FOTO: Freepik
2020. gada valsts budžeta pieņemšanas procesā Saeimā tika nolemts piešķirt NVO fondam nepieciešamos papildu resursus 1,2 miljonu eiro apmērā, lai veicinātu iedzīvotāju līdzdalību un sadarbību sabiedriskajos procesos, uzlabotu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un stiprinātu demokrātiju Latvijā. Diemžēl šobrīd nav īsti skaidrs, vai NVO fonds šo valsts atbalstu saņems.
Praktiski šī summa bija gan sava veida kompensācija par ziedojumu apjoma kritumu pēc nodokļu politikas reformas, gan arī iepriekšējās valdības doto solījumu pildīšana par finansējumu NVO fondam, piešķirot Nacionālajā attīstības plānā un NVO fonda koncepcijā paredzēto summu. Taču vai labā griba nenogrims birokrātiskajos šķēršļos un atšķirīgajos uzskatos par to, kā būtu jāveicina pilsoniskās sabiedrības attīstība?
2015. gada decembrī valdība apstiprināja konceptuālo ziņojumu par valsts finansētu nevalstisko organizāciju fonda (NVO fonds) izveidi ar mērķi veicināt ilgtspējīgu pilsoniskās sabiedrības attīstību, ļaujot NVO virzīt un pilnveidot demokrātijas procesus visos publiskās pārvaldes līmeņos, sniegt pakalpojumus, lai uzlabotu sabiedrības dzīves kvalitāti, un organizēt pasākumus, kas informētu un izglītotu sabiedrību par valstī notiekošajiem procesiem, tādējādi ļaujot sabiedrībai jau laikus līdzdarboties un iesaistīties sev aktuālo jautājumu risināšanā.
Tāpat jau sākumā tika paredzēts, ka NVO fondam jāievēro divi politikas plānošanas dokumenti:
Par spīti tam, ka valdībā pieņemtā koncepcija ir palikusi nemainīga, kā arī abi politikas plānošanas dokumenti vēl joprojām ir spēkā, Kultūras ministrija (KM) ciešā sadarbībā ar SIF padomes priekšsēdētāju (KM ministru) un Ministru prezidenta biroja deleģēto pārstāvi ieplānojuši mainīt spēles noteikumus, paziņojot, ka NVO fondam jādarbojas uz SIF stratēģijas pamata (kādas SIF nav bijis jau gadiem) un tikai uz vienu politikas plānošanas dokumentu – NIPSIP.
No iepriekš minētā izriet vairāki jautājumi:
Šogad NVO fonds ir stāsts arī par citiem paralēliem procesiem. Paralēli varas pozicionēšanas pretestībai ir strīds par to, kādēļ KM tikai šī gada beigās/nākamā gada sākumā ieplānojusi sākt strādāt pie jauna NVO fonda projektu konkursa modeļa un tā dokumentācijas izstrādes, lai gan to varēja darīt visu 2019. gadu, kāds bija arī citu ministriju un NVO pārstāvju aicinājums vasarā, kad sākās diskusijas par 2020. gada NVO fonda programmu.
Uzsākt darbu pie projektu administrēšanas reformas tikai janvāra sākumā nozīmē projektu konkursu novilcināt par vairākiem mēnešiem, līdz ar to, pat optimistiski skatoties, 1,2 miljoni eiro varētu nonākt NVO sektorā aprīlī. Tas savukārt nozīmē to, ka NVO valsts finansiālu atbalstu saņems nevis 10 mēnešus, bet gan 7 mēnešus jeb pilsoniskā sabiedrība, it īpaši interešu pārstāvniecība, tiks padarīta par sezonālu aktivitāti. Gan no pilsoniskās sabiedrības ilgtspējas, gan arī no valsts budžeta finanšu resursu izlietošanas efektivitātes aspekta šāda rīcība nav vērtējama kā atbalstoša sektoram.
Kas vēl būtiski – SIF NVO fonda programmai no piešķirtajiem 1,2 miljoniem eiro paredzējis 8% administrēšanai, tātad nepilnus 100 tūkstošus par 7 mēnešu darbu. Turklāt tas būtu papildu finansējums valsts budžeta līnijai, ko SIF ik gadu saņem no valsts institūcijas darbības uzturēšanai.
Noslēgumā paliek vēl neatbildēti konceptuālie jautājumi par notiekošo: