E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 18186
Lasīšanai: 4 minūtes
1
1

Bērnam ir jāsaņem viss, ko paredz speciālā izglītības programma

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
04. oktobrī, 2019
Sanita, Inita

Labdien! Strādājam par skolotājām logopēdēm pirmsskolas izglītības iestādē, kurā īsteno speciālo izglītības programmu “Izglītojamiem ar valodas traucējumiem” (01015511). Šajā mācību gadā bērniem, kuri izgājuši pedagoģiski medicīnisko komisiju (PMK) pēc 1. septembra vai maina iestādi pēc šī 1. septembra ar PMK atzinumu, netiek finansētas un līdz ar to nodrošinātas regulāras nodarbības pie speciālista (logopēda). Līdz ar to bērni neapgūst sev piemērotāko izglītības programmu. Jautājums par finansējumu – vai tiešām valsts no mērķdotācijām nevar atrast finansējumu? Vai arī tas būtu jāsedz pašvaldībai, lai šiem bērniem nodrošinātu regulāras nodarbības pie logopēda? Ņemot vērā, ka PMK strādā visu mācību gadu un bērniem tiek noteikta diagnoze visu mācību gadu, vecāki ar bērniem apmeklē šīs PMK, bet regulāras nodarbības netiek nodrošinātas, jo nav piešķirts finansējums. Kā rīkoties? Vai šādi netiek pārkāptas bērnu tiesības iegūt atbilstošu un kvalitatīvu bērnam piešķirto izglītības programmu, jo nepieciešams nodrošināt logopēdijas nodarbības 4–5 reizes nedēļā?

A
atbild:
15. oktobrī, 2019
Izglītības un zinātnes ministrija
Eduards Beķeris, Komunikācijas nodaļas vecākais konsultants

Tiesībsarga biroja Bērnu tiesību aizsardzības nodaļas vadītāja Laila Grāvere: “Tādai situācijai nevajadzētu būt. Neatkarīgi no tā, kurā datumā bērns ir uzņemts PII speciālajā programmā, bērnam ir jāsaņem viss, ko programma paredz. Izglītības iestāde finansējumu saņem atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī (pa klasēm (grupām) un izglītības programmām). Ja bērns uzņemts pēc 1. septembra, viņš nav ieskaitīts izglītojamo skaitā (1. septembrī) un izglītības iestāde par viņu valsts mērķdotāciju pedagogu algām nesaņem. Taču līdz šim nav saņemta informācija, ka tādēļ kāds bērns būtu cietis – nebūtu saņēmis kādas nodarbības. Pedagogiem algas aprēķina laika periodam no 1. septembra līdz nākamā gada 31. augustam. Pedagogam maksā mēnešalgu. Ja kāds bērns ir uzņemts klāt, tad pedagogam jāstrādā ar lielāku bērnu skaitu par to pašu algu, nevis kāds bērns jāatstāj bez nodarbībām. Šī situācija ir jārisina ar konkrētās izglītības iestādes vadību. Ja bērns ir uzņemts speciālās izglītības programmā “Izglītojamiem ar valodas traucējumiem” (01015511), tad bērnam ir jāsaņem tas, ko programma paredz.”

IZM Komunikācijas nodaļas vecākais konsultants Eduards Beķeris: “Informējam, ka valsts finansē 5–6 gadus veco bērnu apmācībā iesaistīto pedagogu darba samaksu, arī apmaksājot skolotāja logopēda vienu amata likmi uz 200 minētā vecuma bērniem pašvaldībā. Savukārt pārējo pirmsskolas pedagogu, arī skolotāja logopēda, darba samaksa tiek segta no pašvaldības budžeta.

Agrīnu bērna attīstības traucējumu, arī valodas attīstības traucējumu, diagnostika un agrīna intervence ir ļoti nozīmīga bērna tālākai attīstībai. Tādēļ ir ļoti būtiska pirmsskolas izglītības iestāžu dibinātāja, šajā gadījumā – pašvaldības, iesaiste, nodrošinot finansējumu pedagogu darba samaksai, lai īstenotu atbalsta pasākumus: logopēdijas nodarbības bērniem, kuri saņēmuši pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu par minēto nodarbību nepieciešamību.”

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 292 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas