VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
Mudīte Luksa
LV portāls
07. jūlijā, 2010
Lasīšanai: 10 minūtes
5
5

Divi miljoni latu pašvaldību un reģionu jaudas stiprināšanai. Ko tie dos?

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Tā kā katram projekta pieteicējam finanses ir ierobežotas, tad katrs novads vai reģions pats izvēlēsies vienu vai divus speciālistus no MK noteikumos Nr. 759 uzskaitītajiem, kuri šajā teritorijā pašlaik ir visaktuālākie.

FOTO: Boriss Koļesņikovs, LV

Ar Eiropas Sociālā fonda (ESF) finansējumu Latvijas plānošanas reģionu administrācijas, pilsētu un novadu pašvaldības turpmāk varēs stiprināt savu administratīvo kapacitāti, piesaistot nepieciešamos speciālistus. Šo iespēju paver Ministru kabineta noteikumi Nr. 523 „Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.5.3.1. aktivitāti "Speciālistu piesaiste plānošanas reģioniem, pilsētām un novadiem", kas stājās spēkā 30. jūnijā.

Minētās aktivitātes ietvaros pieejami 2 550 000 latu ESF naudas, un tā atbalsta intensitāte ir 100% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Kaut arī esam pieraduši skaitīt miljonus kā nieka dažus latus, kopumā nauda tiešām ir liela, un tādēļ gribas zināt, kāda plānošanas reģionos pēc tās ir vajadzība un kā šos latus domāts likt lietā.

Novadu un pilsētu pašvaldībām aktivitātes ietvaros būs pieejami no 18,5 līdz 28 tūkst. latu, bet pieciem plānošanas reģioniem – 40,5 tūkst. latu katram.

LV.LV jautā: Kā tiks izlietoti šie 2,5 miljoni latu?

Valsts reģionālās attīstības aģentūras Starptautisko projektu un komunikācijas nodaļa:

„Atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 523 „Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.5.3.1. aktivitāti "Speciālistu piesaiste plānošanas reģioniem, pilsētām un novadiem"” 12.1. punktam aktivitātes ietvaros ir paredzēta normatīvajos aktos par profesiju klasifikatoru noteiktās otrās pamatgrupas speciālistu piesaiste  pašvaldību autonomo funkciju vai plānošanas reģionu kompetences nodrošināšanai un administratīvās kapacitātes paaugstināšanai (atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā norādītajām profesijām).

Aktivitātes ietvaros attiecināmās izmaksas ir piesaistītā speciālista atlīdzība, speciālista darba vietas aprīkojuma nomas izmaksas, apmācības izdevumi, kas, pamatojoties uz attiecīgu darba devēja rīkojumu, nepieciešami piesaistītā speciālista kvalifikācijas paaugstināšanai, bet ne biežāk kā vienu reizi kalendāra gada laikā, kā arī pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ja finansējuma saņēmējs tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem, un publicitātes un komunikācijas pasākumu izmaksas.

Jāņem vērā, ka izmaksas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2010. gada 1. janvāra un 12 mēnešu periodā pirms projekta darbību uzsākšanas, speciālists nav bijis tiesiskajās attiecībās ar iestādi, kurai viņš tiek piesaistīts.

Atbalstāmo profesiju nosaukumi

Kā tiks kontrolēta speciālistu piesaistes lietderība

Minētās aktivitātes mērķis ir paaugstināt plānošanas reģionu, pilsētu un novadu pašvaldību administratīvo kapacitāti, sekmējot efektīvas publiskās pārvaldes vajadzībām atbilstošu speciālistu piesaisti institūcijās reģionā un vietējā līmeņa pārvaldē.

Lai nodrošinātu speciālistu piesaistes lietderības kontroli, projekta iesnieguma veidlapā projekta sagatavotājam ir jāparedz projektā paredzamās darbības un sasniedzamie rezultāti paredzēto projekta darbību ietvaros. Projekta iesnieguma vērtēšanas gaitā tiek pārbaudīts, vai projekta iesniegumā atspoguļota projektā piesaistīto speciālistu darba rezultātu uzturēšana un izmantošana. Ja projekta ietvaros piesaistīto speciālistu darba rezultātu uzturēšana un izmantošana netiks nodrošināta vismaz sešus mēnešus pēc projekta pabeigšanas, projekta iesniegumu var noraidīt.

Finansējuma saņēmējam (pašvaldībai vai plānošanas reģionam) projekta īstenošanas laikā ir jānodrošina projektā paredzēto darbību izpilde un jāsniedz atskaite par sasniegtajiem rezultātiem projekta progresa pārskatos noteiktā laika periodā.  

Vēršam uzmanību, ka, īstenojot projektus 1.5.3.1. aktivitātes ietvaros, tiks rasti papildu līdzekļi pašvaldību un plānošanas reģionu administratīvās kapacitātes paaugstināšanai, kā arī augsti kvalificētu speciālistu piesaistei un jaunu darbavietai radīšanai, kas dos iespēju samazināt bezdarba līmeni tieši augsti kvalificētu speciālistu vidū.”

Kristiāns Godiņš, Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas (KPRA) vadītājs:

„Aktivitāte 1.5.3.1. ir nozīmīga gan pašvaldībām, gan reģioniem, jo ievērojami samazināta budžeta apstākļos (65% samazinājums kopš 2008. gada un vairāk nekā 50% kopš 2009. gada) ir radīta ļoti liela slodze esošajiem speciālistiem, turklāt palielinoties izpildāmo funkciju skaitam. Kurzemes plānošanas reģionā plānots piesaistīt četrus speciālistus:

  • Vienu speciālistu, kas būtu atbildīgs par INTERREG programmām (Centrālbaltijas reģiona, Latvijas – Lietuvas; Latvijas – Igaunijas, Baltijas jūras), kurās kā finansējuma saņēmēji var būt Kurzemes reģiona pašvaldības, NVO, uzņēmēji un plānošanas reģioni. Apstākļos, kad struktūrfondu līdzekļi ir ļoti koncentrēti ministriju rokās, kas liek gan reģioniem, gan pašvaldībām meklēt citus finansējuma avotus, ar Kurzemes reģiona aktivitātēm pēdējo divu gadu laikā ir izdevies pašvaldībām piesaistīt piecus INTERREG projektus par kopējo summu vairāk nekā 4 milj. eiro un trīs Norvēģijas finanšu instrumenta atbalstītus projektus 1,8 milj. eiro apjomā.

Speciālists ļautu gan kvalitatīvāk sagatavot KPRA pozīciju, reģiona intereses pārstāvot uzraudzības komitejās, gan sniegt atbalstu pašvaldībām, NVO un uzņēmējiem, sagatavojot projektus, ierosinot labojumus programmu dokumentos un veicinot labvēlīgāku nosacījumu pieņemšanu.

  • Vienu speciālistu vai nu saistībā ar sabiedriskā transporta organizāciju, vai saistībā ar Kurzemes reģiona sociālā pakalpojuma programmas uzraudzību.

Reģions kopš 2010. gada 1. janvāra ir atbildīgs par vietējo reģionālo sabiedrisko pārvadājumu funkciju, kuras izpilde ir jāveic īpaši sarežģītos apstākļos, kad dotācijas apjoms pārvadātājiem samazināts gandrīz par 30%, kad braucēju skaits ir krītošs, turklāt pārņemot rajonu padomju 2009. gadā radīto nenosegto zaudējumu papildu slogu, šāda speciālista piesaiste ļautu pilnvērtīgāk veidot un plānot reģiona tīklu, kā arī uzraudzīt funkcijas izpildi un ieviešanu.

Savukārt, piesaistot speciālistu sociālā pakalpojuma programmai, būtu iespējamsizvērtēt valsts, pašvaldību un nevalstisko organizāciju sagatavotos projektus sociālo pakalpojumu organizēšanas 2. kārtai un to atbilstībai reģiona programmai, nodrošinot līdzsvarotu pakalpojumu pieejamību un pārklājumu, kā arī veicinot sadarbības projektu veidošanu starp dažādām pakalpojumu saņēmēju grupām. Šobrīd tiek izvērtēts, kādu speciālistu reģions izvēlēsies.

  • Vienu grāmatvedi un vienu juristu/iepirkumu speciālistu, jo esošie budžeta apstākļi neļauj piesaistīt juristu/iepirkumu speciālistu, un tas uzliek lielu slogu un risku reģiona īstenoto projektu ieviešanai, kā arī ir nepieciešams atbalsts reģiona sabiedrisko pārvadājumu pakalpojuma nodrošināšanas iepirkumam, jo ar 2011. gada 31. decembri līgumi beidzas 11 no 12 reģiona pārvadātājiem. Grāmatvedis ir nepieciešams, jo pieaug darba apjoms gan saistībā ar papildu piesaistītajiem projektiem, īpaši attiecībā uz ES fondiem, kā arī veicot dotāciju maksājumus par sabiedriskajiem pasažieru pārvadājumiem.”

Arta Kronberga, Zemgales plānošanas reģiona administrācijas (ZPRA) projektu nodaļas vadītāja:

„Aktivitātē „Speciālistu piesaiste plānošanas reģioniem, pilsētām un novadiem” paredzēts piesaistīt šādus speciālistus: juristus, ekonomistus, finansistus, personāla speciālistus, plānotājus, IT speciālistus. Tā kā katram projekta pieteicējam finanses ir ierobežotas, tad katrs novads vai reģions pats izvēlēsies vienu vai divus speciālistus no MK noteikumos Nr. 759 uzskaitītajiem, kuri pašlaik ir visaktuālākie.

Mums vēl nav bijusi kopīga sanāksme (līdz 01.07. – red.), kurā tiek pieņemts lēmums par konkrētā speciālista piesaisti, bez tam mēs nevēlētos šādu informāciju iepriekš reklamēt, lai izvairītos no situācijas, ka mūsu e-pasti tiek pārpludināti ar CV un motivācijas vēstulēm. Jebkāda veida speciālistu mēs vēlētos piesaistīt ar konkursa palīdzību brīvā konkurencē, nevis no atvilktnes izvelkot jau iepriekš atsūtītus CV...

Kad projekts tiks iesniegts, tad arī prese par to tiks informēta.”

Guna Kalniņa-Priede, Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja:

„1. Sakiet, lūdzu, kāpēc šobrīd tāds jautājums? 2. Pašlaik ir pieņemti noteikumi un tiek organizēti semināri gan Rīgā, gan reģionos, lai noformulētu, kādas ir patiesās vajadzības. 3. Tiek apzināts speciālistu loks, kas tiešām ir nepieciešams iestādes kapacitātes stiprināšanai, taču tas viss būs redzams projekta pieteikumā.”

***
Šajā publikācijā paustais intervētās personas viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI