Daļai pašvaldību netiek nodrošināts funkciju izpildei nepieciešamais minimālais finansējums, bet pašvaldībām, kurām ir lielāki nodokļu ieņēmumi, tiek atņemts pārāk daudz finanšu līdzekļu.
FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) domes sēdē 22.aprīlī, kurā bija klāt lielākā daļa Latvijas pašvaldību vadītāju, pieņemts lēmums, kurā norādīts – valdība bez ekonomiska un sociāla pamatojuma jau vairākus gadus piedāvā Saeimai samazināt pašvaldību daļu kopbudžetā, līdz ar to pašvaldību funkciju izpildei finanšu nepietiek.
LPS domes svarīgākie priekšlikumi
Lai gan pašvaldību vadītāju vērtējumā jaunais modelis ietver atsevišķus pozitīvi vērtējamus elementus, kopumā tas nenodrošina ilgtspējīgu pašvaldību finansēšanu, jo pārkāpj galveno līdz šim atzīto principu – valsts līdzatbildību par reģionālo attīstību; turklāt tas tālākā nākotnē, pēc pārejas perioda, daļai pašvaldību pasliktina finansēšanas iespējas.
Dome ar balsu vairākumu uzsvēra, ka nav pieļaujama steidzamības noteikšana Saeimā iesniegtajam jaunajam pašvaldību finanšu izlīdzināšanas (PFI) modelim.
Savukārt, ņemot par pamatu piedāvāto modeli, jānovērš tā galvenie trūkumi, piemēram, tas pieļauj valdības iespēju samazināt pašvaldību daļu valsts kopbudžetā, tādējādi būtiski samazinot pašvaldību lomu. Daļai pašvaldību netiek nodrošināts funkciju izpildei nepieciešamais minimālais finansējums, bet pašvaldībām, kurām ir lielāki nodokļu ieņēmumi, tiek atņemts pārāk daudz finanšu līdzekļu.
Būtiski arī, ka pretēji valsts demogrāfijas politikai tiek samazināta bērnu un jauniešu īpatsvara ietekme uz pašvaldību ieņēmumiem.
Pamatojoties uz domes lēmumu, LPS parlamentā iesniedza virkni priekšlikumu jaunajam modelim un iestāsies par šo priekšlikumu iestrādāšanu likumprojektā.
Daži no priekšlikumiem ir šādi:
Ekspertu aprēķini: kuras pašvaldības iegūs un kuras - zaudēs
Lai sagatavotos domes sēdei un veiktu Finanšu ministrijas piedāvājuma izvērtējumu, LPS eksperti veikuši rūpīgus aprēķinus, salīdzinot pašvaldību finansējumu pie esošā modeļa un iespējamām izmaiņām, ja tiks pieņemta jaunā kārtība.
Finanšu ministrijas izstrādātais PFI modelis paredz no esošā atšķirīgus izlīdzināšanas principus, tādēļ modeļa maiņa radīs lielākas vai mazākas izmaiņas pašvaldību ieņēmumos.
Salīdzinot Finanšu ministrijas pašvaldībām izsūtīto provizorisko PFI aprēķinu 2016.gadam (bez pārejas perioda) ar 2015.gada aprēķinu (spēkā esošo), lielākais izlīdzināto ieņēmumu samazinājums vērojams:
Jāuzsver, ka 98% no Latgales novadiem vērojams vērtēto ieņēmumu pēc izlīdzināšanas samazinājums.
Savukārt lielākais izlīdzināto ieņēmumu pieaugums prognozēts:
Finanšu ministrija paredz nodrošināt, ka jaunās PFI sistēmas ieviešanas pirmajā gadā nevienai pašvaldībai izlīdzinātie ieņēmumi nebūs mazāki kā iepriekšējā gadā, taču šāds speciāls risinājums ir plānots tikai kā vienreizējs. Ilgtermiņā izlīdzināšanas modeļu maiņas rezultātā radušās negatīvās sekas pašvaldībām nav paredzēts kompensēt.
Jaunais PFI modelis sagatavots saskaņā ar Valdības rīcības plānā doto uzdevumu izstrādāt jaunu PFI sistēmu, kas nodrošinās līdzsvarotu, reģionāli sabalansētu resursu pieejamību visām pašvaldībām.
Pašvaldību izlīdzināto ieņēmumu izmaiņas jaunajā PFI modelī salīdzinājumā ar esošo modeli pie 2015.gada datiem un provizoriskajiem 2016.gada datiem grafiski attēlotas pielikumā pievienotajās kartēs - 2015.gada un 2016.gada ieņēmumi.