NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
28. oktobrī, 2009
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Vide
4
4

Veļas pulveris kā... vides politikas instruments (IV)

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Kopš 2008. gada beigām esam jau sākuši ievest Latvijā veļas pulverus, kas nesatur fosfātus.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Pavisam vienkāršs sižets par patērētāja un ražotāja attiecību nesūbējošo (nenomazgājamo!) skaistumu un patērētāja uzticības augsto slieksni. LV.LV ar vairākiem jautājumiem vērsās pie mazgāšanas līdzekļu lielražotāja pasaules mērogā Procter&Gamble Latvijas pārstāvniecības.

“Planētas ilgtspējīga attīstība” un patērētāja uzticības slieksnis

LV.LV vēlējās gūt visai nelielu informācijas daļu no tā apjoma, kuru šai publikācijai vēlāk tomēr nācās izzināt no citiem avotiem. P&G pārstāve Agnese Zelča  publikācijas autoram atbildēja divas reizes. “Labdien! Esmu nosūtījusi Jūsu jautājumus mūsu cilvēkiem, kas strādā ar veļas pulveriem. Tiklīdz precizēšu atbildes, rakstīšu Jums. Varu Jums ieteikt sazināties ar Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmumu asociācijas vadītāju. Viņa varētu paust ražotāju viedokli. Mūsu direktors diemžēl ar Jums nevarēs tikties.”

Un otrajā reizē: „Nosūtu Jums Procter&Gamble viedokli. Jaunie MK noteikumi stājas spēkā 2010. gada 1. jūnijā. Tie paredz, ka Latvijā no 2010. gada 1. jūnija ir aizliegts laist tirgū veļas ML, kuros fosfora saturs pārsniedz 0,5%. P&G produkti, t. sk. mazgāšanas līdzekļi, atbilst visām ES un Latvijas normatīvo aktu prasībām. Kopš 2008. gada beigām esam jau sākuši ievest Latvijā veļas pulverus, kas nesatur fosfātus. Ariel, Tide un Bonux veļas mazgāšanas līdzekļi, kas atbilst jaunajiem noteikumiem, jau tagad ir pieejami Latvijas veikalos. Visi Ariel, Tide un Bonux veļas pulveri, kurus piedāvāsim tirgū pēc 2010. gada 1. jūnija, būs atbilstoši likumdošanas prasībām. Vēlamies uzsvērt savu apņemšanos veicināt ilgtspējīgu attīstību. Tās pamatā ir labākas dzīves kvalitātes nodrošināšana ikvienam tagad un turpmākajām paaudzēm, kas ir ietverts mūsu kompānijas mērķī. Mēs apņemamies uzlabot patērētāju ikdienu, piedāvājot augstas kvalitātes produktus, sniegt savu ieguldījumu sabiedrībā, kurā dzīvojam, un planētas ilgtspējīgai attīstībai.”

“…un planētas ilgtspējīgai attīstībai”

 Šāds masu medijam adresētas vēstules nobeigums, neapšaubāmi, ir pasaules mēroga firmas pārstāvniecības cienīgs. Tas mūs aizkustina, un mēs, protams, cienām P&G vietējā direktora laiku un nevarēšanu. Un kas gan mēs visi šeit esam planētas ilgtspējīgas attīstības priekšā?

Ne par P&G nolūkiem cienīt mūsu valdības jaunos atsevišķu kategoriju ML tirdzniecības ierobežojumus LV.LV interesējās. Atbildes uz konkrētiem jautājumiem  tika aizstātas ar klajām pašreklāmas frāzēm.  Par ko liecina šāds stils? Tas ir komisks vai vulgārs vai tā ir vienkārša sadzīviska ignorance, vai varbūt augstprātība, vai izsmeļošas informācijas noklusēšana kā uzņēmuma politika pret patērētāju. Galu galā lasītājs un patērētājs vienā personā pats var novērtēt ražotāja attieksmi.

"Īsto patiesību ārpus laboratorijām neviens nezina, jo uz iepakojuma izlasāmais sastāvdaļu saraksts ir “nožēlojami neadekvāts”. "

Zīmīgi, ka arī laikraksta “Dienas Bizness” publikācija par MK noteikumiem Nr. 748 pēc to iznākšanas apliecināja šo pašu P&G taktiku – ignorēt medijus un nesniegt tiem atbildes pēc būtības.

Nav grūti secināt, ka šis koncerns ar savu uzvedību pats sevi planētas sabiedrībai nepārprotami “prezentē” vismaz kā divkosīgu. Spilgts piemērs tam ir pasaulē tikpat pazīstamas spēlētājas un cīnītājas par patērētāju tiesībām vides aizstāvju organizācijas Greenpeace ilgstoši “dzirksteļojošās” attiecības ar Procter&Gamble. Protams, ka Greenpeace dažās atsevišķās, diezgan šaurās  aprindās tiek uzskatīta par “briesmīgo bērnu”, kurš vienmēr “atļaujas par daudz”.

Pavisam konkrēti – Greenpeace atbalstītāji, piemēram, tika publiski apšaubījuši dažu Procter&Gamble plašai pasaulei izsūtīto savas produkcijas reklāmu godprātību un tātad arī lojālu attieksmi pret patērētājiem. Runa bija par planetāri slavēto Fairy. Zaļie oficiāli pajautāja Procter&Gamble, vai tiešām ir korekta Fairy mārketinga politika, kad tiek izmantoti slavenību solījumi par ienākšanu “skaistā pasaulē”, “ja lietosiet Fairy!” Tika arī jautāts, kā ir pamatots izslavinātais maigi zaļā Fairy Liquid sauklis, kurš apgalvo, ka “Fairy Liquid jūs lietosiet uz pusi ilgāk” nekā citu firmu produkciju. Vēl – lai kompānija tik vien izdara, kā atsūta izsmeļošu informāciju – kas patiešām ir atrodams Fairy Liquid pudelē? Oponenti publiski aizrādīja, ka īsto patiesību ārpus P&G laboratorijām neviens nezina, jo uz iepakojuma izlasāmais sastāvdaļu saraksts ir “nožēlojami neadekvāts”.

"Mums kā augstākā vērtība apzināti ir jāizvēlas pašu ģimenes un apkārtējās vides veselība, mēs nedrīkstam ļaut kādam veļas pulverim degradēt patiesi vienīgo dārgumu, kas mums pieder. "

P&G viņiem norādīja, lai to, ko viņi meklē, atrod internetā. Zaļie patiešām atrada mazliet informācijas par Fairy Liquid pudeles oriģinālo sastāvu (bet ne visu). Izrādījās, ka komponentu saraksts uz iesaiņojuma nesaprotamu iemeslu dēļ patiešām ir īsāks nekā sarakstā, kurš atbilstot P&G oriģinālā Fairy Liquid „drošības datu lapām”. Papētot tuvāk, nācās izvirzīt hipotēzi, ka virkne Fairy mazgājošo vielu un smaržvielu ir alergēnas, palielina jutību un pastiprināti iedarbojas karstā ūdenī. Mazgājot traukus Fairy šķīdumā ar rokām bez gumijas cimdiem ādai tiek atņemtas tās dabiskās atjaunošanās spējas. Karstā ūdenī daži Fairy komponenti, konkrēti – 1,3-Cyclohexanedimenthanamine, izgarojot var izraisīt nopietnus acu un elpceļu iekaisumus.

Greenpeace ir noskaidrojusi, ka Fairy varētu saturēt endokrīnajai sistēmai kaitīgo sintētisko muskusu (aromātviela), kas var iedarboties kā kancerogēns, reproduktīvo sistēmu postošs toksīns. Greenpeace uzsver, ka šo versiju pilnīgi droši varētu apstiprināt vai noraidīt vien pati P&G, tomēr elementārais jautājums vienkārši tiek ignorēts. Tātad patērētājiem šī informācija tiek liegta, tāpēc viņiem atliek būt piesardzīgiem un jāpieņem, ka Fairy bīstamās vielas tiešām satur. Interešu konfliktam līdzīgu divdomību Greenpeace saskata tajā, ka Fairy producētāji lepni atļaujas publiski demonstrēt tādas labdarības organizācijas ādas slimību pētīšanai atzinīgos novērtējumus, kāds ir Anglijas Ādas fonds. Greenpeace atgādina, ka Anglijas Ādas fondu finansiāli uztur tieši… Procter&Gamble kopā ar citiem ražotājiem.

Ko par šādu it kā itin nevainīgu “informācijas sacensību” lai secinām mēs, vienkāršie patērētāji? Vienkārši atcerēsimies, ka mums kā augstākā vērtība apzināti ir jāizvēlas pašu ģimenes un apkārtējās vides veselība, ka mēs ne mazākajā mērā nedrīkstam kādam veļas pulverim kā vides politikas instrumentam atļaut degradēt patiesi vienīgo dārgumu, kas mums pieder.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI