E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 24930
Lasīšanai: 6 minūtes
1
4
1
4

Ja prece neatbilst līguma noteikumiem

Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
07. decembrī, 2021
Zinaida

Labdien! Nopirku e-veikalā ledusskapi ar energoefektivitātes skalā A+ klasi, bet saņēmu ar F klasi. Uzrakstot veikalam par to, atbilde bija, ka no marta šī skala Eiropā ir mainījusies un A+ ir izņemta vispār, un tā ir pielīdzināma B klasei. Vai varu pieprasīt no veikala kompensāciju?

A
atbild:
14. decembrī, 2021

Ar 2021. gada 1. martu ir ieviesti jauni energomarķējumi mājsaimniecības ledusskapjiem un saldētavām, veļas mazgāšanas mašīnām, veļas mazgāšanas un žāvēšanas mašīnām, trauku mazgāšanas mašīnām un citiem elektroniskajiem displejiem.

Jaunajā marķējumā visiem produktiem ir izmantota vienota A (produkts ar visaugstāko energoefektivitāti) līdz G (produkts ar viszemāko energoefektivitāti) skala.

A++ un A+ klases vairs netiek lietotas.

Piemēram, elektroierīce, kas iepriekš bija marķēta kā A+++ energoefektivitātes klases prece, saskaņā ar jaunajiem energomarķējuma noteikumiem kļūs par B klases ierīci (tās elektroenerģijas patēriņš nemainās).

Preču grupām, kurām prasības par jaunu energomarķējumu stājās spēkā ar 2021. gada 1. martu, jaunajam marķējumam un datu lapai ir jābūt izvietotai pie visām precēm gan fiziskajos, gan interneta veikalos.

Izvietot produktus tirgošanai gan ar jauno, gan ar veco marķējumu nedrīkst, jo atļauts norādīt it tikai vienu energomarķējumu.

Situācijas aprakstā nav norādīts, kad jūs iegādājāties konkrēto ledusskapi, jo šeit rodas jautājums, vai preču pārdevējs nav pārkāpis normatīvo regulējumu, pārdodot neatbilstoši marķētu preci.

Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 3. pants noteic, ka patērētāja tiesības ir pārkāptas, ja, iegādājoties preci, nav ievērota patērētāja izvēles brīvība un viņa izteiktā griba, nav nodrošināta iespēja saņemt vispusīgu un pilnīgu informāciju par preci vai preces cenu, kā arī ja patērētājam ir pārdota līgumam neatbilstoša prece.

Ņemot vērā situācijas aprakstā minēto, secināms, ka jums ir piegādāta līguma noteikumiem neatbilstoša prece, jo jūs iegādājāties A++ līmeņa preci, bet jums tika piegādāta F līmeņa prece, kas ir zemākas energoefektiviātes klases prece (ledusskapis varētu tikt uzskatīts par līguma noteikumiem atbilstošu, ja saskaņā ar jauno energoefektivitātes skalu jūs būtu saņēmusi B klases ledusskapi).

Ņemot vērā, ka ledusskapi iegādājāties interneta veikalā, tad atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 12. pantam jūs varat izmantot atteikuma tiesības 14 kalendāro dienu laikā, nododot preci atpakaļ un saņemot savu samaksāto naudu.

Bet, ja minētais atteikuma termiņš ir nokavēts, tad jebkurš strīds starp patērētāju un pārdevēju ir risināms pārrunu ceļā, cenšoties panākt vienošanos. Tāpēc aicinu jūs vispirms vērsties pie ledusskapja pārdevēja, lai atrisinātu konkrēto situāciju.

Atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 28. panta pirmajai daļai patērētājs, kuram ir pārdota līguma noteikumiem neatbilstoša prece, ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs veic vienu no šādām darbībām:

1) novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem;

2) apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem;

3) attiecīgi samazina preces cenu;

4) atceļ līgumu un atmaksā patērētājam par preci samaksāto naudas summu.

Šo tiesību izmantošana neizslēdz patērētāja tiesības pieprasīt zaudējumu atlīdzību vai līgumsoda samaksu.

Atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 28. panta devītajai daļai līguma noteikumiem neatbilstošas lielgabarīta preces un par 10 kilogramiem smagākas preces trūkumu novēršanai, apmaiņai vai līguma atcelšanai nogādā pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs uz sava rēķina. Ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atsakās nogādāt preci, patērētājs ir tiesīgs nogādāt preci pats vai ar trešās personas palīdzību, bet uz pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rēķina.

Ja nav iespējams vienoties ar pārdevēju pārrunu ceļā, tad jums ir jāiesniedz pārdevējam rakstveida iesniegums, norādot:

1) savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;

2) iesnieguma iesniegšanas datumu;

3) strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.

Iesniegumam pievieno darījumu apliecinošu dokumentu kopijas, kā arī citus iesniegumu pamatojošus dokumentus (ja iespējams).

Pārdevējam 15 darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas (vai rakstveidā informējot par citu termiņu atbildes sniegšanai) jāsniedz patērētājam rakstveida atbilde uz iesniegumu un jāinformē par iespējamo prasījuma izpildes veidu vai strīda risinājumu, ja minētajā laikposmā nav panākta vienošanās par patērētāja prasījuma izpildi vai alternatīvu prasījuma izpildes veidu.

Ja pārdevējs noteiktajā termiņā atsakās izpildīt patērētāja prasījumu vai jūs neapmierina pārdevēja piedāvātais risinājums, jūs esat ir tiesīga vērsties:

1) Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu palīdzību strīda risināšanā, tai skaitā to risinot Patērētāju strīdu risināšanas komisijā;

2) tiesā.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas