Kādas ir patērētāja tiesības (kurš likums to nosaka), ja autosalonā iegādātai jaunai automašīnai pēc pusotra mēneša tiek konstatēts defekts? Vai patērētājam ir tiesības pieprasīt auto mainīt, dodot vietā identiska aprīkojuma jaunu auto bez defektiem? Paldies.
Uz automašīnu iegādi (gan jaunu, gan lietotu) attiecas Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) regulējums.
Atbilstoši PTAL 27. panta pirmajai daļai patērētājam ir tiesības divu gadu laikā vērsties pie preces pārdevēja par jebkuru konstatēto neatbilstību līguma noteikumiem.
Savukārt atbilstoši PTAL 13. pantam pārdevējs ir atbildīgs par preces atbilstību līguma noteikumiem. Ja neatbilstība atklājas gada laikā pēc preces iegādes, uzskatāms, ka tā pastāvējusi preces piegādes brīdī.
Prasības, kuras patērētājs ir tiesīgs izvirzīt pārdevējam, ir noteiktas PTAL 28. pantā. Vispirms patērētājs ir tiesīgs izvēlēties prasīt pārdevējam veikt preces maiņu vai preces remontu. Tomēr jāņem vērā, ka minētajā nosacījumā pastāv piebilde – izņemot, ja tas ir nesamērīgi vai nav iespējams. Samērīgums ir skaidrots tā paša panta trešajā un trešajā prim daļā, proti:
Preces neatbilstības novēršana vai apmaiņa uzskatāma par nesamērīgu, ja tā rada pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam izmaksas, kas nav samērīgas ar citu šā panta otrajā daļā minēto alternatīvo līdzekli, ņemot vērā:
Pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs var atteikties novērst preces neatbilstību līguma noteikumiem vai veikt preces apmaiņu, ja tas nav iespējams vai radītu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam izmaksas, kas nav samērīgas, ņemot vērā preces vērtību bez neatbilstības un neatbilstības nozīmību.
Līdz ar to tas, vai patērētājs var prasīt automašīnas apmaiņu, ir atkarīgs no konstatētās neatbilstības. Ja neatbilstības novēršanas izmaksas ir mazākas par apmaiņas izmaksām, neatbilstība ir maznozīmīga un novēršama, pārdevējs var atteikt maiņu un piedāvāt remontu. Iespējams arī, ka apmaiņa radītu neērtības pašam patērētājam.
Ja starp patērētāju un pārdevēju rodas strīds par to, kādas darbības veicamas, strīds risināms rakstveidā. Ja rakstveidā risinājums nav rodams, patērētājs var vērsties pēc palīdzības Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!