NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
24. janvārī, 2012
Lasīšanai: 13 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Eiropas Savienība
1
1
1
1

Dāvana Tallinas iedzīvotājiem: referendums par bezmaksas sabiedrisko transportu

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Bezmaksas transporta sistēma nenozīmē, ka pilnībā tiks likvidēta kontrole - ir jāizdomā, kā jaunajā sistēmā darbosies bezkontaktu biļešu sistēma, kas tiks ieviesta jau šogad, pārbaudot, vai pasažieris ir Tallinas iedzīvotājs. Par biļetēm nāksies maksāt visiem tiem, kas nav Tallinas iedzīvotāji.

FOTO: Aiga Dambe, LV Portāls

2012.gada sākumā Tallinas mērija nākusi klajā ar galvaspilsētas iedzīvotājiem šķietami visai tīkamu domu – ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu pilsētā. Šādu dāvanu iedzīvotāji varētu saņemt aptuveni pēc gada, ja vien viņi paši par to izlems referendumā, kas paredzēts marta beigās.

Tallinas avīze "Pealinn" informē, ka pašreiz pilsētas vadība gatavo vērienīgu sabiedriskā transporta reformu, lai braukšana pilsētas transportā būtu bez maksas un transporta uzņēmumi – apvienoti. Kā preses konferencē norādīja pilsētas mērs Edgars Savisārs, ideja piedāvāt pilsētas iedzīvotājiem šādu iespēju gaisā virmojusi jau kādu brīdi. "Pirms vēlēšanām par šādu iespēju runāja Sociāldemokrātu partijas pārstāvji, bet laikā, kad Tartu veidoja koalīciju ar reformistiem, IRL ("Tēvzemes un Republikas apvienība") arī izvirzīja līdzīgu piedāvājumu," mērs atgādināja žurnālistiem, piebilstot, ka līdz ar to galvaspilsētas vadības iniciatīvu šajā jomā nevajagot uztvert skeptiski vai ar aizdomām. Bezmaksas sabiedriskais transports esot iespējams!

Finansējums jaunajai iecerei

Tiesa, cik reāli, tas būs jāizlemj pašiem iedzīvotājiem. Savas domas par bezmaksas sabiedrisko transportu iedzīvotājiem referendumā jāizsaka laikā no 19. līdz 25.martam. Šī aptauja izmaksās 31 tūkstoti eiro (21,7 tūkstošus latu). Mērs norāda, ka tikai tad, ja tallinieši atbalstīs šādu ideju, pilsēta to arī sāks realizēt. "Līdzekļi šim nolūkam galvaspilsētai ir," skaidroja E.Savisārs.

Projekta finansēšanai varētu izmantot naudu, kas līdz šim tērēta ūdensvada un kanalizācijas sistēmas celtniecībai, kā arī no pašreizējiem pašvaldības policijas ieņēmumiem no sabiedriskā transporta bezbiļetniekiem. Tāpat daļa līdzekļu varētu atbrīvoties, apvienojot pilsētas transporta uzņēmumus vienā kopējā struktūrā.

"Savas domas par bezmaksas sabiedrisko transportu Tallinas iedzīvotājiem referendumā jāizsaka laikā no 19. līdz 25.martam."

Tallinas vicemērs Arvo Sarapū uzskata, ka Tallinas transporta uzņēmumu apvienošanai jau sen bija laiks. "Vispirms jau tādēļ, ka atsevišķu pārvadātājkompāniju darbība savā starpā ir jāsaskaņo. Tagad Tallinā nereti veidojas situācijas, kad dažādu transporta līdzekļu maršruti cits citu dublē," viņš skaidro. Izveidojot tikai vienu pārvadātāju kompāniju, varētu samazināt kustības intervālus un saskaņot savā starpā tramvaju – trolejbusu – autobusu kustību sarakstu. To veikt no vienota dispečeru punkta būs daudz vienkāršāk, uzskata vicemērs.

Īpaši viņš uzsver, ka uzņēmumu apvienošana nenozīmē darbavietu samazināšanu, jo transportlīdzekļu vadītāji, dispečeri un remontstrādnieki būs vajadzīgi arī apvienotajam uzņēmumam.

Bezmaksas transports – sociālā palīdzība pilsētas iedzīvotājiem

Mērs E.Savisārs avīzei "Õhtuleht" skaidrojis, ka sabiedriskā transporta pakalpojumus var uzskatīt par sociālās palīdzības pakalpojumu. Piemēram, jau patlaban pilsēta piedāvā bezmaksas braucienus bērniem no maznodrošinātām ģimenēm. Arī pensionāri jau daudzus gadus sabiedriskajā transportā brauc bez maksas. Bezmaksas sabiedriskais transports daudzām ģimenēm, kam spiedīgi materiālie apstākļi, par ieekonomēto naudu ļautu nopirkt labāku pārtiku, uzskata mērs. Pēc viņa aprēķiniem, ja pilsētā sabiedriskais transports būtu par velti, tad ģimene, kurā ir trīs skolas vecuma bērni, kas izmanto sabiedrisko transportu, gadā varētu ietaupīt gandrīz 10 000 kronu vecajā naudā (450 latu). Statistika liecinot, ka katrs Tallinas iedzīvotājs vidēji (rēķinot visus dzīvojošos Tallinā, arī zīdaiņus un ar savu auto braucošos) sabiedriskā transporta biļetēm tērējot vismaz 43 eiro (30,1 latu) gadā.

Līdzīgi domā arī pilsētas vicemērs Tāvi Āss, kurš ir pārliecināts, ka sabiedriskā transporta reforma un maksas likvidācija pozitīvi ietekmēs gan sociālos, gan ekoloģiskos apstākļus. " Nauda, kas pašlaik tiek tērēta par braukšanas biļetēm, varētu būt reāls atbalsts, īpaši pilsētas iedzīvotājiem ar nelieliem ienākumiem," presei skaidroja vicemērs.

"Pilsētas vadība uzskata, ka jaunievedums varētu veicināt iedzīvotāju vēlmi Tallinā aktīvāk deklarēt dzīvesvietu."

Viņš arī uzskata, ka bezmaksas sabiedriskais transports varētu samazināt personīgo automašīnu izmantošanu, tādējādi pilsētā mazinot sastrēgumus. Tāpat mazināsies ielu segumu nodilums, un te labi redzams arī ekoloģiskais ieguvums. A.Sarapū piebildis, ka patlaban Tallinā dienā pārvietojas aptuveni 370 tūkstoši automašīnu, un jau 10% samazinājums būtu ļoti nozīmīgs solis.

Pilsētas vadība uzskata, ka šāds jaunievedums varētu veicināt iedzīvotāju vēlmi Tallinā aktīvāk deklarēt dzīvesvietu, tādējādi palielinot pilsētas ieņēmumus no ienākuma nodokļa. Saskaņā ar pilsētas vadības iesniegto projektu transports Tallinā bez maksas varētu būt, sākot ar 2013.gadu. Līdz tam laikam vēl jānoskaidro atbildes uz virkni jautājumu, piemēram, jāizdomā, kā jaunajā sistēmā darbosies bezkontaktu biļešu sistēma, kas tiks ieviesta jau šogad, pārbaudot, vai pasažieris ir Tallinas iedzīvotājs.

T.Āss norāda, ka bezmaksas transporta sistēma nenozīmē, ka pilnībā tiks likvidēta kontrole. Piemēram, pašreizējie kontrolieri varētu cīnīties ar to, lai tramvaju, trolejbusu un autobusu saloni nepārvērstos par patversmes vietu asociālām personām.

Daudziem ideja šķiet apšaubāma un nereāla

Kā norāda avīze "Õhtuleht", šāds pilsētas lēmums ir visai negaidīts, jo vēl decembrī pilsēta noslēgusi līgumu 4,6 miljonu eiro (3,22 miljoni latu) vērtībā ar mērķi attīstīt bezkontaktu biļešu pārdošanas sistēmu. Tāpat avīze raksta, ka Tallinas budžets 2012.gadam paredz 20,18 miljonu eiro (14,13 miljoni latu) lielu peļņu no biļešu pārdošanas. Paredzēts, ka šī summa būs vairāk nekā trešā daļa no kopējā seguma Transporta departamenta izdevumiem, kas ir 57,34 miljoni eiro (40,14 miljoni latu). Turklāt pilsētas mērs lāgā neesot pratis paskaidrot, ar ko viņš plāno "aizlāpīt" izveidojušos caurumu gadījumā, ja ieņēmumu no biļetēm vairs nebūs. Pārējās Transporta departamenta izmaksas pašlaik tiek segtas no ārējā finansējuma – 1,94 miljoniem eiro (1,36 miljoni latu), kā arī no pilsētas kases – 35,16 miljoniem eiro (24,61 miljons latu).

Presē izskan viedoklis, ka paziņojums par bezmaksas sabiedrisko transportu ir E.Savisāra Centriskās partijas gatavošanās pašvaldību vēlēšanām nākamā gada beigās.

Vispirms jāuzlabo sabiedriskā transporta kvalitāte

Sabiedrība ideju par bezmaksas sabiedrisko transportu Igaunijas galvaspilsētā uztver dažādi. Piemēram, Tallinas Tehniskās universitātes profesors Dago Antovs uzskata, ka ideja nav pārdomāta un Tallinai vispirms vajadzētu uzlabot sabiedriskā transporta kvalitāti. Kā viņš sacījis "Vikerraadio", pilsētas vadība apgalvojot, ka bezmaksas sabiedriskais transports palīdzēs samazināt automašīnu skaitu pilsētā, atslogos pilsētas ielas, mazinās sastrēgumus un ceļa negadījumu skaitu pilsētā, kā arī ielu seguma nodilumu. Savukārt ģimenes ar maziem ieņēmumiem varēs krietni brīvāk pārvietoties. Profesors uzskata, ka tas viss nav tik vienkārši un automašīnu skaits ielās nozīmīgi nemazināsies.

"Lai piespiestu cilvēkus pārsēsties no automašīnas sabiedriskajā transportā, ir nepieciešams uzlabot šī transporta kvalitāti," sacīja D.Antovs.

Līdzīgās domās ir arī Tallinas mērijas Reformu partijas priekšsēdētāja Inne Pillaka, uzskatot, ka sabiedriskā transporta galvenā problēma ir tā kvalitāte. Tā vietā, lai nāktu klajā ar populistiskiem paziņojumiem, pilsētas vadībai vajadzētu padomāt, kā iedzīvotājiem piedāvāt kvalitatīvu un modernu sabiedrisko transportu. Viņa norāda, ka pati ikdienā lieto sabiedrisko transportu un vēlētos, lai piedāvātais pakalpojums būtu kvalitatīvāks. "Ir nepieciešams, lai autobusi, tramvaji un trolejbusi kursētu biežāk un tajos maršrutos, kuros tie tiešām cilvēkiem ir vajadzīgi," paziņojusi I.Pillaka, piebilstot, ka transportam būtu arī jābūt tīrākam.

"Lai piespiestu cilvēkus pārsēsties no automašīnas sabiedriskajā transportā, ir nepieciešams uzlabot šī transporta kvalitāti."

Viņa norādījusi, ka citu valstu pieredze liecina: cilvēki atsakās no automašīnām par labu sabiedriskajam transportam pat tad, ja biļetes ir dārgākas, jo tas ir ievērojami ērtāks un ātrāks. Viņa arī uzskata, ka bezmaksas braucieni pasažieriem automātiski atņem klienta statusu, līdz ar to viņiem vairs nav tiesības pieprasīt piedāvātā pakalpojuma kvalitāti. "Turklāt – bezmaksas pusdienu nemēdz būt. Visi to zina. Pašreiz sabiedriskajam transportam tiek tērēti aptuveni 20 miljoni eiro gadā. Maksas atcelšana biļetēm palielinās pasažieru skaitu, attiecīgi būs jāpalielina autobusu, tramvaju un trolejbusu skaits. Sabiedriskajam transportam būs jākursē biežāk. Loģiski, ka izdevumi palielināsies. Bet kur radīsies šī nauda? Atkal nepilnīgs finansējums bērnudārziem vai vēl vairāk neremontētu ielu?" jautā politiķe.

Tallinas mērijas Reformu frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Martins Kuks atgādinājis, ka nesen pilsētas iedzīvotāji lūguši papildu naudu no pilsētas bērnudārziem, bet pilsēta to nav atradusi. Savukārt pirms gada atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā prasījuši Tallinas studenti, arī šo naudu Tallina nav atradusi. "Tagad ir jautājums, no kurienes ņemt šos 20 miljonus," televīzijā sacījis M.Kuks. Par visai apšaubāmu šo ideju uzskata arī ekonomikas un komunikāciju ministrs Juhans Parts.

Bezmaksas transports Tartu mērijai šķiet pārāk dārgs

Jāpiebilst, ka kādā citā Igaunijas pilsētā – Tartu – par bezmaksas sabiedrisko transportu sāka runāt jau pagājušajā pavasarī. Tiesa, pilsētas vadība nākusi pie secinājuma, ka pat dažu bezmaksas maršrutu atvēršana pilsētai varētu izmaksāt pārāk dārgi. Tartu vicemērs, Reformu partijas pārstāvis Raimonds Tamms portālam www.err.ee sacījis, ka bez valsts atbalsta realizēt šo ideju nav iespējams, jo ieņēmumi no biļešu pārdošanas, kas ir 3,4 miljoni eiro (2,38 miljoni latu), ir 4% no pilsētas budžeta. R.Tamms arī norādījis, ka "bezmaksas" ne vienmēr nozīmē kaut ko labu un negatīvā ietekme būtu vispirms jāizanalizē pilotprojektā.

Savukārt, IRL partijas Tartu nodaļas vadītājs Pēters Laursons tomēr cer, ka kaut kāds progress šajā jomā varētu būt un vismaz divus bezmaksas maršrutus varētu ieviest. Tiesa, cik tas pilsētai varētu izmaksāt, viņš nemācēja teikt.

Iedzīvotāji ideju uztver ar aizdomām

Visai interesanta izrādījusies avīzes "Postimees" veiktā iedzīvotāju ielu aptauja par bezmaksas sabiedrisko transportu: neviens no uzrunātajiem cilvēkiem ideju nav atbalstījis. Šāds necerēts un pēkšņs pilsētas vadības dāsnums gandrīz visiem šķiet aizdomīgs, un cilvēki nav pārliecināti, ka no pilsētas tēvu minētajiem finanšu avotiem būtu iespējams finansēt bezmaksas sabiedrisko transportu. Cilvēki ir pārliecināti, ka šāds solis ievērojami ietekmēs ne tikai pilsētas, bet arī viņu kā iedzīvotāju personīgo naudas maciņu, jo droši vien tiek gatavots kas tāds, par ko pilsētas iedzīvotājiem nāksies maksāt krietni vairāk. Kas tieši tas varētu būt, pagaidām nav zināms.

Tieši šim nolūkam tiek gatavots referendums, lai tad, kad nāktu gaismā šīs jaunā un pašlaik nezināmā iecere, iedzīvotājiem varētu "ar pirkstu iebakstīt" – paši taču to vēlējāties!

Tiesa, iedzīvotāji norāda uz to, ka kādai daļai tomēr par biļetēm nāksies maksāt – visiem tiem, kas nav Tallinas iedzīvotāji. Tas nozīmē, ka pilsētai kaut kāds skaits biļešu vienalga būs jāpasūta, tāpat joprojām būs nepieciešams uzturēt kontrolierus. Tikai tagad kontrolieri pasažieriem pārbaudīs deklarēšanās vietu, bet biļetes - tiem, kas nav Tallinas oficiālie iedzīvotāji. Un nežēlīgi tiks sodīti galvaspilsētas viesi, kas arī iedomāsies braukt bez maksas. Jāpiebilst, ka jau patlaban Tallinas sabiedriskajā transportā galvaspilsētas iedzīvotāji par biļetēm maksā mazāk nekā pārējie.

"Jau patlaban Tallinas sabiedriskajā transportā galvaspilsētas iedzīvotāji par biļetēm maksā mazāk nekā pārējie."

Arī kāds no autobusu vadītājiem sacījis, ka bezmaksas braucieni nav reāli. Transportam ir milzu izmaksas, kuras ne visiem redzamas, piemēram, tā pati regulārā apkope. Tāpat autobusu vadītāji uztraucas par to, vai tādā gadījumā vadītājiem netiks samazināta alga. Vēl cits autobusu vadītājs izteicis domas, ka šis varētu būt solis, kas veicinātu pilsētas sabiedriskā transporta uzņēmumu privatizāciju, jo, teiksim, pēc gada izrādītos, ka pilsēta nevar finansēt sabiedrisko transportu un uzņēmums nododams privatizēšanai.

Starp citu, vietā piebilst, ka jau tagad sabiedriskais transports Tallinā ir lētākais Baltijas valstu galvaspilsētu starpā. Braukšanas karte 30 dienām (visiem trim transporta veidiem gan darbdienām, gan brīvdienām) Igaunijas galvaspilsētā maksā 18,50 eiro (12,95 lati), Viļņā – 31,86 eiro (22,3 lati), bet Rīgā – 64,74 eiro (45,3 latus). Ar to Tallinas vadība lepojas.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU