Elektromobiļi paredzēti Tallinas Sociālo lietu un veselības departamenta sociālajiem darbiniekiem, kas tiešā veidā strādā ar klientiem. Kā liecina Tallinas mērijas un Igaunijas Sociālo lietu ministrijas parakstītais līgums, tad jau šoruden galvaspilsētas ielās varētu izbraukt vismaz 25 šādi auto.
Igaunijas ielās braukās aptuveni pustūkstotis elektromobiļu
Igaunijas prese informē, ka valsts šogad noslēgusi līgumu ar japāņu koncernu "Mitsubishi". Saskaņā ar līgumu apmaiņā pret 10 miljoniem neizmantoto CO2 kvotu Igaunija saņems aptuveni pustūkstoti elektromobiļu. Tāpat Igaunija saņēmusi naudu lādēšanas iekārtu tīkla izveidei visas valsts teritorijā, kā arī pabalstu izmaksām pirmo 500 elektromobiļu pircējiem.
Portāls "Postimees" informē, ka pasūtītas arī 507 elektromobiļu lādēšanas iekārtas, kas tiks uzstādītas visā Igaunijas teritorijā, atkarībā no pašvaldību izteiktās vēlēšanās. Kopumā lādējamās iekārtas izmaksās 443 112 eiro (310,18 tūkstošus latu).
"Igaunija noslēgusi līgumu ar “Mitsubishi”: apmaiņā pret 10 miljoniem neizmantoto CO2 kvotu valsts saņems aptuveni pustūkstoti elektromobiļu."
Papildus parastajām lādēšanas ierīcēm kompānija "Kredex" ir izsludinājusi arī valsts iepirkumu ātrajām iekārtām, kas mašīnas akumulatoru gandrīz pilnībā spēj uzlādēt 15-20 minūšu laikā. Ar parastajiem lādētājiem tas prasa vairākas stundas. Kopumā konkursam pieteicās10 igauņu un ārzemju uzņēmumi, no kuriem par visām prasībām atbilstošiem tika uzskatīti septiņi pieteikumi. Saskaņā ar valsts iepirkumu tiks iepirkti 507 parastie lādējamie kopā ar visu nepieciešamo aprīkojumu, kas paredzēti 507 elektromobiļiem. Tie nonāks sociālo darbinieku rokās, un tos varēs izmantot tikai šie darbinieki.
Pirmās 50 automašīnas Igaunijā tika saņemtas jau septembra pēdējās dienās. Tās gan vispirms aizceļoja uz AS "Silberauto" pārstāvniecību, lai elektromobiļus varētu pilnībā nokomplektēt – uzstādīt signalizāciju, uzlīmēt uzlīmes, piereģistrēt utt., skaidrojusi "Silberauto" sabiedrisko attiecību speciāliste Diāna Lorenca. No šiem braucamajiem 25 paredzēti galvaspilsētas sociālajiem darbiniekiem, 24 aizceļos uz Tartu, bet viens – uz Oravas pagastu. Pārējām automašīnām Igauniju vajadzētu sasniegt nākamā gada maija beigās.
Mazo pašvaldību pārstāvji – piesardzīgi un skeptiski
Tiesa, paši sociālie darbinieki pēc elektromobiļiem pārāk vis neilgojas. Galvenais iemesls tam ir bailes no tā, ka mazās mašīnītes varētu "nepārdzīvot" bargās Igaunijas ziemas un, lai pasargātu akumulatorus, tās nāksies turēt apsildāmās garāžās.
Līdz brīdim, kad beidzās pašvaldību pirmā pieteikšanās kārta uz elektromobiļiem, pieprasītas izrādījās tikai 336 mašīnas, informējusi Igaunijas televīzija. Otrā kārta tiks izsludināta 14.novembrī, un valsts cer, ka īpašnieki atradīsies arī pārējiem braucamajiem.
Hāpsalu kultūras un sabiedrisko attiecību speciāliste Maire Ūsena atzina, ka pilsēta ir apstiprinājusi tikai vienu pieteikumu. Iemesli tam esot trīs. Viņa norādīja: "Vispirms gribam paskatīties, kas tas "par zvēru" vispār ir. Otrkārt, patiesībā mums to arī nemaz nevajag – Hāpsalu ir tikai trīs sociālie darbinieki, un attālumi mūsu pilsētā nav lieli. Treškārt, elektromobiļi ir jātur apsildāmās garāžās."
Līdzīga situācija ir arī Otepes pašvaldībā. Pašvaldības pārstāve Monika Otrokova atzinusi, ka pašvaldība neizslēdz iespēju par pieteikumu iesniegšanu otrajam un trešajam elektromobilim kādā no nākamajām kārtām, taču vispirms vēlas redzēt, kā auto pārziemos.
"Igaunija saņēmusi naudu lādēšanas iekārtu tīkla izveidei visas valsts teritorijā, kā arī pabalstu izmaksām pirmo 500 elektromobiļu pircējiem."
Visai skeptiski par šo lietu domā arī Ida-Virumā pašvaldību pārstāvji. Narvas vicemērs Aleksandrs Ludvigs šo lietu salīdzinājis ar tik izplatīto reklāmas paņēmienu, kad ar lieliem burtiem tiekot rakstīts "bez maksas", bet tālāk ar maziem burtiņiem norādīti papildu nosacījumi. Viņš televīzijai skaidrojis, ka infrastruktūra un mašīnu apkope pašvaldībai varot izrādīties visai nopietns jautājums. Pašvaldība tomēr izlēmusi paņemt vienu auto izmēģināšanai, skaidrojot, ka Narva ir kompakta pilsēta, tādēļ tā elektromobiļiem varētu būt piemērota, taču izdevumi un apkopes problēmas entuziasmu mazinot.
Savukārt Vaivaras pagasta vecākais Veiko Luhalaids šādus auto lauku ceļiem uzskata par nepraktiskiem. "Šīs mašīnas tomēr ir paredzētas pilsētām. Mums šeit ir daudz tādu ceļu, kurus ziemā nav iespējams izbraukt, un stacijas, kur iespējams automobiļus uzlādēt, arī atrodas tālu, tā ka mēs no tā baidāmies," viņš atzina.
Lai arī daudzi uz šo lietu skatās visai skeptiski, tomēr praktiski visi atzīst, ka ir nepieciešams virzīt tālāk "zaļo domāšanu". Īpaši svarīgi tas esot rūpnieciskajos rajonos.
Igaunijas galvaspilsētas ielās būs iespējams ieraudzīt 25 šādus automobiļus – vairāk nevajag, saka Uku Torjuss no Tallinas Sociālo lietu un veselības aprūpes departamenta. Pārstāvis gan piebilst, ka viņam neesot nekādas informācijas par to, ka automobiļi ziemas laikā būtu jātur siltā garāžā. Viņš nelielo pieprasījumu izskaidro drīzāk ar to, ka igauņiem esot visai raksturīgi pret jaunumiem izturēties piesardzīgi: "Esmu pārliecināts, ka, ja pirmā elektromobiļu ekspluatācijas pieredze būs pozitīva, tad interese par tiem augs."
Elektromobiļiem Igaunijā var būt arī citi pielietojumi
Eksperti gan atzinuši, ka mazie automobilīši, kas barojas ar elektrību, Igaunijai tomēr ir piemēroti. Tallinas Tehniskās universitātes pasniedzējs Svens Andersens Igaunijas televīzijai skaidrojis, ka visizdevīgāk tos izmantot periodiskiem braucieniem konkrētos maršrutos.
"Lai Igaunijas iedzīvotājus pieradinātu pie skaistā un videi draudzīgā transporta, valsts ir gatava pirmajiem auto pircējiem segt aptuveni pusi no nepieciešamās summas."
Ja salīdzina, tad kilograms šķidrās degvielas satur sešas reizes vairāk enerģijas, nekā kilograms akumulatora baterijas. Eksperts norādījis, ka nākotnē baterijas varētu kļūt daudz efektīvākas, taču pašreiz elektromobiļus izdevīgāk izmantot tieši īsajiem pārbraucieniem pa noteiktu maršrutu un noteiktos laika periodos. Kā piemēru viņš minējis sabiedrisko transportu, kas braukā uz riņķi. Dienas laikā, kad pasažieru kļūst mazāk, autobusus noņem no reisa un uzlādē. S.Andersens domā, ka ļoti piemēroti elektromobiļi būtu Igaunijas pasta darbiniekiem pasta piegādei. Tāpat varētu būt daudz citu iespēju, kur izmantot šos braucamos. "Elektromobiļu izmantošanā ir vēl viena perspektīva, kas šobrīd netiek apskatīta. Tās ir nomaināmās baterijas. Es domāju, ka tas ir nākamais posms. Tam ir nepieciešams vienots standarts. Ja pistolēm uzpildes stacijās ir viens diametrs, tad arī baterijām ir jābūt universālām," teica eksperts.
Pusotrs eiro – par reizi elektromobiļa uzlādes
Ar pilnībā uzlādētu akumulatoru "Mitsubishi" elektromobilis var nobraukt līdz 150 kilometru. Viena reize akumulatora uzlādei maksā ap 1,5 eiro (1,05 latus).
Pagaidām elektromobiļu iegāde pārējiem iedzīvotājiem ir visai dārgs prieks – cenas šādiem auto var sasniegt pat 35 tūkstošus eiro (24 500 latu). Tiesa, lai Igaunijas iedzīvotājus pieradinātu pie skaistā un videi draudzīgā transporta, valsts ir gatava pirmajiem auto pircējiem segt aptuveni pusi no nepieciešamās summas.