VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
Liene Cipule
Veselības ministrijas parlamentārā sekretāre
11. aprīlī, 2013
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Komentārs
TĒMA: Invaliditāte
4
4

Par veselības aprūpes pakalpojumu nodrošinājumu Sociālās aprūpes centros

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

"Uzskatu, ka nav īpaši mērķtiecīgi un izmaksu efektīvi veidot no kopējās veselības aprūpes sistēmas atrautus sociālās aprūpes centru ārstniecības iestāžu modeļus ar integrētām plašām ārstniecības funkcijām, bet ir jāstiprina sadarbība starp abām jomām, īpaši uzlabojot klientu aprūpes kvalitāti," norāda Veselības ministrijas parlamentārā sekretāre Liene Cipule.

FOTO: Edijs Pālens/ LETA

Veselības ministrija no savas puses gatavo Ministru Kabineta noteikumus, kas ļaus sociālās aprūpes centros veidot veselības aprūpes struktūrvienības – veselības punktus, kuri integrēti nodrošinās veselības aprūpes pakalpojumus sociālās aprūpes centros un veidos "tiltu" starp sociālās aprūpes sistēmu un veselības aprūpes sistēmu.

Pasākumi, ko valsts atļāvās veikt krīzes laikā Sociālās aprūpes centros (SAC), bija nepieļaujami. Jau pirms krīzes šīm iestādēm bija neapmierinošs finansējums un dažādas organizatoriskas problēmas, kas bija saistītas ar iepriekš veiktajām – sociālo un veselības pakalpojumu mehānisku nodalīšanu, neradot alternatīvu, sakārtotu sistēmu pilnvērtīgu un kvalitatīvu pakalpojumu nodrošināšanai. Tikai šodien varam vērtēt, cik negatīvi kopumā toreizējie lēmumi attiecībā uz finansējuma samazināšanu un nepietiekamu funkciju izvērtēšanu ir ietekmējuši klientu dzīvi SAC. Esmu gandarīta, ka šodien šis jautājums ir kļuvis par Labklājības ministrijas prioritāti. Par problēmām SAC skaļi runā Tiesībsargs, Saeimas deputāti un NVO. Atsevišķs jautājumu bloks ir problēmas, kas saistītas ar SAC klientu veselības aprūpes pieejamību un kvalitāti.

Sociālās aprūpes centros, kur veselības joma cieši saskaras ar sociālo sfēru, veselības aprūpes problēmas izgaismojas īpaši spilgti. Neapmierinoša pašreiz ir SAC personāla sadarbība ar ģimenes ārstiem, sekundāro veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas kārtība, diagnostikas iespējas, zobu labošanas un medikamentu pieejamība. Tā kā sociālās aprūpes centri nav ārstniecības iestādes, daudzi ar veselības aprūpi saistīti jautājumi vienkārši nevar būt pilnvērtīgi nodrošināti – SAC ārsti nevar nosūtīt pacientus uz izmeklējumiem, ģimenes ārstu kapacitāte nav pietiekama šo iedzīvotāju ikdienas veselības stāvokļa uzraudzībai, ir problēmas ar medikamentu, sevišķi to, kas ir kompensējami no valsts, recepšu izrakstīšanu, zināms haoss ir medicīnas dokumentācijas vienotā apritē, kā arī nepietiekama ir SAC strādājošo medicīnas aprūpes darbinieku kompetence.

"Sociālās aprūpes centros, kur veselības joma cieši saskaras ar sociālo sfēru, veselības aprūpes problēmas izgaismojas īpaši spilgti."

Problēmas ir identificētas, šo jautājumu risināšanai Labklājības un Veselības ministrijas ir izveidojušas kopēju darba grupu, un ik nedēļu norit intensīvs darbs. Svarīgi ir konceptuāli vienoties par labāko modeli – SAC klients ir pilntiesīgs kopējās veselības aprūpes sistēmas dalībnieks ar īpašām vajadzībām, vai arī dziļāk integrēt ārstniecības funkcijas SAC, kā tas darbojas, piemēram, tieslietu sistēmā ar veselības aprūpi cietumos. Uzskatu, ka nav jāveido no kopējās veselības aprūpes sistēmas atrauti SAC ārstniecības iestāžu modeļi ar integrētām plašām ārstniecības funkcijām, bet ir jāstiprina sadarbība starp abām jomām, īpaši uzlabojot klientu aprūpes kvalitāti. Vienlaikus ir jāuzlabo ārstu – speciālistu, kas strādā SAC, darba organizācija, paredzot tiem stabilu vietu sistēmā un atbrīvojot no tām funkcijām, kas nav saistītas tieši ar specialitāti. Klientiem ir jāsaglabā tiesības izvēlēties ģimenes ārstu, kā arī jāveicina šo cilvēku integrācija kopējā sabiedrības sistēmā, izvairoties no izolācijas aprūpes iestādē.

Veselības ministrija no savas puses gatavo MK noteikumus, kas ļaus SAC veidot veselības aprūpes struktūrvienības – veselības punktus, kuri integrēti nodrošinās veselības aprūpes pakalpojumus SAC un veidos "tiltu" starp sociālās aprūpes sistēmu un veselības aprūpes sistēmu. Šie MK noteikumi regulēs vispārējās prasības SAC veselības punktiem, medicīnas dokumentācijas apritei, zāļu izrakstīšanas kārtībai, reglamentēs medicīnisko manipulāciju veikšanu SAC klientiem, noteiks medicīnas personāla kompetenci un atbildību, sadarbību ar ģimenes ārstiem un citus jautājumus. Tuvākajā laikā notiks diskusijas ar ģimenes ārstiem par risinājumiem primārās veselības aprūpes kvalitātes uzlabošanai SAC. Īpaši tiks diskutēts arī par mobilo diagnostikas pakalpojumu nodrošināšanu, lai SAC klientus, kuriem ir smagi veselības traucējumi, nebūtu jātransportē uz ārstniecības iestādēm elementāru skrīninga izmeklējumu un analīžu veikšanai.

"Sociālās aprūpes centri nav ārstniecības iestādes, tāpēc daudzi ar veselības aprūpi saistīti jautājumi vienkārši nevar būt pilnvērtīgi nodrošināti."

Vienlaikus vēlos uzsvērt, ka vislielākā vērība situācijas uzlabošanai SAC ir jāpievērš aprūpes kvalitātei. Ir svarīgi, lai centros strādā kompetenti aprūpētāji pietiekamā skaitā, ir atbilstošs vides nodrošinājums, pieejami kvalitatīvi rekreācijas pasākumi, sakārtoti higiēnas jautājumi un nodrošināti piemēroti tehniskie palīglīdzekļi.

Ļoti liela nozīme ir kvalitatīvas, sistematizētas, uz klientu vērstas un kontrolētas māsu aprūpes veidošanai atbilstoši klientu profilam. Māsu klientu aprūpes plānu sistematizācija ir būtiska, lai veidotu vienotu pieeju klientu veselības aprūpes vajadzību vērtēšanai un radītu kontrolējamu klientu veselības stāvokļa uzraudzības sistēmu, kas nodrošinātu pamatu optimālai sadarbībai ar primārās aprūpes ārstiem. Šādus pasākumus nevar veikt bez papildu finansējuma, tāpēc ceru, ka Labklājības ministrijas prasījums pēc papildu finansējuma situācijas uzlabošanai SAC, tiks valdībā atbalstīts.

***
Šajā publikācijā paustais autora viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI