izmaiņas neparedz.
Likumprojekts arī regulē jautājumus, kas saistīti ar jaunu pierādījumu iesniegšanu tiesā. Vispārīgs princips paredz, ka jaunu pierādījumu iesniegšana tiesā nav pieļaujama, izņemot gadījumus, kad pie administratīvās atbildības saucamai personai vai cietušajam attiecīgie pierādījumi objektīvu iemeslu dēļ nebija vai nevarēja būt zināmi lietas izskatīšanas laikā iestādē. Šādā gadījumā arī iestāde būs tiesīga iesniegt tiesā papildu pierādījumus, lai atspēkotu citu procesa dalībnieku iesniegtos pierādījumus. Tādējādi likumprojektā ir likts uzsvars uz to, ka visiem apstākļiem jābūt noskaidrotiem un pierādījumiem savāktiem iestādes stadijā.
Tāpat likumprojektā ir ietverts princips, ka par blakus sūdzības un apelācijas sūdzības virzību lemj apgabaltiesa, nevis gan rajona (pilsētas) tiesa, gan apgabaltiesa, kā to paredz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss. Šāds princips jau šobrīd atbilstoši citu valstu, piemēram, Zviedrijas un Somijas, pieredzei ir iestrādāts Administratīvā procesa likumā. Tā mērķis ir efektivizēt procesu, paātrinot un vienkāršojot lemšanu par sūdzības virzību, jo šobrīd šo jautājumu lemj divas tiesas, faktiski dubultā pārbaudot sūdzības pieļaujamību. Ievērojot to, ka apgabaltiesa sūdzību izskatīs, tās pieļaujamības kontrole paredzēta apgabaltiesas kompetencē.
Saskaņā ar šo principu rajona (pilsētas) tiesa, saņemot un pārsūtot sūdzību apgabaltiesai, līdzīgi kā iestāde, pārsūtot lietu uz tiesu, darbosies kā "pastkastīte". Proti, neatkarīgi no tā, vai sūdzība ir iesniegta, nokavējot termiņu vai tai nav pievienota pilnvara, vai arī ir kādi citi trūkumi vai neatbilstība likuma prasībām, rajona (pilsētas) tiesa pievienos sūdzību lietai un nosūtīs apgabaltiesai, kura risinās ar sūdzības virzību saistītos jautājumus.
Tiesas kompetencē vairs neietilps risināt jautājumus, kas saistīti ar soda izpildi. Pēc nolēmuma spēkā stāšanās tiesa nekavējoties nosūtīs administratīvā pārkāpuma lietu iestādei nolēmuma izpildei un lietas glabāšanai. Izņēmums ir paredzēts attiecībā uz iestādes soda izpildes ietvaros pieņemtajiem lēmumiem vai veiktajām darbībām, kas skar būtiskas sodītās personas tiesības vai tiesiskās intereses vai arī būtiski apgrūtina sodītās personas tiesību vai tiesisko interešu īstenošanu. Par šādiem lēmumiem un darbībām sodītā persona varēs iesniegt sūdzību iestādes vadītājam, bet iestādes vadītāja lēmumu pārsūdzēt rajona (pilsētas) tiesā.
Turpmāk vēl.
TEMATS |
Administratīvo pārkāpumu reforma (publikāciju saraksts)
Vienotas izpratnes un lasītāju ērtības labad LV portāls Tieslietu ministrijas sagatavotos komentārus par likumprojektu APPL publicē savstarpēji integrētā sasaistē: