Labdien, vēlos uzzināt, kādus ikmēneša nodokļus jāmaksā indiv. komersantam? Un kā notiek aprēķins? Kādu atskaiti jāsniedz EDSā un cik bieži? Vai IK var strādāt kā mikrouzņēmums un maksāt tikai 9% no ienākumiem? Iepriekš liels paldies.
Individuālais komersants (IK) var izvēlēties maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli par ienākumiem no saimnieciskās darbības (24%) vai mikrouzņēmuma nodokli (9% no ieņēmumiem).
Ja izvēlas maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli par ienākumiem no saimnieciskās darbības, ienākums tiek aprēķināts kā ieņēmumu un ar to gūšanu saistīto izdevumu starpība.
IK maksā iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās obligātās apdrošināšanas iemaksas, kā arī citus nodokļus (nekustamā īpašuma, dabas resursu u.c. atkarībā no darbības veida).
Likums „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” nosaka: fiziskās personas ienākumi, par kuriem ir jāmaksā nodoklis, ir arī ienākumi no individuālā komersanta darbības. IK ar nodokli apliekamo ienākumu aprēķina kā ieņēmumu un ar to gūšanu saistīto izdevumu starpību. Ar saimniecisko darbību saistītajos izdevumos netiek ieskaitīti izdevumi, kas nav tieši saistīti ar saimniecisko darbību. Kas ņemams vērā, aprēķinot ienākumu (ieņēmumu un izdevumu starpība) no saimnieciskās darbības, noteikts likuma 11.pantā (No saimnieciskās darbības gūtā apliekamā ienākuma noteikšana).
Likuma „Par valsts sociālo apdrošināšanu” 1.panta 3.punktā noteikts, ka šā likuma izpratnē par pašnodarbināto tiek uzskatīts arī individuālais komersants. Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSOAI) jāmaksā tad, ja ienākumi sasniedz Ministru kabineta noteikto obligāto iemaksu objekta minimālo apmēru, kas ir minimālās algas apmērs (2014.gadā – 320 eiro mēnesī).
Mikrouzņēmuma nodokļa (MUN) likme ir 9% no saimnieciskās darbības ieņēmumiem (apgrozījuma).
Tātad mikrouzņēmuma nodoklis (9%) tiek maksāts no saimnieciskās darbības ieņēmumiem četras reizes gadā; nav jāiesniedz VID gada ienākumu deklarācija; nav papildus jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas kā pašnodarbinātajai personai.
Valsts ieņēmumu dienestā nodokļu maksātāji (arī saimnieciskās darbības sācēji) var saņemt konsultācijas (elektroniski, rakstiski, klātienē un pa tālruni) nodokļu normatīvo aktu piemērošanā. VID klientu apkalpošanas centros tiek rīkoti arī semināri. VID informatīvais tālrunis 1898.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!