Labdien. Skatoties darba sludinājumus NVA vakanču portālā, esmu ievērojusi, ka tikai vienai valsts pārvaldes iestādei ir norādīts šāds teksts par elektroniskā paraksta nepieciešamību noslēdzot darba līgumu: “Informējam, ka, lai uzsāktu darbu Labklājības ministrijā un noformētu tiesiskās attiecības, jums būs nepieciešams elektroniskais paraksts.” Cik tiesiski ir pieprasīt, lai personai būtu elektroniskais paraksts, kā arī Covid-19 ierobežojumi pašlaik nav spēkā, lai būtu nepieciešama dokumentu noformēšana attālināti.
Pretendenta piemērotība vakantajam amatam pamatojas ar tādām vispārīgām amatam izvirzāmajām prasībām kā pretendenta kvalifikācija, prasmes, pieredze, zināšanas, dažādu sertifikātu un atļauju esība, turklāt, ņemot vērā darba tiesisko attiecību privāttiesisko raksturu un konkrētā darba specifiku vai īpatnības, darba devējs nav ierobežots izvirzīt arī specifiskas prasības, kam ir nozīme darba līguma noslēgšanā. Papildus ņemams vērā, ka darba devējam, ievērojot Darba likuma 33. panta trešo daļu, ir pienākums iepazīstināt pretendentu ar uzņēmumā spēkā esošo darba koplīgumu un darba kārtības noteikumiem, ciktāl tas attiecas uz paredzētā darba veikšanu, kā arī sniegt citu informāciju, kam ir būtiska nozīme darba līguma noslēgšanā.
Norādāms, ka darba līguma noslēgšanā puses var izmantot ne tikai rakstveida formas dokumentus, kas parakstīti ar personiskiem parakstiem (papīra formā), bet arī elektroniskos dokumentus ar noteikumu, ka tiek nodrošinātas dokumenta juridiskā spēka prasības un elektroniskus dokumentus regulējošo normatīvo aktu prasības.
Latvijā drošs elektroniskais paraksts ir pieejams, izmantojot vairākus rīkus, turklāt atsevišķos no tiem drošs elektroniskais paraksts ir pieejams bez maksas. Papildus atzīmējams, ka elektroniskajiem dokumentiem pievienotais elektroniskais paraksts nodrošina, ka dokuments pēc tā parakstīšanas netiek mainīts un ir autentisks (pēc dokumenta e-parakstīšanas tā saturs ir fiksēts un to vairs tehniski nav iespējams rediģēt, nodrošinot aizsardzību pret iespējamām manipulācijām ar tā saturu). Kā arī drošs elektroniskais paraksts nodrošina, ka persona, kas dokumentu parakstījusi, ir tā pati, kurai šis paraksts pieder, un ir iespējams objektīvi fiksēt reālo dokumenta parakstīšanas brīdi, pievienojot dokumentam laika zīmogu.
Pretendentam izvirzītā prasība par droša elektroniskā paraksta esību Valsts darba inspekcijas ieskatā pati par sevi nav vērtējama kā darbinieka tiesisko stāvokli pasliktinoša, tomēr jebkurā gadījumā katra situācija vērtējama individuāli. Situācijā, kad pretendents uzskata, ka nepamatoti izvirzīto prasību rezultātā ir radies personas tiesību aizskārums, tai ir tiesības uz savu aizskarto tiesību un likumīgo interešu aizsardzību tiesā.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!