Labdien! Vēlos uzzināt, vai Liepājas valstspilsēta, algojot darbā veselības aprūpes darbinieku – māsu/vispārējās aprūpes māsu – darbam izglītības iestādē, par pilnu darba slodzi vienlaikus gan kā atbalsta personālam, gan kā tehniskajam darbiniekam un nosakot par darbu bruto atalgojumu 880 eiro mēnesī, rīkojas tiesiski. Vai drīkst ārstniecības un veselības darbiniekam pašvaldības izglītības iestādē maksāt zemāku atalgojumu, nekā noteikts MK noteikumos? Kādas iespējas ir darbiniekam aizstāvēt savas tiesības, ja Liepājas valstspilsētas pašvaldība konkrētajam amatam ir noteikusi šādu atalgojumu, aizbildinoties ar līdzekļu trūkumu budžetā?
Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 12. pantā noteikto pašvaldību iestādēs, valsts iestādēs, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās vai publiski privātās kapitālsabiedrībās nodarbinātajām ārstniecības personām, kuras sniedz no valsts vai pašvaldības budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, medicīnas asistentiem, ārstniecības personām, kas sniedz no pašvaldību budžetiem apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus pašvaldību izglītības iestādēs, kā arī Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāju zemākās mēnešalgas nosaka Ministru kabinets.
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 851) 3. punktā noteiktajam pašvaldības izglītības iestādes vadītājs, ņemot vērā attiecīgās iestādes darba samaksas fondu, kā arī MK noteikumu Nr. 851 1. pielikumu, kurā noteiktas ārstniecības personu, transportlīdzekļa vadītāju un medicīnas asistentu amatu kvalifikācijas kategorijas, un 2. pielikumu, kurā noteiktas ārstniecības personu, transportlīdzekļa vadītāju un medicīnas asistentu zemākās mēnešalgas likmes, apstiprina attiecīgās iestādes ārstniecības personu mēnešalgu skalu. Savukārt, kā noteikts MK noteikumu Nr. 851 4. punktā, konkrēto ārstniecības personas mēnešalgas apmēru atbilstoši amata kvalifikācijas kategorijai nosaka pašvaldības izglītības iestādes vadītājs, ievērojot apstiprinātajā mēnešalgu skalā noteiktos mēnešalgu apmērus.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr. 851 1. pielikumu sertificētam ārstniecības personas amatam “māsa” (vispārējās aprūpes māsa), kā arī reģistrētam ārstniecības personas amatam “māsa” (vispārējās aprūpes māsa) noteikta 3. kvalifikācijas kategorija. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 851 2. pielikumam ārstniecības personu amatu 3. kvalifikācijas kategorijai zemākā mēnešalgas likme no 2024. gada 1. janvāra noteikta 1189 eiro. Iestādes vadītājam, apstiprinot attiecīgās iestādes ārstniecības personu mēnešalgu skalu, ir saistoša MK noteikumu Nr. 851 2. pielikumā konkrētajai amatu kvalifikācijas kategorijai noteiktā spēkā esošā zemākā mēnešalgas likme.
Patlaban normatīvajos aktos nav paredzēta obligāta prasība izglītības iestādēm nodrošināt māsas pakalpojumus. Tomēr, ja izglītības iestāde ir lēmusi nodarbināt ārstniecības personu (vispārējās aprūpes māsu), tad jāņem vērā, ka pašvaldības izglītības iestādes ir tiesīgas nodarbināt ārstniecības personas tikai tad, ja ir ievērotas visas Ārstniecības likumā noteiktās prasības attiecībā uz ārstniecības personas tiesībām nodarboties ar ārstniecību, t. sk. medicīnas kabineta reģistrāciju Ārstniecības iestāžu reģistrā. Tādā gadījumā, kad pašvaldības izglītības iestādē nodarbinātā vispārējās aprūpes māsa strādā kā ārstniecības persona (veic ārstniecības personas pienākumus), samaksa māsai nodrošināma atbilstoši MK noteikumiem Nr. 851.
Ja pašvaldības izglītības iestāde nodarbina ārstniecības personu (vispārējās aprūpes māsu), nenodrošinot iestādes reģistrēšanu Ārstniecības iestāžu reģistrā, tad šī māsa nevar strādāt savā profesijā, t. i., tā var veikt citus pienākumus, nevis ārstniecības personas pienākumus. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja pašvaldības izglītības iestādē nodarbinātā persona nestrādā kā ārstniecības persona, bet ir nodarbināta citā amatā un neveic ārstniecības personas pienākumus, proti, tā pilda citus darba devēja noteiktus pienākumus, MK noteikumi Nr. 851 uz to nav attiecināmi neatkarīgi no nodarbinātās personas iegūtās izglītības.
Ja darba devējs vispārējās aprūpes māsas, kas izglītības iestādē veic ārstniecības personas pienākumus, darba algas noteikšanā neievēro MK noteikumos Nr. 851 noteikto zemāko mēnešalgas likmi, atbilstoši Darba likuma 94. panta pirmajai daļai darbiniekam savu aizskarto tiesību aizsardzības nolūkā iesakām vērsties ar sūdzību pie darba devēja. Tāpat arī darbiniekam savu aizskarto tiesību un likumīgo interešu aizsardzībai ir tiesības vērsties Valsts darba inspekcijā ar iesniegumu par iespējamiem darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem, lai Valsts darba inspekcija veiktu uzņēmuma pārbaudi.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!