DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
12. septembrī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tieslietas

Tiesai nodota krimināllieta par kukuļošanu saistībā ar būvdarbu veikšanu Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcā

Noziedzīgu nodarījumu valsts institūciju dienestā izmeklēšanas prokuratūras prokurore tiesai nodevusi krimināllietu, kurā apsūdzēts kāds būvuzņēmējs par to, ka uzkūdīja sava uzņēmuma pārstāvi dot kukuli Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (RAKUS) jaunā objekta būvuzraudzības veicējam. Apsūdzēts arī uzņēmuma pārstāvis, kurš piekrita uzkūdītāja pamudinājumam un izdarīja kukuļa piedāvāšanu un došanu.  

Saskaņā ar apsūdzību uzņēmējs, kura vadītais uzņēmums veica RAKUS jaunā infekciju bloka projektēšanu, autoruzraudzību un būvdarbus, apzinoties, ka pastāv šķēršļi samaksas saņemšanai no RAKUS, jo ikmēneša būvdarbu aktā iekļaujamās ziņas par veiktajiem būvdarbiem, tostarp izmaksu apjomiem, nav atbilstošas un nav dokumentāri sakārtotas, bez kā būvuzraugs to nesaskaņos, uzkūdīja sava uzņēmuma pārstāvi piedāvāt kukuli būvuzraugam, lai viņš, rīkojoties uzņēmēja interesēs, saskaņotu un parakstītu uzņēmēja sagatavoto būvdarbu aktu ar tobrīd tajā iekļautajām nepatiesajām ziņām. Tādējādi uzņēmējam rastos pirmsšķietami tiesisks pamats no RAKUS ātrāk pieprasīt un saņemt naudas līdzekļus par kukuli saskaņotajā un parakstītajā būvdarbu aktā norādītajā apjomā, lai gan tajā iekļautās ziņas neatbilstu faktiskajai situācijai un nebūtu dokumentāri atbilstoši noformētas kā to noteica Būvdarbu līgums, tā pielikumi un Pasūtītāja pārstāvja noteiktā kārtība. 

Uzņēmuma pārstāvis, piekrītot uzņēmēja pamudinājumam, personiski piedāvāja būvuzraugam kukuli – naudu 2000 eiro apmērā, turklāt daļu kukuļa 1000 eiro apmērā arī nodeva, savukārt, būvuzraugs, rīkojoties atbilstoši viņam deleģētajām RAKUS interešu pārstāvības funkcijām visa būvniecības procesa un ar to saistītās dokumentācijas uzraudzībā un kontrolē, minēto situāciju nepieļāva un par minētajām uzņēmuma pārstāvja darbībām nekavējoties informēja un sadarbojās ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB).  

Tā kā izmeklēšanas gaitā tika noskaidrots, ka kukuļa piedāvāšana un došana izdarīta juridiskas personas interesēs, tika uzsākts arī process par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanu juridiskajai personai.  

Lieta izskatīšanai nosūtīta Rīgas pilsētas tiesai vispārējā kārtībā gan pret apsūdzētajām personām, gan piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanai juridiskajai personai. 

Noziedzīgu nodarījumu valsts institūciju dienestā izmeklēšanas prokuratūras virsprokurors Jānis Omuls norāda: “Kukuļdošana būvniecības nozarē grauj taisnīgu konkurenci, pazemina būvniecības kvalitāti, apdraud sabiedrības drošību un izšķērdē piešķirtos resursus. Lai to novērstu nepieciešama caurskatāmāka publisko iepirkumu sistēma, stingrāki uzraudzības mehānismi un bargāka atbildība par izdarītajiem pārkāpumiem, kā arī sabiedrības, likumdevēja un mediju aktīvāka iesaiste šādu gadījumu atklāšanā un novēršanā. Tiesībsargājošās iestādes savu spēju robežās un pastāvošā normatīvā regulējuma ietvaros arī turpmāk pievērsīs īpašu uzmanību iespējamiem likumpārkāpumiem minētajā tautsaimniecības nozarē.” 

Prokuratūra norāda, ka, pateicoties veiksmīgai un ciešai savstarpējai sadarbībai ar KNAB, kā arī KNAB sekmīgi veiktajām operatīvajām darbībām un mērķtiecīgas izmeklēšanas, kriminālprocess rezultējies ar minēto personu saukšanu pie kriminālatbildības, pirmstiesas kriminālprocesa pabeigšanu un krimināllietas nodošanu tiesai. 

Tāpat prokuratūra norāda, ka neviena persona netiek uzskatīta par vainīgu, kamēr viņas vaina noziedzīga nodarījuma izdarīšanā netiek konstatēta Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā. 

Labs saturs
Pievienot komentāru

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma

Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)

NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)

 

 

12 rīcības virzieni:

1. Riski, politika un koordinācija

2. Starptautiskā sadarbība

3. Finanšu sektors

4. Nefinanšu sektors

5. Juridiskās personas un veidojumi

6. Finanšu izlūkošana

7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana

8. Konfiskācija

9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana

10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas

11. Proliferācijas finansēšanas finanšu sankcijas

12. Starptautiskās un nacionālās sankcijas

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI