Labdien! Mūsu daudzdzīvokļu mājai ir pilnībā sagatavots projekts ēkas renovācijai, to nepieciešams iesniegt ALTUM. Mājas apsaimniekotāja kredītportfelis vairs neatļauj uzņemties jaunas kredītsaistības, tāpēc dzīvokļu īpašnieki ir informēti par nepieciešamību dibināt dzīvokļu īpašnieku biedrību, lai noslēgtu līgumu ar banku par kredīta saņemšanu, būvniekiem utt. Jautājums par biedrības valdi un tās atbildību attiecībā uz kredītsaistībām. Dzīvokļu īpašnieki baidās dibināt, iesaistīties biedrības valdē, jo pietrūkst informācijas par to, kāda būs viņu atbildība gadījumos, ja kāds no īpašniekiem sāks nemaksāt, kas tādā gadījumā notiks utt. Kāda ir valdes locekļu atbildība, noslēdzot līgumu par kredītu ēkas renovācijai? Vai var rasties situācija, ka valdes locekļiem jāsedz saistības no saviem līdzekļiem?
Dzīvokļu īpašnieku biedrības tiek dibinātas ar atšķirīgu mērķi – uzkrāt un kontrolēt dzīvokļu īpašnieku veiktos maksājumus, slēgt ar dzīvojamās mājas pārvaldīšanu saistītus līgumus, uzņemties dzīvojamās mājas pārvaldīšanas funkciju u. tml. Biedrības nodibināšanas kartību, statusu, pārvaldības institūcijas, kā arī biedru tiesības un pienākumus u. c. ar biedrību saistītos jautājumus regulē Biedrību un nodibinājumu likums.
Biedrību un nodibinājumu likuma 2. pants definē, ka biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai sasniegtu statūtos noteikto mērķi, kam nav peļņas gūšanas rakstura. Biedrība, to dibinot, ir ierakstāma biedrību un nodibinājumu reģistrā, un ar šo brīdi biedrība iegūst juridiskās personas statusu (3. pants). Tādējādi biedrība ir pilntiesīgs tiesību subjekts, kas var slēgt darījumus, uzņemties saistības, atvērt bankas kontus u. tml.
Biedrības pārvaldes institūcijas ir biedru sapulce (kopsapulce) un valde. Biedru sapulces kompetencē ietilpst: grozījumu izdarīšana statūtos; valdes un revīzijas institūciju locekļu ievēlēšana un atsaukšana; lēmuma pieņemšana par biedrības darbības izbeigšanu, turpināšanu vai reorganizāciju; citi jautājumi, kuri saskaņā ar likumu vai statūtiem ir biedru sapulces kompetencē. Savukārt biedrības valde ir tā institūcija, kas vada un pārstāv biedrību, realizē biedru sapulcē pieņemtos lēmumus un statūtos noteiktos mērķus. Jānorāda, ka likums dod tiesības arī biedru sapulcei pieņemt lēmumus, kas ietilpst valdes un citu statūtos paredzēto institūciju kompetencē, ja statūtos nav noteikts citādi (33., 35., 42. pants).
Kas attiecas uz atbildības jautājumiem biedrībās, tad likums (4. pants) paredz, ka biedrība par savām saistībām atbild ar visu savu mantu. Vienlaikus biedrība neatbild par biedra saistībām, savukārt biedrs neatbild par biedrības saistībām. Tādējādi biedrības kreditori savus prasījumus pret biedrību nevar vērst arī pret biedrības biedriem vai tās valdi. Jānorāda, ka biedrības valdei, pārstāvot biedrību, jārīkojas biedrības interesēs un tā nav tiesīga pārkāpt valdei noteikto uzdevumu un pilnvaru robežas. Likums paredz, ka pretējā gadījumā valdes locekļi ir solidāri atbildīgi par zaudējumiem, kas nodarīti biedrībai viņu vainas dēļ (49. pants).
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!