Saeimā izskatīšanai iesniegts un nodots darbam komisijā jaunais likumprojekts „Administratīvo pārkāpumu procesa likums” (APPL), kura spēkā stāšanās laiku provizoriski min ar 2016.gadu.
Lai informētu sabiedrību par jaunā likumprojekta konceptu, Tieslietu ministrijas atbildīgie speciālisti ir sagatavojuši skaidrojošus komentārus, kuros iepazīstina ar topošā likuma administratīvo sodu un to procesuālās piemērošanas aspektiem.
Informāciju sagatavoja: Anda Smiltēna,
TM Valststiesību departamenta Administratīvo tiesību nodaļas vadītāja
Latvijā līdz šim pastāvējusi tradīcija sodošās normas kodificēt vienā likumā.
Šāda pieeja bija raksturīga 1933.gadā pieņemtajam Sodu likumam, kurā, sekojot
1903.gada Krievijas Sodu nolikuma paraugam, bija apkopoti visi likumpārkāpumi un
par tiem nosakāmie sodi. Šāda pieeja raksturīga arī padomju tiesībām, kurās
pastāvēja duālā sodu sistēma, administratīvie sodi tika nodalīti no
kriminālajiem sodiem, bet abos gadījumos sodi tika apkopoti kodeksos.
Administratīvo pārkāpumu procesa likums atkāpjas no šīs tradīcijas. Šīs
reformas pamatā esošā Administratīvo sodu sistēmas attīstības koncepcija
(apstiprināta ar 2013.gada 4.februāra Ministru kabineta rīkojumu Nr.38) paredz,
ka turpmāk administratīvais sods būs atrodams tajā pašā nozares likumā, kurā ir
ietverts attiecīgais tiesiskais pienākums veikt kādu darbību vai noteikts
darbības aizliegums. Citiem vārdiem sakot, administratīvie pārkāpumi vairs
netiek apkopoti vienā kodeksā, bet gan kodificēti pēc pārkāpuma objekta pazīmes
un tiek ietverti katrā attiecīgās nozares likumā.
Izmaiņas līdzšinējā sodu sistēmas tradīcijā likumdevējs pamato ar šādiem
apsvērumiem:
- Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss šobrīd rada maldinošu
iespaidu, ka tas ir kodekss. Kā zināms, tad kodeksā tiek pilnīgi apkopotas
kādu nozari regulējošās tiesību normas un tās tiek izklāstītas sistemātiski
un stilistiski vienotā formā. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss
neatbilst šiem kritērijiem. Pirmkārt, tajā nav apkopotas visas
normas, kas attiecas uz administratīvajiem sodiem un administratīvo
pārkāpumu procesu. Kodeksa 5.pants nosaka: "Pašvaldību domes ir tiesīgas
izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to
pārkāpšanu likumā "Par pašvaldībām" noteiktajos gadījumos." Šobrīd blakus
kodeksam pastāv virkne pašvaldību saistošo noteikumu, kuros ir noteikta
administratīvā atbildība. Līdz šim Latvijā nav uzskaitīts nedz tas, cik
pašvaldībās ir noteikti šādi sodi, nedz tas, cik kopumā administratīvo sodu
ir noteikts pašvaldību līmenī. Faktiski paralēli kodeksam pastāv ievērojams
skaits pašvaldību saistošo noteikumu, kuros tiek regulēta administratīvā
atbildība. Tas pats attiecas arī uz normām, kas regulē administratīvo
pārkāpumu lietvedības kārtību. Lielākā daļa no tām tik tiešām atrodama
kodeksā, taču normas, kas nosaka administratīvo pārkāpumu lietvedības
īpatnības, ir atrodamas arī Ceļu satiksmes likumā un Vides aizsardzības
likumā.
- Otrkārt, daudzskaitlīgie un brīžiem pat haotiskie grozījumi
kodeksā noveduši pie tā, ka tajā nav vienotas juridiskās tehnikas. Daļa
administratīvo pārkāpumu izklāstīta sīki detalizētā un kazuistiskā formā,
daļa administratīvo pārkāpumu formulēts kā blanketās normas, kuru jēga
saprotama vienīgi, lasot korespondējošajos likumos ietvertos aizliegumus un
pienākumus. Sankcijas formulējums gadu gaitā ir mainījies, un kodeksā ir
atrodami dažādi piemērojamā soda formulējumi, kas dažkārt rada domstarpības,
vai sodi ir jāpiemēro kumulatīvi vai alternatīvi. Savukārt procesuālajās
normās nav konsekventi ievērota terminu lietošana, piemēram, jēdziena
"orgāns" vietā tagad tiek lietots jēdziens "iestāde".
Minētais liek secināt, ka Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss tikai
prima facia ir kodekss, un tas šobrīd nenodrošina tās juridiskās
priekšrocības, kādas kodeksam ir jānodrošina. Tas nozīmē, ka šobrīd Latvijā
administratīvo pārkāpumu jomu reglamentējošās normas nav kodificētas.
Jāatzīmē, ka administratīvo pārkāpumu jomā kodekss nav uzskatāms par absolūti
obligātu tiesiskā regulējuma formu. Eiropas valstu prakse šajā jautājumā ir
dažāda. Piemēram, saskaņā ar attiecīgo valstu Tieslietu ministriju sniegto
informāciju, Igaunijā, Lietuvā, Krievijā, Austrijā, Spānijā un Beļģijā
administratīvie pārkāpumi ir kodificēti atsevišķā likumā vai Krimināllikumā.
Savukārt Somijā, Zviedrijā, Dānijā, Vācijā, Francijā, Čehijā, Slovākijā un Maltā
administratīvie pārkāpumi nav kodificēti un administratīvo pārkāpumu sastāvu
regulējošās normas ir atrodamas dažādos nozares speciālajos likumos.
Jaunajai administratīvo pārkāpumu nozaru kodifikācijai saskatāmas šādas
priekšrocības:
- Tiek veicināta nozares kodeksu veidošana, kas nozares tiesību sistēmu
padara pārskatāmāku. Ir virkne nozaru, kurās svarīgākais tiesiskais
regulējums ietverts nevis vienā, bet vairākos likumos, piemēram, nodokļu
nozare vai vides aizsardzības nozare. Šāda kārtība dažkārt apgrūtina
nepieciešamās tiesību normas meklēšanu tiem, kas ir nevis minētās nozares
eksperti, bet gan privātpersonas, kuras, lasot likumu, vēlas noskaidrot
savas tiesības un pienākumus. Tiesību normu kodificēšana, tai skaitā arī
administratīvo sodu kodificēšana nozares ietvaros, kopumā padarītu
vienkāršāku un ērtāku orientēšanos tiesību sistēmā. Visaptveroša un
"horizontāla" kodeksa veidošana strauji mainīgā tiesiskā regulējuma
apstākļos ir neefektīva. Tas redzams arī šobrīd, kad kodeksā viena gada
laikā caurmērā tiek izdarīti četri līdz pat deviņi grozījumi.
- Pēdējos gados vērojama tendence, ka arī Eiropas Savienība administratīvo
tiesību jomā izvēlējusies nozaru skatījumu un neuzlūko administratīvās
tiesības kā vienotu tiesību nozari, atsevišķas iniciatīvas skar
starptautiskos autopārvadājumus vai patērētāju tiesības, vai publiskos
iepirkumus, taču Eiropas Savienības līmenī uz šīm nozarēm skatās kā uz
atšķirīgām jomām, nevis kā uz vienotas administratīvo sodu sistēmas
sastāvdaļām. Nozaru kodifikācijas pieeja ļauj elastīgāk skatīties uz Eiropas
Savienības līmenī nosakāmajiem sodiem, un to atšķirības starp Eiropas
Savienības līmenī noteiktiem un nacionālā līmenī noteiktiem sodiem vairs nav
jācenšas izlīdzināt viena likuma līmenī. Šāda kārtība dod katrai nozarei
noteiktu autonomiju sodu politikas veidošanā, vienlaikus Administratīvo
pārkāpumu procesa likumā esošais ietvars paredz visiem vienādu lietvedības
procesu un sodu noteikšanas pamatprincipus.
- Viena likuma ietvaros ir atrodami gan noteiktie aizliegumi, gan par tiem
paredzētais sods. Kodeksā lielākā daļa normu ir blanketas tiesību normas,
kas izvērsti neapraksta pārkāpuma sastāvu, konkrēts aizliegtās darbības
apraksts atrodams speciālajā nozares likumā. Tāpēc, ja, piemēram,
jānoskaidro, kas tieši domāts ar "meža apsaimniekošanas informācijas
nesniegšanu", ir jāmeklē un jālasa Meža likums. Lai piemērotu sodu "par
smēķēšanu neatļautās vietās", ir jāmeklē tās tiesību normas, kurās ir
noteikti aizliegumi smēķēšanai konkrētās vietās. Turpmāk vienuviet būs
atrodami gan aizliegumi, gan sodi. Privātpersonām tas ievērojami atvieglos
orientēšanos tiesību sistēmā. Šobrīd likumos daudzviet ierakstīta vien
atsauce "par šo normu pārkāpumu persona saucama pie atbildības likumā
noteiktajā kārtībā". Ja šādas atsauces vietā likumā uzreiz būs izlasāms arī
sagaidāmais soda veids un apmērs, domājams, soda vispārīgā prevencija būs
daudz efektīvāka nekā līdz šim.
- Nozaru kodifikācija, kas ļauj nodrošināt, ka par katru sodāmu pārkāpumu
arī ir paredzēts sods, jo korespondējošās normas ir jāmeklē viena likuma
ietvaros, nevis kā šobrīd – nav pārliecības, ka, ietverot speciālajā nozares
likumā kādu aizliegumu, tiek izdarīts grozījums kodeksā, lai paredzētu arī
atbilstošu sodu. Tāpat nereti gadās, ka nav iespējams salāgot laiku, kad
stājas spēkā grozījumi nozares likumā un kad kodeksā, tādējādi tiesību
sistēmas efektivitāte tika vājināta.
- Nozares kodeksa ietvaros var sabalansēt savstarpējo pārkāpumu un sodu
smagumu, visaptverošā kodeksā ir grūti samērot sodu savstarpējo sankciju
smaguma atbilstību, piemēram, vides aizsardzības, sabiedriskās kārtības,
imigrācijas vai korupcijas novēršanas jomā. Bieži dzirdams, ka, piemēram,
sodi par pārkāpumiem sapulču un gājienu rīkošanā ir lielāki nekā sodi par
vardarbību pret bērniem. Šobrīd kodekss paredz ap pieciem simtiem dažādu
pārkāpumu. Nav iespējams tos visus savā starpā salāgot pēc bīstamības un
sabiedriskā kaitīguma. Tomēr vienas nozares ietvaros ir iespējams pārkāpumus
kategorizēt pēc to kaitīguma pakāpes un pielāgot katram pārkāpumam
atbilstošu un samērīgu sodu, tādējādi vienas nozares ietvaros tie veidotu
loģisku sistēmu.
- Var ievērot nozares specifikai atbilstošu juridisko tehniku un pārkāpuma
sastāva veidošanas principus, kas katrā nozarē var būt atšķirīgi, pretēji
tam visaptveroša kodeksa veidošana pieprasa vienotu pieeju, stilu un
juridisko tehniku kodeksa ietvaros. Līdzšinējā prakse ir parādījusi, ka
vienotas juridiskās tehnikas ieturēšana visa kodeksa ietvaros nav iespējama,
jo daudzas normas visai augstā detalizācijas pakāpē tiek noteiktas jau
Eiropas līmenī.
Administratīvo pārkāpumu reforma (publikāciju saraksts)
Vienotas izpratnes un lasītāju ērtības labad LV portāls Tieslietu ministrijas
sagatavotos komentārus par likumprojektu APPL publicē savstarpēji integrētā
sasaistē: