NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
20. decembrī, 2010
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Valsts pārvalde

ES sasparojas pārrobežu e-pārvaldes ieviešanai

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Boriss Koļesņikovs, LV

Eiropas Komisija, kura šogad digitalizācijas programmu uzsver teju vai kā revolūciju, nākusi klajā ar kārtējo iniciatīvu, kuras mērķis ir rosināt valsts iestādes visā ES maksimāli pilnveidot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) sociālo un ekonomisko potenciālu. Komisijas paziņojumā izklāstīta dokumentos noteiktā stratēģija un satvars, pēc kā būtu jāveido valsts iestāžu IKT politika visā Eiropas Savienībā.

Aizvien vairāk iedzīvotāju un uzņēmumu izmanto Eiropas vienotā tirgus iespējas. Tomēr iedzīvotājiem bieži nākas sazināties ar valsts iestādēm ārzemēs vai pat doties uz tām, lai sniegtu vai saņemtu informāciju vai dokumentus, kas tiem vajadzīgi darbam, mācībām vai ceļošanai ES. Tas pats attiecas uz uzņēmumiem, kuri vēlas veikt uzņēmējdarbību vairākās dalībvalstīs. Lai pārvarētu šos ierobežojumus (tā sauktos e-šķēršļus), valstu iestādēm jāspēj apmainīties ar vajadzīgo informāciju un sadarboties pārrobežu publisko pakalpojumu sniegšanā. Tāpēc ir svarīgi, lai valsts iestādes sniegtu efektīvus, rezultatīvus pārrobežu e-pārvaldes pakalpojumus, kā atspoguļots Komisijas nesen pieņemtajā E-pārvaldes rīcības plānā saskaņā ar Eiropas digitalizācijas programmu, atgādina Komisija. EK paziņojumā „Virzība uz Eiropas publisko pakalpojumu sadarbspēju” pausts nolūks izveidot kopīgu pieeju, kā dalībvalstu iestādes varētu palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmumiem pilnvērtīgi izmantot ES vienotā tirgus priekšrocības, informē EK pārstāvniecība Latvijā.

Eiropas digitalizācijas programmā Komisija apņēmusies pieņemt paziņojumu, ar ko ievieš Eiropas sadarbības spējas stratēģiju (EIS) un Eiropas sadarbības spējas satvaru (EIF) – divus galvenos dokumentus, kas veicina sadarbību starp valstu iestādēm. Tiešu labumu no šīs rīcības gūs dalībvalstu iestādes un Eiropas Komisijas dienesti, jo tie būs noderīgi, izstrādājot Eiropas publiskos pakalpojumus un izvēloties to risinājumus. Sadarbībai ir vairāki aspekti: tiesiskais, organizatoriskais, semantiskais un tehniskais.

"Pilsoņiem būs iespējas izmantot tiešsaisti, lai pieteiktos uz sociālo nodrošinājumu un slimības pabalstiem."

Eiropas Komisija aicina dalībvalstis turpināt sadarbību, lai nodrošinātu, ka tiktu saskaņoti to dažādie centieni panākt publisko pakalpojumu sadarbības spēju un ka Eiropas norādes tiktu ņemtas vērā jau sākotnējā posmā, ja tiek izstrādāts jebkāds publiskais pakalpojums, kas nākotnē varētu kļūt daļa no Eiropas publiskajiem pakalpojumiem. Lai vienkāršotu šo sadarbību, ir ierosināts konceptuāli jauns Eiropas publisko pakalpojumu modelis.

Veicinās piekļuvi publiskajiem pakalpojumiem visā ES

EK ir arī iepazīstinājusi ar programmu kopdarbam ar dalībvalstu pārvaldes iestādēm, lai paplašinātu un uzlabotu pakalpojumus, ko tās piedāvā internetā. E-pārvaldes jaunajā rīcības plānā turpmākajiem pieciem gadiem paredzēti 40 konkrēti pasākumi, kas dos iespējas pilsoņiem un uzņēmumiem izmantot tiešsaisti, lai, piemēram, reģistrētu uzņēmējdarbību, pieteiktos uz sociālo nodrošinājumu un slimības pabalstiem, tos saņemtu, imatrikulētos augstskolā vai izteiktu piedāvājumu piegādāt preces un sniegt pakalpojumus pārvaldes iestādēm.

E-pārvaldes veicināšana budžeta ierobežojumu laikā var palīdzēt paaugstināt Eiropas konkurētspēju un ļaut pārvaldes iestādēm piedāvāt uzlabotus pakalpojumus, efektīvāk izlietojot līdzekļus.

Komisijas priekšsēdētāja vietniece Nēlī Krūsa, kas atbild par digitālo programmu, uzsver: „Šis E-pārvaldes rīcības plāns palīdzēs pārvaldes iestādēm izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, lai piedāvātu labākus pakalpojumus ar zemākām izmaksām, padarot dzīvi vieglāku un labāku atsevišķiem pilsoņiem un uzņēmumiem, uzlabojot tiem piekļuvi publiskajiem pakalpojumiem.”

Konkrētos digitālās programmas mērķos minēts, ka līdz 2015. gadam jāpalielina e-pārvaldes pakalpojumu lietojums – līdz 50% ES pilsoņu un līdz 80% ES uzņēmumu vidū un jānodrošina, ka vairāki galvenie publiskie pakalpojumi ir pieejami tiešsaistē, lai uzņēmēji var nodibināt uzņēmumu un veikt uzņēmējdarbību no jebkuras ES vietas neatkarīgi no sākotnējās vietas un ka pilsoņi var vieglāk mācīties, strādāt, uzturēties un pensionēties jebkurā ES vietā.

Eiropas E-pārvaldes rīcības plāna mērķis ir panākt, lai pakalpojumi citās ES dalībvalstīs darbotos tikpat labi, kā tie darbojas pašu mājās, un radīt iespējas lietotājiem aktīvi veidot tādus tiešsaistes publiskos pakalpojumus, kas vislabāk atbilst viņu vajadzībām.

"Līdz 2015. gadam jāpalielina e-pārvaldes pakalpojumu lietojums – līdz 50% ES pilsoņu un līdz 80% ES uzņēmumu vidū."

Galvenā loma rīcības plāna īstenošanā būs valstu valdībām, bet Komisijas galvenais pienākums ir uzlabot apstākļus pārrobežu e-pārvaldes pakalpojumu attīstībai. Tajā ietilpst arī priekšnoteikumu izveide e-parakstiem un e-identifikācijai. Rīcības plāna pasākumos iekļauta publiskā sektora informācijas atkalizmantošana, personu pārvietošanās,          pārrobežu pakalpojumu īstenošana ES mērogā. Valsts pārvaldes iestāžu darbības efektivitātes un rezultativitātes palielināšanai minēta organizatorisko procesu uzlabošana (elektroniskais iepirkums, ātrāka pieteikumu apstrāde), administratīvā sloga samazināšana, zaļā pārvalde (elektroniskā arhivēšana, videokonferenču izmantošana ceļošanas vietā).

Līdzās konceptuāliem uzstādījumiem EK nosauc arī konkrētus rīcības plāna piemērus: vienreizējas drošas datu reģistrācijas īstenošana pārvaldes sistēmā (lai izvairītos no vienas un tās pašas informācijas vairākkārtējas sniegšanas dažādās pārvaldes nozarēs); valstu elektroniskās identitātes (eID) izveide, lai vienkāršotu tādas pārrobežu procedūras kā uzņēmuma nodibināšana ārzemēs, pārcelšanās uz ārzemēm vai strādāšana ārzemēs, pensijas lietu kārtošana tiešsaistē, ja pensionējas citā valstī, vai pierakstīšanās ārvalsts skolā vai augstskolā; labākas pārredzamības un atklātuma dēļ ļaut pilsoņiem un uzņēmumiem sekot līdzi, kā norit viņu saziņa ar pārvaldes iestādēm; individualizēt pakalpojumus, lai labāk apmierinātu lietotāju faktiskās vajadzības, piemēram, dokumentu un informācijas drošu un ātru piegādi; datus padarīt pieejamus trešajām personām atkallietošanai, lai varētu izstrādāt jaunu publiskos pakalpojumus un lietojumprogrammas, piemēram, kartes un navigācijas sistēmas vai ceļojuma informācijas lietojumprogrammas.

Eiropas E-pārvaldes rīcības plāns ir Komisijas atbilde uz dalībvalstu aicinājumu ES veidot kopīgu e-pārvaldes politiku, kas ieskicēta 2009. gada Malmes Ministru deklarācijā par e-pārvaldi.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI