E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 31945
Lasīšanai: 4 minūtes
2
2

Valsts amatpersonas statusa piemērošana

J
jautā:
04. martā, 2024
Inese

Lūdzu izskaidrot likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta otrās daļas trešo punktu. Tas noteic, ka par valsts amatpersonām uzskatāmas arī personas, kurām, pildot amata pienākumus publiskas personas institūcijās, saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības pieņemt vai sagatavot lēmumus par publiskas personas mantas iegūšanu, tās nodošanu citu personu īpašumā, lietošanā vai valdījumā, atsavināšanu citām personām vai apgrūtināšanu ar lietu vai saistību tiesībām, kā arī finanšu līdzekļu sadalīšanu.

Vai “sagatavot lēmumus” nozīmē (a) personu, kas iestādes vārdā paraksta vai pieņem lēmumu, vai (b) ikvienu darbinieku, kurš bijis iesaistīts administratīvā akta vai lēmuma projekta izstrādē/sagatavošanā? Lūdzu izskaidrot, vai arī *komisijas sekretārei, kurai nav balsošanas tiesību un kura tikai protokolē un sagatavo dokumentus, parakstot dokumentu kā protokolētājai, ir jāstājas amatpersonas statusā?

* Publiskas personas mantas atsavināšanas komisija, pašvaldības domes izveidota un apstiprināta komisija.

A
atbild:
08. martā, 2024

Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) ieskatā pašvaldības domes izveidotas un apstiprinātas Publiskas personas mantas atsavināšanas komisijas sekretārs nebūtu iekļaujams pašvaldības valsts amatpersonu sarakstā, jo komisijas sekretārs veic tehnisko darbu un nepiedalās lēmumu pieņemšanā vai sagatavošanā.

Valsts ieņēmumu dienesta ieskatā Valsts amatpersonas statuss likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” (IKNL) 4. pantā ir noteikts pēc ieņemamā amata vai veicamajām funkcijām. Jautājumā minētajā gadījumā publiskas personas mantas atsavināšanas komisijas sekretāre, kurai nav balsošanas tiesību un kura tikai protokolē, sagatavo un paraksta dokumentu kā protokolētājs, nav uzskatāma par valsts amatpersonu IKNL 4. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē, jo tikai tehniski noformē vai sagatavo dokumentu.

IKNL 4. panta otrās daļas 3. punkts noteic, ka par valsts amatpersonām uzskatāmas arī personas, kurām, pildot amata pienākumus publiskas personas institūcijās, saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības pieņemt vai sagatavot lēmumus par publiskas personas mantas iegūšanu, tās nodošanu citu personu īpašumā, lietošanā vai valdījumā, atsavināšanu citām personām vai apgrūtināšanu ar lietu vai saistību tiesībām, kā arī finanšu līdzekļu sadalīšanu.

Lēmuma sagatavošana IKNL 4. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē ir jāsaprot kā lēmuma projekta vai tā daļas sagatavošana pēc būtības (attiecīgā pienākuma izpilde izriet no iekšējā vai ārējā normatīvā akta). Savukārt lēmuma projekta tehniska noformēšana vai sagatavošana nav uzskatāma par lēmuma sagatavošanu IKNL 4. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē.

Piemēram, lēmuma sagatavošana par finanšu līdzekļu sadalīšanu IKNL 4. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē būs tajos gadījumos, kad persona, realizējot amata pilnvaras, pieņem vai sagatavo lēmumu par publiskas personas institūcijai piešķirto finanšu līdzekļu sadali, novirzot tos noteiktu mērķu sasniegšanai, tai skaitā arī tajos gadījumos, kad finanšu līdzekļi tiek sadalīti, tos piešķirot citām juridiskām un fiziskām personām.

Ja darbinieks, pildot amata pienākumus un realizējot amata pilnvaras, piedalās lēmumprojekta izstrādē un var ietekmēt attiecīgā lēmumprojekta saturu, tad šis darbinieks ir atzīstams par valsts amatpersonu.

Papildu informācija:

Valsts ieņēmu dienests ir izstrādājis informatīvo materiālu “Par likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta otrās un trešās daļas piemērošanu, nosakot valsts amatpersonas statusu”. Šis informatīvais materiāls ir saskaņots arī ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju. Materiālā ir skaidrota valsts amatpersonas statusa piemērošana. Skatiet VID tīmekļvietnes sadaļā “Valsts amatpersonām”, izvēloties apakšsadaļu “Informatīvie un metodiskie materiāli”.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 88 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas