NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
13. maijā, 2025
Lasīšanai: 38 minūtes
RUBRIKA: Problēma
TĒMA: Valsts pārvalde
7
7

Kāpēc valsts pārvaldes reformas norit tik lēni

FOTO: Valsts kanceleja.

Pirms nepilniem astoņiem gadiem pieņemot “Valsts pārvaldes reformu plānu 2020”, tika izvirzīts mērķis izveidot efektīvu, atbildīgu un elastīgu valsts pārvaldi. 2022. gada revīzijā Valsts kontrole secināja – kvalitatīvas pārmaiņas nav notikušas. Tagad, vēl pēc trim gadiem, tās ieskatā pārmaiņu ieviešana arvien nepamatoti kavējas. Kāpēc valsts pārvaldes reformas norit tik lēni? LV portāls lūdza Valsts kontroles un Valsts kancelejas viedokli.

Valsts kontroles ziņojumi par tās veiktajās revīzijās sniegto ieteikumu ieviešanu Saeimas komisiju darba kārtībā nonāk itin bieži. Publikācija ir balstīta informācijā par vairākās revīzijās sniegto ieteikumu centrālajai valsts pārvaldes iestādei – Valsts kancelejai – virzību, ko Valsts kontrole prezentēja Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas 26. februāra un 12. marta sēdē. Apkopotie dati joprojām ir aktuāli. Tobrīd Valsts kontroles ieskatā no sešās revīzijās sniegtajiem ieteikumiem un priekšlikumiem aktīvi (vēl neieviesti) bija 17 ieteikumi un viens priekšlikums.

 

Vairāk par tēmu >>

 

Plašākas debates izvērtās par trīs revīzijās konstatēto trūkumu novēršanu, kas saistīti ar jau pieminēto “Valsts pārvaldes reformu plāna 2020” (un tā turpinājuma – Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.–2027. gadam) ieviešanu, valstij tieši un pastarpināti piederošo kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības jautājumiem, kā arī publiskajā sektorā nodarbināto atbildības izvērtēšanu.

Izskanējušie viedokļi atklāja atšķirīgu redzējumu, vai konkrēti Valsts kontroles ieteikumi būtu uzskatāmi par neieviestiem.

Valdes locekļu atalgojuma regulējums – kas paveikts un kas ne

Revīzijas “Vai valstij tieši un pastarpināti piederošo kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības regulējums ir pietiekams?” rezultāti tika publiskoti pirms pieciem gadiem – 2020. gada 16. aprīlī.

Valsts kontroles šī gada martā apkopotā informācija liecina, ka no deviņiem ieteikumiem Pārresoru koordinācijas centram (kopš 2023. gada marta pievienots Valsts kancelejai) ieviesti pieci:

  • aktualizētas vadlīnijas, kurās skaidrota mēneša atlīdzības individuālā apmēra katram valdes loceklim noteikšana;
  • apstiprinātas vadlīnijas, kurās ietverti skaidrojumi valdes locekļu individuālo mērķu noteikšanai un snieguma novērtēšanai;
  • aktualizētas vadlīnijas, skaidrojot, kāds mēneša atlīdzības apmērs jāizmanto prēmijas apjoma aprēķinam;
  • vietnē valstskapitals.lv izveidota sadaļa, kurā apkopoti skaidrojumi par valdes locekļu atlīdzības jautājumiem;
  • ieviesta prasība publiskot valdes locekļu atlīdzības komponentes, t. sk. par amatiem, ar kuriem apvieno valdes locekļa amatu.

Savukārt no astoņiem priekšlikumiem Ministru kabinetam septiņi izskatīti, viens zaudējis aktualitāti, piemēram:

  • kapitālsabiedrībām ir apstiprinātas vidēja termiņa darbības stratēģijas un prēmijas tiek sasaistītas ar attiecīgajiem rezultatīvajiem rādītājiem;
  • pārtrauktas dzīvības apdrošināšanas ar uzkrājumu;
  • izbeigta prettiesiskā situācija, kad valdes locekļu atalgojuma palielināšanas nolūkos valdes locekļu amata pienākumus dublē ar cita amata pienākumiem, tādējādi papildus slēdzot darba līgumus u. c.

Vienlaikus Valsts kontrole vērsa uzmanību, ka tās ieskatā joprojām – piecu gadu laikā – nav sakārtots jautājums, kā regulāri izvērtēt valdes locekļu atalgojuma atbilstību salīdzināmiem amatiem privātajā sektorā, tāpat nav rasts risinājums attiecībā uz valdes locekļa ilgstošu prombūtni saistībā ar darbnespējas lapu. Aizvien līdz galam nav rasta vienota izpratne, kā jāaprēķina atsaukšanas pabalsts, ja valdes loceklis pats atkāpjas no amata, vai jānosaka atlīdzība par darbu, kuru apvieno ar valdes locekļa amatu, ciktāl tas neietilpst valdes locekļa amata pienākumos (termiņš minēto priekšlikumu ieviešanai pagarināts līdz 2025. gada oktobrim).

Atšķirīga izpratne par paveikto

Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta vadītājs, Valsts kancelejas direktora vietnieks valsts attīstības un starpnozaru pārvaldības jautājumos Pēteris Vilks Saeimas komisijas 12. marta sēdē savukārt argumentēja, ka desmit gadu laikā, kopš tika veikta revīzija, kapitālsabiedrībās ir notikušas būtiskas pārmaiņas. “Tolaik konstatētās lielās problēmas ir novērstas. Kopumā ieviestas 13 vadlīnijas, kurās iekļauts detalizēts regulējums.”

Viedokļu atšķirības pastāv par to, cik lielā mērā tas, kas ietverts vadlīnijās, būtu jāpārnes uz likumu, sacīja P. Vilks.

Valsts kontroles viedoklim, ka ieteikumi neesot ieviesti, komisijas sēdē nepiekrita arī Valsts kancelejas Kapitālsabiedrību pārvaldības nodaļas vadītāja Dzintra Gasūne, norādot, ka Valsts kontroles ieteikumi ņemti vērā, precizējot vadlīnijas, tai skaitā par atsaukšanas pabalstu. Ja vadlīnijas nav pietiekams risinājums, tad esot jāgroza likums, taču tas ir laikietilpīgs process.

Piemēram, 2024. gada 16. novembrī stājās spēkā grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, deleģējot Ministru kabinetam uzdevumu līdz 2025. gada 1. maijam izdot noteikumus valdes un padomes locekļu atalgojuma noteikšanai, tostarp paredzot atsaukšanas pabalsta apmēra noteikšanas kārtību (noteikumi publikācijas dienā, 13. maijā, nebija pieņemti).

Tomēr arī likuma grozījumi ne vienmēr ir pietiekami. Kā piemēru varētu minēt 2024. gada 14. novembra grozījumus Komerclikumā, kas paredz tiesības valdes loceklim izmantot ar bērna aprūpi saistītos atvaļinājumus, bet precīzi nenosaka rīcību ilgstošas darbnespējas gadījumā.

Turpretī grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”, kas stājās spēkā 2025. gada 11. janvārī un paredz, ka no šī gada augusta likumā noteiktas amatpersonas nevar ieņemt vadošos amatus valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, Valsts kontroles padomes locekles Ingas Vilkas vērtējumā ir drīzāk formāli ieviests ieteikums, jo, piemēram, arvien nav atrisināts jautājums par amatiem ostu vadībā un citas situācijas, kad joprojām notiekot amatu apvienošanas.

Intervijā LV portālam viņa vērš uzmanību problēmas morāli ētiskajam aspektam: “Ieteikuma ieviešanas ceļš bija garš – grozot likumu, nevis vienkārši pārtraucot šādu praksi.”

Izplatītajai attieksmei – “kas ar likumu nav aizliegts, ir atļauts” – sarunā ar LV portālu vērsa uzmanību arī Korupcijas novēršanas un apakrošanas biroja priekšnieka vietnieks Sandijs Vectēvs, akcentējot, ka attīstītajās demokrātijās, piemēram, Ziemeļeiropā, valsts pārvaldes sistēmas pamatā ir izpratne par augstiem ētikas standartiem, nevis likuma burts.

 

Plašāk par tēmu >>

 

Par valsts pārvaldes reformu plāna ieviešanu

Revīzijas “Vai Valsts pārvaldes reformas plāns 2020 norit saskaņā ar plānoto un tiek panākts iecerētais efekts?” rezultāti tika publiskoti 2022. gada 9. februārī.

Vērtējot, kā īstenots 2017. gadā valdības apstiprinātais reformu plāns, kurā tika izvirzīts mērķis veidot efektīvu, atbildīgu un elastīgu valsts pārvaldi, Valsts kontrole secināja, ka plānotie pasākumi nemaz neparedzēja nozīmīgas pārmaiņas: “Daļa noteikto darbības rādītāju sasniegti, taču kopumā reforma nebija pārvaldīta efektīvi. Turklāt termina “reformas” lietojums radīja lielas gaidas par kvalitatīvām pārmaiņām visā valsts pārvaldē, bet tās nav notikušas.”

Valsts kontroles apkopotā informācija šī gada februārī liecināja, ka trīs gadus vēlāk no astoņiem revīzijā sniegtajiem ieteikumiem Valsts kancelejai viens ieteikums ir atzīts par ieviestu, atlikušo septiņu ieteikumu ieviešana ir uzsākta. No šiem septiņiem vienam ieteikumam ieviešanas termiņš ir pagarināts, bet sešiem ieviešanas termiņš ir kavēts.

Piemēram, Valsts kontrole norāda, ka ieviešanas termiņš vairākkārt pagarināts ieteikumiem:

  • noteikt vienotus darba snieguma rādītājus (KPI) augstākā līmeņa vadītājiem;
  • rast risinājumus projektu komandas vai citas koordinējošas struktūras ieviešanai;
  • rast risinājumus, kā dažādām sabiedrības grupām mazināt tiesību aktu radīto administratīvo slogu;
  • īstenot pasākumus, lai harmonizētu kopējos valsts pārvaldes rezultatīvos rādītājus ar iestāžu rezultatīvajiem rādītājiem to plānošanas un pārskatu dokumentos;
  • rast un piedāvāt konceptuālu risinājumu par civildienesta turpmāko attīstību Latvijā;
  • veikt izvērtējumu par iespēju ieviest prasību, ka iestādes vadītājs jāizvēlas atklātā vai iekšējā pretendentu konkursā;
  • sagatavot informatīvo ziņojumu par situāciju atlīdzības jomā iestādēs un piedāvāt risinājumu atlīdzības izlīdzināšanai.

Saskaņošanas procesam un resoru sadarbībai nepieciešams laiks

Savukārt Valsts kanceleja aicina uz pārmaiņu procesiem raudzīties kompleksi. 

“Administratīvais slogs nav nekas abstrakts. Tie ir konkrēti regulējumi, piemēram, personas datu aizsardzības, vides aizsardzības u. c. jomās, kas ieviesti, lai risinātu situācijas, kad pastāv dažādu interešu pretrunas, kas jāsabalansē. Šis process nav tik vienkāršs, kā nereti domā, ka Valsts kanceleja izdos instrukcijas un tās strauji mazinās administratīvo slogu. Protams, Valsts kanceleja ir centrālā valsts pārvaldes institūcija, bet jebkuras politikas, reformas ieviešana notiek saskaņošanas procesā Ministru kabinetā un bieži vien arī tālāk Saeimā,” komisijas sēdē sacīja P. Vilks.

Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” ir viens no piemēriem, ko pavadīja ļoti ilgas politiskās diskusijas.

“Nav tā, ka valsts pārvaldes reformas plāns ir beidzies. Minētie uzdevumi ir ļoti aktuāli un tiek īstenoti saskaņā ar šobrīd spēkā esošo Valsts pārvaldes modernizācijas plānu 2023.–2027. gadam,” komisijas sēdē uzsvēra Ilona Anna Eklona, Valsts kancelejas Valsts pārvaldes politikas departamenta vadītāja vietniece. Darbs pie administratīvā sloga mazināšanas ir nepārtraukts process, kurā nepieciešams regulāri izvērtēt spēkā esošos tiesību aktus, meklēt risinājumus, kā tos padarīt iedzīvotājiem saprotamus, pārskatāmus, ērtus, uz rezultātu orientētus.

Piemēram, pērn, iesaistot lielu skaitu iestāžu, piecās darba grupās pārskatīts regulējums nekustamā īpašuma attīstības jomā, apzinot nepieciešamos uzlabojumus būvniecībā, teritoriālajā plānošanā, ietekmes uz vidi novērtēšanā, atmežošanas un nekustamā īpašuma reģistrācijas kārtībā. Rezultātā tapa informatīvais ziņojums. Tālākais darbs saistīts ar konkrētām izmaiņām regulējumā – Saeimā ir iesniegti vairāki likumprojekti.

 

Vairāk par tēmu LV portālā >>

 

Sistēmiska pieeja tikšot turpināta, izvirzot jaunas tautsaimniecības jomas, kurās jāpārskata normatīvais regulējums, norādīja I. A. Eklona.

Valsts kancelejas paspārnē ir izveidota Inovāciju laboratorija, kas piedāvā palīdzību valsts pārvaldes iestādēm rast risinājumus sarežģītām problēmām, izmantojot inovatīvas un dizainā balstītas metodes. Piemēram, šogad pēc Ekonomikas ministrijas lūguma laboratorijā tiks pārskatīts ielu tirdzniecības regulējums.

Pēc Valsts kontroles iniciatīvas uzsākta prakse pēc noteikta laika perioda veikt tiesību akta ex-post izvērtējumu, lai noskaidrotu, vai regulējums sasniedz mērķi un kādu iespaidu tas atstāj uz mērķgrupām. “Patlaban procesā ir divu likumu – Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma un Dzīvojamo telpu īres likuma – izvērtēšana,” sacīja I. A. Eklona, piebilstot, ka normatīvā regulējuma pārskatīšana ir nemitīgs darbs, kas pastāvīgi turpinās.

Piekrītot, ka starpsektorāli risināmo jautājumu loks pieaug, projektu komandas pieejas ieviešana un koordinācija ir viens no nesen pieņemtajā Valsts kancelejas darbības stratēģijā 2025.–2029. gadam noteiktajiem uzdevumiem, tomēr esot jāvērtē kritēriji, proti, kas būtu tie jautājumi, kuru risināšanā iniciatīva jāuzņemas centrālajai iestādei, nevis, piemēram, nozares ministrijai.

Arī pie pārējiem ieteikumiem tiekot strādāts kompleksi – secīgi, soli pa solim.

Valsts kanceleja

Reformas ir kompleksi pasākumi, iesaistot citas iestādes

Valsts kanceleja novērtē un respektē Valsts kontroles sniegtos ieteikumus un tos ievieš, tomēr jāņem vērā, ka ieviešana nereti saistīta ar kompleksiem pasākumiem, iesaistot citas iestādes, attiecīgi dažkārt arī ar garākiem termiņiem.

 

Piemēram, lai noteiktu vienotus darba snieguma rādītājus (KPI) augstākā līmeņa vadītājiem, ir pieņemti vairāki normatīvie akti, izstrādāti dokumenti. To, ka iestāžu stratēģijās jāiekļauj galvenie snieguma rādītāji un jānodrošina to savstarpējā saskaņotība, nosaka apstiprinātā Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukcija Nr. 1 “Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu”. Līdz ar tās pieņemšanu noteikts, ka iestādēm savas darbības stratēģijās jāiekļauj vismaz viens snieguma rādītājs par katru no 2021.–2027. gada plānošanas perioda aktuālajām valsts pārvaldes attīstības tēmām. Tāpat snieguma rādītāji iezīmēti Stratēģiskās plānošanas vadlīnijās valsts pārvaldes iestādēm. Ministru kabineta tīmekļvietnē ir publicēti piemēri mērķu kaskadēšanai un rezultātu, snieguma rādītāju definēšanai. Augstākā līmeņa vadītāju līderības programmas ietvaros par konkrēto tematu organizēti vairāki mācību pasākumi.  

 

Kompleksi skatāms arī ieteikums izvērtēt iespēju ieviest prasību, ka iestādes vadītājs jāizvēlas atklātā vai iekšējā pretendentu konkursā. Šajā jomā jau pieņemti grozījumi Valsts civildienesta likumā, kas paredz, ka no 2022. gada 1. jūlija ir obligāti izsludināms atklātais pretendentu konkurss, ja iestādes vadītājs atbrīvots no amata, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos. Vienlaikus jau 2022. gadā ar grozījumiem Ministru kabineta noteikumos precizēta pretendentu atlases kārtība (pretendentu vērtēšanas komisijas sastāvs, pieteikšanās kārtība konkursā, atlases otrās kārtas norise un kārtība, kādā pretendenti tiek virzīti uz atlases trešo kārtu). Jāuzsver, ka turpmāk jautājums par iestādes vadītāju atlasi ir skatāms vēl plašāk – kā daļa no Civildienesta attīstības koncepcijas. Darbs pie minētās koncepcijas izstrādes vēl turpinās.  

 

Grozījumi Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā jau ir izstrādāti un atbilstoši tiesību aktu aprites kārtībai tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. Tomēr jānorāda, ka arī bez speciāli izstrādāta regulējuma jau ir bijusi prakse veidot starpinstitūciju disciplinārlietu izmeklēšanas komisijas. 2024. gadā vien tika izveidotas vairākas šādas komisijas, piemēram, par Satiksmes ministrijas valsts sekretāres un valsts sekretāra vietnieces darbību. Abas komisijas tika uzticēts vadīt Valsts kancelejai. Citi piemēri minami no Covid-19 pandēmijas laika, kad starpinstitucionālās disciplinārlietu izmeklēšanas komisijas tika izveidotas, lai analizētu vakcīnu iepirkumus.   

 

Attiecībā uz publiskā sektora kapitālsabiedrību vadītāju atlīdzības salīdzināšanu ar privāto sektoru jāmin, ka izskanējusī kritika jau tika atspēkota Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē. Jaunākais pētījums par atlīdzības salīdzināšanu ar privāto sektoru veikts 2022. gadā. Uz tā pamata sagatavotas arī izmaiņas atlīdzības regulējumā. Taču pētījums pats par sevi nevar sniegt precīzas formulas atlīdzības noteikšanai valsts kapitālsabiedrībās, turklāt datu ieguve šādā formātā ir apgrūtināta, – nākotnē šeit drīzāk būtu jāizvērtē informācijas sistēmu un datubāžu izmantošana. Tomēr, atgriežoties pie minētā pētījuma, tas skaidri apliecina kopējo publisko personu kapitālsabiedrību atlīdzības sistēmu atbilstību tirgus situācijai privātajā sektorā ar nepieciešamību palielināt mainīgās daļas lomu kopējā atlīdzībā. Atlīdzības nosacījumi un kritēriji ir detalizēti aprakstīti izdotajās vadlīnijās.      

 

Tāpat ir nodrošinātas gan izmaiņas normatīvajā regulējumā, gan skaidrojumi nepieciešamajai rīcībai valdes locekļu ilgstošas prombūtnes gadījumos. Jau pirms pieciem gadiem publicēti skaidrojumi par situācijām, kad valdes loceklim pienākas un kad nepienākas atsaukšanas pabalsts, kā arī sniegtas norādes atsaukšanas pabalsta apmēra noteikšanai. Šogad arī pieņemti grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”, kas ierobežo valdes locekļu iespējas savienot savu amatu ar valsts amatpersonas amatu.

 

Atbildības izvērtēšana

Revīzijas “Publiskajā sektorā nodarbināto atbildības izvērtēšana” rezultāti tika publiskoti 2023. gada 6. septembrī. Valsts kontrole secināja, ka valsts pārvaldes iestādes lielākoties izvērtē atbildību, taču konstatēja tiesiskā regulējuma nepilnības, kas liedz pilnvērtīgi un kvalitatīvi izvērtēt pārkāpuma apstākļus un iesaistīto atbildību. Revīzijas rezultātā Valsts kontrole sniedza piecus ieteikumus Valsts kancelejai, kurus ieviešot (izpildes termiņš vēl nav pienācis), tiktu pilnveidota valsts pārvaldē nodarbināto atbildības izvērtēšanas sistēma un regulējums.

Piemēram, Valsts kontrole rosina:

  • izstrādāt regulējumu neatkarīgai disciplināratbildības izvērtēšanai gadījumos, kad objektīva un vispusīga disciplinārlietas izmeklēšana iestādē vai resora ietvaros nav iespējama (I. Vilka skaidro, ka tie ir gadījumi, kad nepieciešams izvērtēt valsts sekretāru vai valsts iestāžu vadītāju disciplināratbildību);
  • izstrādājot valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības plānu, paredzēt pasākumus valsts pārvaldē nodarbināto atbildības izvērtēšanas sistēmas pilnveidei un atbildīguma sekmēšanai (piemēram, Valsts kontrole vērš uzmanību tās ieskatā nepamatotām atšķirībām starp ierēdņiem un citiem valsts pārvaldes darbiniekiem, kuri nereti pilda vienādas funkcijas).

Tik daudz laika vienkāršam uzdevumam

Kā uzskatāmu piemēru procesu “ātrumam” Valsts kontrole min grozījumus Ministru kabineta noteikumos, kuru pieņemšanas nepieciešamība aktualizējās t. s. speciālo lidojumu skandāla laikā.

Plašāk par tēmu LV portālā >>

Valsts kontrole atgādina, ka Ģenerālprokuratūras prokurora iesniegums Valsts kancelejai ar prasību pārtraukt un nepieļaut tiesību normu neatbilstošu piemērošanu, organizējot speciālos lidojumus, tika nosūtīts 2024. gada 12. martā. Nepieciešamie grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” tika nodoti apspriešanai tiesību aktu portālā 2024. gada oktobrī, bet 2025. gada janvāra beigās notika saskaņošanas sanāksme, turpretī līdz 2025. gada 12. martam – jaunās redakcijas saskaņošana. Pēc gada un diviem mēnešiem konkrētie grozījumi MK noteikumos vēl nav pieņemti.

“Kāpēc ir nepieciešams tik ilgs laiks, lai paveiktu tik vienkāršu lietu?” komisijas sēdē retoriski vaicāja Valsts kontroles padomes locekle I. Vilka.

Inga Vilka

Valsts kontroles padomes locekle

Publicitātes foto

Valsts kontrole: nav sajūtas, ka valsts pārvaldi gribētu izveidot efektīvu un atbildīgu

Valsts kontrole šī gada sākumā aktualizēja informāciju par sešās revīzijās apkopotajiem ieteikumiem un priekšlikumiem Valsts kancelejai. Kāda ir situācija Valsts kontroles vērtējumā?

Saeimas komisijas 26. februāra sēdē tika diskutēts par ieteikumiem, kas sniegti pirms pieciem gadiem pēc revīzijas par “Valsts pārvaldes reformu plānu 2020”. Šajā revīzijā sniedzām astoņus ieteikumus un līdz šim par ieviestu esam atzinuši tikai vienu ieteikumu, t. i., novērst praksi vadošām valsts iestāžu amatpersonām ieņemt vadošos amatus citur, piemēram, būt par valdes vai padomes locekli publiskā sektora kapitālsabiedrībā.

Tiesa, pēc būtības tas ieviests tikai daļēji, jo prasība neattiecas uz visiem amatiem un likumā paredzēti izņēmumi. Turklāt ieteikuma ieviešanas ceļš bija garš: grozot likumu, nevis vienkārši pārtraucot šādu praksi. 

Pārējo ieteikumu ieviešana ir uzsākta, bet kavējas. Piemēram, vienotu darba snieguma rādītāju noteikšana augstākā līmeņa vadītājiem, tiesību aktu radīto administratīvo slogu mazināšana dažādām sabiedrības grupām un konceptuālu risinājumu piedāvāšana par civildienesta turpmāko attīstību Latvijā. 

Aktualizējāt arī pirms pieciem gadiem veiktajā revīzijā “Vai valstij tieši un pastarpināti piederošo kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības regulējums ir pietiekams?” sniegtos ieteikumus. Kāpēc jautājums par valsts kapitālsabiedrības valdes locekļu atlīdzības regulējumu ir svarīgs?
 

Revīzija tika uzsākta, lai novērtētu, vai tobrīd jaunais Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (likums tika pieņemts 2014. gadā; šeit un turpmāk – red. piez.) regulējums ir pietiekams un vai to pareizi piemēro, vai Pārresoru koordinācijas centrs (PKC), kuram tika uzdots veidot vienotu praksi un izpratni par normatīvo aktu piemērošanu, ir izpildījis savu uzdevumu, veicinājis kapitāldaļu turētāju un kapitālsabiedrību izpratni par likumu. 

Jautājums par valsts kapitālsabiedrības valdes locekļu atlīdzības regulējumu bija un ir svarīgs: ja kapitāldaļu turētāji (vai padome) kapitālsabiedrību valdes atlīdzības noteikšanā piemēro atšķirīgus principus vai regulējumam neatbilstošu interpretāciju, tad kapitālsabiedrību valdes locekļi var saņemt likumā neparedzētus finansiālus labumus. Revīzijā šie riski apstiprinājās – piecu gadu laikā valsts kapitālsabiedrību līdzekļi vismaz četru miljonu eiro apmērā bija izlietoti neatbilstoši normatīvo aktu prasībām. 

Saeimas komisijas sēdē vērsāt uzmanību, ka nav sakārtots jautājums, kā regulāri izvērtēt valdes locekļu atalgojuma atbilstību salīdzināmiem amatiem privātajā sektorā. Kāda ir situācija Valsts kontroles vērtējumā?

Jau izstrādājot Kapitāla daļu likumu, likumdevējs uzsvēra, ka atalgojumam jāspēj konkurēt ar privāto sektoru. Tomēr kopš 2016. gada līdz pat šim brīdim dati par privātā sektora valdes un padomes locekļu atlīdzību nav iegūti, līdz ar to nav arī iespējams izvērtēt valdes locekļu atalgojuma atbilstību salīdzināmiem amatiem privātajā sektorā. Kā neieviests ir slēgts ieteikums par regulāru publiskā sektora kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības salīdzināšanu ar privāto sektoru.  

Reizēm tiek apgalvots, ka publiskajā sektorā ir zemas algas. Atļaušos teikt, ka tas ir mīts. Publiskajā sektorā atlīdzība ir ļoti dažāda – gan zema, gan samērā augsta.

Atceramies, ka Valsts pārvaldes reformu plāna centrālais pasākums bija valsts pārvaldes atalgojuma reforma, kas pamatā bija vērsta uz valsts iestāžu darbinieku atlīdzības paaugstināšanu. Automātiski bija jāceļ arī atlīdzība politiķiem, un tika noteikta atalgojuma hierarhija ar sistēmā augstāko atalgojumu Ministru prezidentam.  

Publiskā sektora kapitālsabiedrības nav iekļautas šajā sistēmā: tā ir cita ekosistēma ar ievērojami augstāku atlīdzību nekā valsts iestādēs un ar citiem iespējamajiem labumiem. Bet nevaram nesalīdzināt šīs sistēmas, jo tās ir valsts īpašums.
 

Valsts kontroles ieskatā kapitālsabiedrību algas būtu jāsalīdzina ar privāto sektoru, tām nevajadzētu pārsniegt salīdzināmu atlīdzību privātajā sektorā, bet ieteikums nav ieviests un diemžēl šādu datu nav.
  

Daļai kapitālsabiedrību vadītāju atalgojums ir lielāks nekā valdības vadītājam.

Jā, daļai. Tur jau tā lieta. Turklāt valdes locekļu amatus var apvienot un praksē nereti tas arī tiek darīts: apvieno ar citu amatu vai amatiem, tajā skaitā citu publiskā sektora kapitālsabiedrību padomes vai pat valdes locekļa amatiem. Kapitālsabiedrības neietilpst valsts pārvaldes atlīdzības sistēmā.  

Tajā pašā laikā pēc hierarhijas Ministru kabinets ir augstāks, un kapitālsabiedrības ir uzdevumu izpildītājas. Līdz ar to atalgojuma jomā ir izveidojies zināms absurds. Politiķi paskatās uz kapitālsabiedrībām un uzskata, ka viņiem atalgojums ir par zemu. Sanāk kā sniega pika, visu laiku vajag vēl.  

Bet tas, kas notiek privātajā sektorā ar atalgojumu, sabiedrībā ar ekonomiku, nevienu vairs neinteresē. 

Valsts kapitālsabiedrības gan ir ļoti dažādas. 

Jā, dažām ir monopols, citas tiek dotētas no valsts, vēl citām bez maksas ir nodoti aktīvi apsaimniekošanai. Piemēram, Kultūras ministrijas kapitālsabiedrībām kopumā apmēram puse ienākumu ir no valsts budžeta. Savukārt valsts akciju sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija” dzīvo no maksas par obligātajiem pakalpojumiem, kas noteikti ar Ceļu satiksmes likumu. 

Esam nonākuši pie tā, ka būtu daudz vairāk jāizrunā tas, kāda ir pašas kapitālsabiedrības, tās padomes un valdes loma un kāda ir kapitāldaļu turētāja loma. Ir skaidri jāsaprot, ko ar konkrēto kapitālsabiedrību valsts vēlas panākt. Piemēram, vai ir jāsniedz specifisks pakalpojums, vai jānodrošina valsts aktīvu apsaimniekošana. Ik pa pieciem gadiem kapitāldaļu turētājam ir jāpārvērtē, vai ir turpināma līdzdalība, vai kapitālsabiedrība ir optimālā forma, kā sasniegt vēlamo rezultātu. Nereti šī vērtēšana ir ļoti formāla, ne pēc būtības. 

Varbūt mazas kapitālsabiedrības ir vērts apvienot? Valsts kontrole ir sniegusi ieteikumus gan par atsevišķām Kultūras ministrijas kapitālsabiedrībām, gan arī par VAS “Latvijas loto” meitas sabiedrību “Latloto nams”, kas iepērk balvas un apsaimnieko īpašumus. Kāpēc jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai?

Vai cits piemērs: Zemkopības ministrijas pakļautībā esošās valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” un “Meliorprojekts”. Esam ieteikuši pārvērtēt, kāpēc būtu vajadzīgas šīs kapitālsabiedrības.

Kādas vēl problēmas saskatāt, kuras piecu gadu laikā kopš kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības regulējuma revīzijas nav novērstas?

Nav skaidra normatīvā regulējuma attiecībā uz ieteikumiem par ilgstošu prombūtni darbnespējas dēļ, atsaukšanas pabalstiem un atlīdzības noteikšanu par darbu, ko apvieno ar valdes locekļa amatu. Līdz ar to nav arī vienotas izpratnes par to, kā šādās situācijās valdes locekļiem nodrošināt vienlīdzīgas tiesības.  

Ministru kabinetam līdz 2025. gada 1. maijam bija jāapstiprina detalizēts tiesiskais regulējums attiecībā uz atsaukšanas pabalstu un atlīdzību par darbu, ko apvieno ar valdes locekļa amatu, ja tas neietilpst valdes locekļa amata pienākumos (piemēram, valdes loceklis un aktieris vai ārsts), valsts un atvasinātu publisku personu kapitāldaļu pārvaldīšanas gadījumā.  

Savukārt attiecībā uz ilgstošu prombūtni darbnespējas dēļ vēl līdz šim brīdim nav panākta vienošanās par galīgo regulējuma redakciju, izraisot plašas diskusijas, tāpēc Valsts kontrole minēto ieteikumu slēdza kā neieviestu. 

Kāpēc, jūsuprāt, notiek tāda vilcināšanās?

Valsts kontroles ieskatā ieteikumu ieviešanu ietekmēja vairāki faktori – gan PKC reorganizācija, gan nespēja vairāku gadu garumā saskaņot normatīvo aktu grozījumus, jo izstrādātais likumprojekts ir jāsaskaņo arī ar Valsts kapitāla daļu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas institūcijas padomi, kuras sastāvā ir ministriju pārstāvji, kas paši bieži ieņēma vadošus amatus kapitālsabiedrībās un bija ieinteresēti līdzšinējo situāciju saglabāt. 

2021. gadā PKC zvērinātu advokātu birojam PricewaterhouseCoopers Legal lūdza veikt pētījumu par valdes un padomes locekļu atlīdzību publisku personu kapitālsabiedrībās un privātās kapitālsabiedrībās Latvijā un ārvalstīs. Pēc divu gadu gara pētījuma secināts vien tas, ka datus par privātā sektora kapitālsabiedrību atlīdzības apmēru nemaz nav iespējams iegūt, un nolemts tos pieprasīt no Valsts ieņēmumu dienesta (VID).  

2024. gada sākumā Valsts kanceleja informēja Valsts kontroli tikai par to, ka ir izstrādāts informatīvā ziņojuma projekts “Par priekšlikumiem turpmākai publisko personu kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu atlīdzības sistēmu regulējošo normatīvo aktu pilnveidošanai” (23-TA-133), kuru nepieciešams saskaņot. 

Savukārt 2025. gada sākumā Valsts kanceleja atkal informēja, ka dati par privātā sektora valdes un padomes locekļu atlīdzību būtu iegūstami no VID. Tomēr Valsts kanceleja vēl aizvien tikai plāno uzrunāt Finanšu ministriju un definēt no VID nepieciešamās informācijas aprakstu, kā arī informē, ka būs jāgroza tiesiskais regulējums.
 

Termiņš šim ieteikumam vairākkārt tika pagarināts, tomēr 2025. gadā ieteikums tika slēgts kā neieviests. Valsts kancelejas nespēja piecu gadu laikā iegūt datus objektīvai atlīdzības novērtēšanai spilgti ilustrē nevēlēšanos ieviest iepriekšminēto ieteikumu.  

Revīzijā pirms pieciem gadiem Valsts kontrole secināja: pastāvot kārtībai, kad nevienas institūcijas pienākumos neietilpst pārraudzība pār valstij tieši un pastarpināti piederošo kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības regulējuma piemērošanu, nav iespējams nodrošināt, ka tiek ieviesta vienota izpratne par atlīdzības regulējuma piemērošanu kapitālsabiedrībās. Kāda ir situācija šobrīd?

Trīs gadus pēc revīzijas pabeigšanas PKC beidza pastāvēt kā atsevišķa iestāde. Līdz ar PKC likvidāciju Valsts kancelejai tika pievienotas tā funkcijas un uzdevumi. Ar valsts kapitālsabiedrību un kapitāldaļu pārvaldības koordināciju saistītās funkcijas Valsts kancelejā nodrošina Pārresoru koordinācijas departamenta Kapitālsabiedrību pārvaldības nodaļa. 

Revīzijā Ministru kabinets tika aicināts apsvērt iespēju paplašināt PKC funkcijas un uzdevumus kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības regulējuma piemērošanas pārraudzībā. Tomēr PKC jau revīzijas laikā norādīja: ja PKC tiks uzdota šāda funkcija, tad tas nozīmēs papildu administratīvo slodzi un birokrātiju iestādei un kapitālsabiedrībām, kopumā neuzlabojot produktivitāti. 
 

Ņemot vērā, ka PKC ir reorganizēts, koordinējošā loma ir Valsts kapitāla daļu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas institūcijas padomei un būtiskas pārmaiņas kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzības regulējuma sakārtošanā tā arī nav panāktas, priekšlikums tika slēgts. 

2023. gada septembrī Valsts kontrole publiskoja revīzijas “Atbildības izvērtēšana valsts pārvaldē” rezultātus. Tajā tika konstatēt, ka Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums nenoteic, kā izvērtējama disciplināratbildība, ja iespējamu disciplinārpārkāpumu ir veicis vai tā veikšanā ir iesaistīts ministrijas valsts sekretārs vai iestādes vadītājs, kurai nav augstākas iestādes. Vai šobrīd neviens nevērtē disciplināratbildību, ja pārkāpumu veikušas iepriekšminētās amatpersonas?  

Normatīvajos aktos nav noteikts regulējums ne valsts civildienesta ierēdņu, ne darbinieku atbildības izvērtēšanai situācijās, kad objektīva disciplināratbildības izvērtēšana iestādē nav iespējama, proti, ja disciplinārpārkāpumu ir veicis vai tajā ir bijis iesaistīts valsts sekretārs vai tādas iestādes vadītājs, kurai nav augstākas iestādes.

Šādos gadījumos bija vajadzīgi ad hoc risinājumi (īslaicīgs vai improvizēts risinājums, kas pielāgots konkrētai problēmai), disciplināratbildības izvērtēšanu “izceļot” ārpus iestādes un to uzticot neatkarīgai izvērtēšanas komisijai. Neskaidrība par rīcību šādās situācijās un konkrētu algoritmu neesamība apdraud neatkarīgu, vispusīgu un objektīvu atbildības izvērtēšanu.  

Regulējuma nepieciešamību spilgti parādīja Nacionālo bruņoto spēku pārtikas loģistikas iepirkuma plānošanā un īstenošanā iesaistīto Aizsardzības ministrijas amatpersonu atbildības izvērtēšana. Tikai pēc Valsts kontroles iniciatīvas ar Ministru kabineta rīkojumu tika izveidota speciāla dienesta pārbaudes komisija, piedaloties Valsts kancelejas, Tieslietu ministrijas, Finanšu ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Iepirkumu uzraudzības biroja, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un valsts drošības iestāžu pārstāvjiem, nolūkā nodrošināt vispusīgu iesaistīto amatpersonu atbildības izvērtēšanu.
 

Šis nav vienīgais gadījums, kad bijis vajadzīgs risinājums. 

Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā minējāt, ka Valsts kontrole pēc Zemkopības ministrijas (ZM) dienesta pārbaudes komisijas atzinuma saņemšanas, pamatojoties uz revīzijā “Vai Zemkopības ministrija pamatoti veido savu elektroautomobiļu uzlādes staciju tīklu?” konstatēto, ar vēstuli ir vērsusies pie Ministru prezidentes.

Zemkopības ministrijas izveidotā komisija vispār nav vērtējusi ZM augstākās administratīvās vadības atbildību, tāpēc vērsāmies pie premjeres. Vēstuli nosūtījām 20. februārī. Atbildi neesam saņēmuši.  

Gribētu uzsvērt, ka bijušais ZM valsts sekretārs R. Kronbergs iepirkuma organizēšanā darbojās jau no paša sākuma, no nulles punkta. Ar viņa rīkojumu ir izveidota iepirkuma komisija un iepirkuma tvērums, viņš parakstījis vispārīgo vienošanos un līgumus, akceptējis līguma ietvaros izstrādāto elektroautomobiļu uzlādes staciju tīkla izveides metodiku un plānu – kur, kādas un cik daudzas elektrouzlādes stacijas jāizbūvē.  

Aizbildinoties ar steidzamas uzlādes nepieciešamību, jau 2022. gada beigās tika pārskaitīti 80% no vienošanās summas, bet pēc tam vairākkārt pagarināti visu līgumu termiņi. Tīkla izbūves process ilga līdz 2024. gada vidum. Joprojām uzlāde ne visās uzlādes stacijās tiek veikta, bet tur, kur tiek veikta, tās apjoms ir niecīgs.

Valsts kontroles ieskatā Ministru prezidentei būtu jāizveido pārkāpuma komisija, kas veiktu visaptverošu izvērtējums, lai tas neatkārtotos. Valsts kancelejas vadītāja amats savā ziņā ir simbolisks – tas ir augstākais ierēdnis valstī. Ja gribam uzticību valsts pārvaldei, tad jābūt pārliecībai par to, ka ierēdnis tiešām ir godprātīgs un kompetents procesu organizācijā. Savā ziņā Valsts kancelejai vajadzētu būt paraugiestādei attiecībā uz to, ko sabiedrība sagaida, kā darbojas ideāla iestāde.  

Kontekstā ar to, vēlētos atgādināt par vēl vienu Valsts kancelejas neieviesto ieteikumu – izvērtēt iespēju noteikt prasību, ka iestādes vadītājs jāizvēlas atklātā vai iekšējā pretendentu konkursā. Neesam gan saņēmuši Valsts kancelejas izvērtējumu par šo ieteikumu. 

Vai uz augstām ierēdņu pozīcijām obligāti būtu jārīko konkurss? 

Nav jau tā, ka nekur netiek rīkoti konkursi, ir piemēri, kur par konkursiem sabiedrība plaši tiek informēta. Bet nav sistēmas, kas noteiktu, kad ir vai nav jārīko konkurss.  

Reizēm amatu konkursi ir dārgi, laikietilpīgi, kāds darbinieks sevi labi ir parādījis ar iepriekšējo darbu, vadītāju vajag atrast ātri – iemesli, kāpēc konkurss netiek rīkots, ir visdažādākie. Tomēr Valsts kontrole kopumā vairāk aizstāv viedokli, ka uz augstiem ierēdņu amatiem ir jārīko konkurss vai lēmumam vismaz jābūt pamatotam ar iepriekšējā snieguma vērtējumu.
 

Vēl viens neieviests Valsts kontroles ieteikums Valsts kancelejai ir noteikt vienotus galvenos snieguma rādītājus augstākā līmeņa vadītājiem, kuri būtu savstarpēji salīdzināmi, piemēram, starp ministriju valsts sekretāriem. Līdz ar to būtu argumentācija, kāpēc konkrētais cilvēks ir attiecīgajā amatā – viņam ir augsti snieguma rādītāji. Bet šāda sistēma diemžēl nav ieviesta. 

Valsts kontroles ieteikumi, kas sniegti pēc Valsts pārvaldes reformu plāna revīzijas, joprojām netiek ieviesti. “Valsts pārvaldes reformu plāna 2020” mērķis bija izveidot efektīvu, atbildīgu un elastīgu valsts pārvaldi. Vai tāda ir izveidota? Redzot ieteikumu ieviešanas gaitu, nav sajūtas, ka to gribētu izdarīt. 

Iepriekšminētā ieteikuma par disciplināratbildības izvērtēšanu ieviešanai vēl ir laiks – līdz šī gada jūlijam.  

Šobrīd, ieviešot Valsts kontroles revīzijas ieteikumu, Valsts kanceleja ir izstrādājusi grozījumus Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā

Likumu plānots papildināt, nosakot: “Ja disciplinārlietu ierosina pret iestādes vadītāju, disciplinārlietu izskata disciplinārlietas izmeklēšanas komisija, ko izveidojis tas Ministru kabineta loceklis, kura padotībā ir iestāde. Komisijas sastāvā iekļauj Ministru kabineta locekļa norīkotu personu no pakļautībā esošās ministrijas, bet, ja disciplinārlietu izskata Ministru prezidenta izveidota disciplinārlietas izmeklēšanas komisija par tā padotībā esošās iestādes vadītāju, – no Valsts kancelejas.” 

Šādi izveidota komisija var izskatīt disciplinārlietas, ja nepieciešams vispusīgi un objektīvi noskaidrot augstākas iestādes amatpersonas disciplinārpārkāpuma izdarīšanas apstākļus un pieņemt taisnīgu lēmumu. 

[Līdz 2025. gada 13. maijam grozījumi vēl nav apstiprināti Ministru kabinetā.]

 

Labs saturs
7
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI