Esošā attīstības vadības sistēma Latvijā ir pierādījusi savu nespēju. Ja turpināsim tā, kā līdz šim,
reģionālās attīstības mērķi netiks sasniegti. Vairāk nekā kā 20 gadus tiek īstenots plānošanas un
investīciju vadības modelis, kas neveicina ne valsts, ne pašvaldību, ne privātās uzņēmējdarbības
attīstību.
Sistēmā nepieciešamas kardinālas pārmaiņas, kurām jābūt rezultatīvu
strukturālo reformu pamatā. Šajā rakstā pieskaršos vienai no vairākām
nepieciešamajām pārmaiņām, kas novērstu galveno kavējošo faktoru Latvijas
teritorijas līdzsvarotai attīstībai. Tas ir priekšlikums atļaut pašvaldībām
patstāvīgi, uz savu atbildību izvēlēties prioritātes, kā labāk sasniegt ES vai
Latvijas nacionālos mērķus savā teritorijā.
Esošā investīciju vadības sistēma ir nepareiza
Pašvaldībām nav aizliegts savus patstāvīgos ieņēmumus izmantot attīstībai.
Tomēr pašos pamatos sistēma kopš pagājušā gadsimta 90. gadu sākuma tika veidota
citādi. Kaut arī sākotnēji valstij nozīmīgu ekonomisko vai sociālo plānu nebija
(ja neskaita Ekonomikas ministrijas, kas tika izveidota Valsts plāna komitejas
vietā, centienus saglabāt vismaz kaut kādus plānošanas elementus), tika pieņemts
principiāls lēmums saglabāt centrā lēmuma tiesības, kur un kā investēt.
Psiholoģiski šāda izvēle bija saprotama. Vairākas paaudzes bija dzīvojušas ar
domu, ka Maskavā sēž gudrāki cilvēki nekā Rīgā, Rīgā – gudrāki nekā rajonā.
Priekšstats par vienotas rīcības, kuru centralizēti kontrolē, priekšrocībām
turpina ietekmēt pat tos, kuri jau dzimuši pēc 1990. gada. Saskaņā ar šo
viedokli no diviem ekonomistiem, kuri beiguši vienu un to pašu augstskolu,
gudrākais sēž Rīgā, nevis Ludzā. No centra uz perifēriju jādod uzdevumi un
iespējami sīkāk jākontrolē centralizēti izgudroto uzdevumu izpilde.
Rezultātā pašvaldības veido savus attīstības plānus kā ēdienkarti, kurā var
atrast visu, kas varētu būt pašvaldības teritorijā derīgs. Ja pašvaldība varētu
patstāvīgi izvēlēties, ko no savas "ēdienkartes" lietot, tad izvēles pamatā būtu
reālas iedzīvotāju intereses. Ierobežota finansējuma apstākļos no daudziem
investīciju virzieniem izvēlētos tādu, kas vairāk veicina teritorijas attīstību.
"Sistēmā nepieciešamas kardinālas pārmaiņas, kurām jābūt rezultatīvu strukturālo reformu pamatā."
Diemžēl esošajā sistēmā tas nav iespējams. Nozares ministrijas plāno savas
aktivitātes neatkarīgi no pašvaldībām. Kāda projekta īstenošana konkrētās
pašvaldības teritorijā ir drīzāk laimīgs gadījums nekā no teritorijas vajadzībām
izrietoša rīcība.
Sekas ir neracionāla līdzekļu izlietošana. Katrai nozarei ir savs darbu
grafiks. Ja arī vienā pašvaldībā izdodas apvienot asfaltēšanu, ūdensvada un
kanalizācijas sakārtošanu ar elektrības tīklu rekonstrukciju, citviet šos darbus
nereti nākas darīt dažādos gados. Tas nozīmē, ka jaunais ceļš tiek sabojāts
nākamo darbu veikšanas laikā.
Nepareiza investīciju politika noved pie tā, ka nodokļu maksātāju līdzekļi
dod daudz mazāku atdevi, nekā būtu iespējams.
Investīciju projektus jāizvēlas pašvaldībām pašām
Nevajag izgudrot velosipēdu, bet pielietot Eiropas Savienībā (ES) gadu
desmitiem aprobētu metodi. ES "ēdienkarti" sastāda Eiropas Komisija (EK), bet
apstiprina Eiropas Parlaments līdz ar budžeta un regulas par ES fondu
izlietošanas kārtību pieņemšanu. Latvija no šīs "ēdienkartes" izvēlas pati,
decentralizēti nosakot savu attīstības programmu septiņiem gadiem. EK loma
aprobežojas ar kontroli, vai Latvija izvēlējusies projektus atbilstoši
atļautajiem pielietojuma virzieniem un vai projekti tiek pienācīgi īstenoti.
Tieši tādu pieeju Latvijas Pašvaldību savienība rosina attiecināt uz valsts
investīciju un ES fondu programmām jau vismaz 15 gadus. Diemžēl politisko
partiju un tās atbalstošo grupu intereses katru reizi izrādījās spēcīgāks
arguments nekā aicinājums mācīties no ES pastāvošās kārtības.
Tomēr bezgalīgi tā turpināt nevar. Reģionu attīstība 2004.-2006. gadu
programmās tika deklarēta kā viena no Latvijas prioritātēm, kas tiek realizētas
ar nozaru programmām. Sekas bija pilnīga izgāšanās – ES fondu izlietošana noveda
pie tālākas reģionālo disproporciju palielināšanās.
Nākamajam 2007.-2013. gada ES fondu programmu periodam tika ieviests
jaunievedums – reģiona attīstība tika pasludināta par "horizontālo prioritāti".
Par katru nozaru programmu tika aizpildīts skaidrojums, kā tā ietekmēs reģionu
attīstību. Papīrs pacieš visu, bet nekāds uzlabojums nesekoja, jo attiecīgie
ieraksti tika aizpildīti formāli un bez jebkādas nozaru intereses par reģioniem.
Tomēr pašreizējā periodā tika izmēģināta arī citāda pieeja. Latvijā 16
pilsētām tika atļauts pilsētvides uzlabošanas ietvaros pašām izvēlēties savas
prioritātes (5% apmērā no ES fondiem). Pozitīvs piemērs ir arī Lauku attīstības
programma, kur pašvaldības pašas varēja noteikt finansējuma izmantošanas
virzienus. Abos gadījumos ES līdzekļu apguve norisinās ievērojami sekmīgāk nekā
nozaru programmās.
Tādējādi ES fondu apguves prakse pierāda, ka decentralizēta vadība ir
efektīva un lietderīga. "Ēdienkarti" varētu sastādīt valsts, taču pašvaldībām
patstāvīgi jāļauj no šīs "ēdienkartes" izvēlēties projektu īstenošanas
virzienus.
Jāievieš princips "nauda seko iedzīvotājam"
Pastāv dažādas teorijas par to, kā labāk attīstīt valsti. Ja atbalstu sniedz
tikai vājajiem, tad atdeve ir vismazākā, jo resursi nedod maksimālo atdevi. Ja
atbalstu sniedz tikai stiprākajiem, tad efekts mēdz būt lielāks, taču palielinās
disproporcijas un pieaug sociālā spriedze.
Pašlaik ir pabeigta administratīvi teritoriālās reformas pirmā daļa – vietējā
reforma. Jaunizveidotajiem novadiem un arī republikas pilsētām jāļauj praktiski
pierādīt, vai tās ir ilgtspējīgas. Nav pareizi izdarīt pāragrus secinājumus, ka
lielākas pašvaldības ir efektīvākas vai otrādi. Līdzšinējie fakti neko tādu
neliecina: efektīva var būt gan liela, gan maza pašvaldība. Viss ir atkarīgs no
cilvēkiem, viņu drosmes, iniciatīvas un radošuma.
Tāpēc pašlaik nebūtu pareizi izslēgt attīstības iespējas nevienai no
pašvaldībām. Vienīgais princips, kas nodrošina vienlīdzību, ir princips "nauda
seko iedzīvotājam". Tas neizslēdz, ka ievērojama daļa līdzekļu tiktu virzīti kā
agrāk – atbilstoši nozaru prioritātēm. Tas arī neizslēdz, ka valdība var rosināt
atsevišķu teritoriju papildu atbalstu. Taču patstāvīgai lemšanai pieejamajai
naudai vismaz sākumposmā vajadzētu būt vienādai.
"Vairākas paaudzes bija dzīvojušas ar domu, ka Maskavā sēž gudrāki cilvēki nekā Rīgā, Rīgā – gudrāki nekā rajonā."
Piemērs. Reģionālajai vadībai nākamajā periodā "nošķeļam" 1 miljardu
150 miljonus latu, atstājot vairāk nekā 2 miljardus latu ES fondu apgūšanu
nozarēm. Iegūstam:
- uz vienu iedzīvotāju 500 latu;
- apriņķu iedzīvotājiem (ja apriņķi tiktu izveidoti līdz 2014. gadam)
– 100 latu;
- uz vienu iedzīvotāju vietējā pašvaldībā 400 latu.
Tādā gadījumā izlietojumam septiņos gados dažāda izmēra pašvaldībās iegūsim:
- novadā ar 2000 iedzīvotājiem (Ls 2000x400) – 800 000 latu;
- novadā ar 5000 iedzīvotājiem (Ls 5000x400) – 2 milj. latu;
- novadā ar 20 000 iedzīvotājiem (Ls 20 000x400) – 8 milj. latu;
- Rīgā ar 700 000 iedzīvotājiem (mēs nezinām, cik cilvēku būs
reģistrējušies Rīgā 2013. gadā) (Ls 700 000x400) – 280 milj. latu.
Projektu izvēles kārtība
Lēmumu, kur izlietot šādu naudu, pašvaldība pieņemtu pati, taču valsts
drīkstētu pārbaudīt šo lēmumu atbilstību valsts apstiprinātai iespējamo
attīstības virzienu programmai. Šāda pieeja nodrošinātu dažādības iespēju, lai
katrs novads varētu izvēlēties savu īpatnēju attīstības virzienu, meklēt un
īstenot savas īpatnējas salīdzinošās priekšrocības.
Lai nevienu pašvaldību nevarētu izslēgt, vēlams noteikt virzienus, kādos
projektus var iesniegt dažādas pašvaldību grupas. Tās varētu būt šādas.
- Mazie novadi. Likums paredz vairākas īpatnības pašvaldībām, kurās
iedzīvotāju skaits ir mazāks par 5000. Tādu 2013. gadā varētu būt aptuveni
40. Šiem novadiem nākamais periods ir īpaši kritisks – tiem jāapliecina sava
spēja pastāvēt un attīstīties par spīti nelabvēļiem, kuri šādu iespēju
apšauba.
- Lauku novadi. Tie ir novadi, kuri sastāv no novada pagastiem un
kuros nav teritorijas ar novada pilsētas statusu. Šāda situācija nosaka
dažas īpatnības, kuras maksimāli jāizmanto teritorijas attīstībai.
- Pilsētu novadi. Papildus pārējo novadu problēmām šajos novados
var sagaidīt lielākas problēmas attiecībās starp nomalēm un centru. Šiem
novadiem ir svarīgi izmantot tās priekšrocības, ko dod pilsētas kā
attīstības centra esamība.
- Piejūras pašvaldības. Pēdējos gados ir daudz darīts, lai apzinātu
kopējas problēmas tām pašvaldībām, kas atrodas pie Baltijas jūras. Šīm
pašvaldībām nepieciešamas vairākas papildu iespējas atļautajai ES līdzekļu
izmantošanai.
- Lielo pilsētu pašvaldības. Šīs pašvaldības apzinās sevi kā
interešu grupu ar noteiktām interesēm. Tām ir arī plašākas iespējas
iesaistīties ES kopējās pilsētvides prioritātēs. Tās var savā teritorijā
īstenot lielāka mēroga uzdevumus, nekā pārējās pašvaldības.
- Apriņķi. Apriņķu izveidošana joprojām ir valdības parāds. Tik
ilgi, kamēr netiks politiski nostiprināts reģionālais līmenis, Latvijas
līdzsvarota attīstība nav iespējama. Politiskās partijas būs reāli
ieinteresētas reģionu attīstībā tikai tad, kad tām būs par šo attīstību
jāatskaitās pašu reģionu vēlētājiem. Ja šīs problēmas izdosies atrisināt,
tad līdz 2014. gadam ir iespējams izveidot arī apriņķu pašvaldības. Šīm
pašvaldībām iespējams nodot būtisku daļu funkciju, ko pašlaik veic nozaru
ministrijas. Tām jāpiešķir tādas pašas patstāvīgu lēmumu tiesības kā pārējām
pašvaldībām.
Pašvaldību grupu attīstības programma
LPS 22. kongresā tiks apspriests piedāvājums katrai pašvaldību grupai
paredzēt savus iespējamos projektu virzienus, kas atbilst stratēģijas "ES 2020"
trīs mērķiem. Saskaņā ar šādu koncepciju katru no mērķiem ir iespējams īstenot
ne vien nacionālajā mērogā, bet arī pašā mazākajā pašvaldībā. Mērķa īstenošanas
paņēmieni ir jāsaskaņo ar vietējām īpatnībām un kvotas ietvaros pieejamajiem
resursiem.
Šāds priekšlikums atrodams tabulā. Katrai grupai parādīta vīzija attīstīt
savas īpatnējās priekšrocības un īstenot savu īpatnēju veidu, kā labāk kalpot
teritorijas iedzīvotājiem. Katram no trīs mērķiem formulēti daži iespējamie
mērķa sasniegšanas virzieni.
"Nozares ministrijas plāno savas aktivitātes neatkarīgi no pašvaldībām."
Piemēram, īstenojot gudru attīstību katrā grupā, iespējams ieviest inovatīvus
uzlabojumus pārvaldes organizācijā, taču ne visur tā būs prioritāte. To darītu
tikai tās pašvaldības, kurām administratīvās kapacitātes celšana atbildīs
augstākajām prioritātēm. Katra pašvaldība varēs strādāt infrastruktūras
sakārtošanā un bezdarba jautājumu risināšanā. Taču tas nenozīmē, ka visas
pašvaldības to iekļaus savu darbu lokā.
Vēlamie projektu iesniegšanas mērķi un to īstenošanas virzieni sešām
pašvaldību grupām 2014.-2020. gada ES programmēšanas periodam (atverama)
Mazie novadi |
Lauku novadi |
Pilsētu novadi |
Piejūras pašvaldības |
Lielās pilsētas |
Apriņķi (ja izveidos līdz 2014. gadam) |
Vīzija
Mazie novadi atrod savas īpatnējās priekšrocības un attīsta tās,
katrs sekmē savu unikālu veidu, kā nonākt pie sociāli ekonomiskā
progresa savā teritorijā. |
Vīzija Lauku novadi atrod savas
īpatnējās priekšrocības un attīsta tās, katrs sekmē savu unikālu veidu,
kā izmantot labvēlīgu konjunktūru lauksaimniecības un lopkopības
produktu tirgos, kā īstenot teritorijas attīstību, dažādojot
saimnieciskās darbības veidus savā teritorijā. |
Vīzija Pilsētu novadi atrod savas
īpatnējās priekšrocības un attīsta tās, nodrošina pēctecīgu mazpilsētas
attīstību un panāk sinerģijas efektu no lauku un pilsētas aktivitātēm. |
Vīzija Piejūras pašvaldības atrod savas
īpatnējās priekšrocības saistībā ar atrašanos piekrastē un attīsta tās,
katra atrod savu nišu, lai kļūtu konkurētspējīga, salīdzinot ar citām
Baltijas jūras valstu piejūras pašvaldībām.
|
Vīzija Lielās pilsētas atrod savas
īpatnējās priekšrocības un attīsta tās, nodrošina pēctecīgu lielo
pilsētu attīstību, panākot sinerģijas efektu ar apriņķu un apkārtējo
novadu aktivitātēm. |
Vīzija
Apriņķa pašvaldība atrod savas īpatnējās priekšrocības un attīsta
tās, sekmē savu unikālu veidu, kā nonākt pie sociāli ekonomiskā progresa
savā teritorijā. |
1. mērķis Gudra izaugsme: uz
zināšanām un inovāciju balstītas mazā novada ekonomikas izveide. |
1. mērķis Gudra izaugsme: uz
zināšanām un inovāciju balstītas lauku novada ekonomikas izveide. |
1. mērķis Gudra izaugsme: uz
zināšanām un inovāciju balstītas pilsētas novada ekonomikas izveide. |
1. mērķis Gudra izaugsme: uz
zināšanām un inovāciju balstītas piejūras pašvaldības ekonomikas
izveide. |
1. mērķis Gudra izaugsme: uz
zināšanām un inovāciju balstītas lielās pilsētas ekonomikas izveide. |
1. mērķis
Gudra izaugsme: uz zināšanām un inovāciju balstītas apriņķa
ekonomikas izveide. |
lInovatīvu metožu ieviešana maza novada pārvaldē un
pašvaldības pakalpojumu organizēšanā. |
Inovatīvu metožu ieviešana lauku novada pārvaldē un
pašvaldības pakalpojumu organizēšanā. |
lInovatīvu metožu ieviešana pilsētas novada pārvaldē un
pašvaldības pakalpojumu organizēšanā. |
lInovatīvi risinājumi pakalpojumu sektora attīstībai. |
lInovatīvu metožu ieviešana pilsētas pārvaldē un
pašvaldības pakalpojumu organizēšanā. |
lReģiona augstskolu attīstība. |
lInovatīvu metožu ieviešana izglītības organizēšanā un
tās saistībā ar novada attīstībai perspektīvām profesijām. |
lZinātņu ietilpīgas uzņēmējdarbības atbalsts novada
teritorijā. |
lAugstākās izglītības un zinātniskās pētniecības
veicināšana novadā. |
lPakalpojumu un ražošanas klastera veidošana ap ostu.
|
lAugstākās izglītības un zinātniskās pētniecības
veicināšana. |
lReģiona zinātnes centra atbalsts. |
lInovatīvu uzņēmējdarbības veidu veicināšana novadā,
tai skaitā iesaistoties publiskās un privātās partnerības projektos. |
Inovatīvu uzņēmējdarbības veidu veicināšana, papildinot
lauksaimniecisko darbību ar pakalpojumu sfēras un mazās uzņēmējdarbības
aktivitātēm. |
lInovatīvu uzņēmējdarbības veidu veicināšana novadā,
tai skaitā veidojot lauku un pilsētas uzņēmējdarbības klasterus. |
lTeritorijas mārketinga stratēģijas izstrāde un
īstenošana. |
lInovatīvu uzņēmējdarbības veidu veicināšana, tai
skaitā sekmējot kompleksu daudznozaru attīstību. |
lInovatīvu metožu attīstība centrālās valdības funkciju
decentralizācijas procesā. |
2. mērķis Ilgtspējīga izaugsme:
attīstīt "zaļu", konkurētspējīgu mazā novada ekonomiku, kurā resursi
tiek izmantoti efektīvi. |
2. mērķis Ilgtspējīga izaugsme:
attīstīt "zaļu", konkurētspējīgu lauku novada ekonomiku, kurā resursi
tiek izmantoti efektīvi. |
2. mērķis Ilgtspējīga izaugsme:
attīstīt "zaļu", konkurētspējīgu pilsētas novada ekonomiku, kurā resursi
tiek izmantoti efektīvi. |
2. mērķis Ilgtspējīga izaugsme:
attīstīt "zaļu", konkurētspējīgu piejūras pašvaldības ekonomiku, kurā
resursi tiek izmantoti efektīvi. |
2. mērķis Ilgtspējīga izaugsme:
attīstīt "zaļu", konkurētspējīgu lielās pilsētas ekonomiku, kurā resursi
tiek izmantoti efektīvi. |
2. mērķis Ilgtspējīga izaugsme:
attīstīt "zaļu", konkurētspējīgu apriņķa ekonomiku, kurā resursi tiek
izmantoti efektīvi. |
l"Zaļās" ekonomikas veicināšana novadā. |
lNemodificētās pārtikas ražošanas atbalsts novadā. |
lInovatīvu metožu ieviešana pilsētas novada pārvaldē un
pašvaldības pakalpojumu organizēšanā. |
l"Zaļās" ekonomikas veicināšana pašvaldībā un tai
piegulošajā akvatorijā. |
l"Zaļās" ekonomikas klasteru veidošana pilsētā un tās
apkārtnē sadarbībā ar citām pašvaldībām. |
l"Zaļās" ekonomikas veicināšana apriņķī. |
lBāzes infrastruktūras sakārtošana. |
lBāzes infrastruktūras sakārtošana. |
lAugstākās izglītības un zinātniskās pētniecības
veicināšana novadā. |
lPiejūras teritoriju dzīvesvides pilnveidošana. |
lBāzes infrastruktūras attīstība investīciju
piesaistei. |
lReģionālās bāzes infrastruktūras sakārtošana. |
lDarbaspēka mobilitātes nodrošināšana. lVietējo
iniciatīvu atbalsts novada ekonomikas dažādošanai. |
lKvalificēta darbaspēka piesaistīšana, radot piemērotu
pakalpojumu un kultūras vidi. |
lInovatīvu uzņēmējdarbības veidu veicināšana novadā,
tai skaitā veidojot lauku un pilsētas uzņēmējdarbības klasterus. |
lBāzes infrastruktūras sakārtošana. lTūrisma
veicināšana;
veselības un sociālās aprūpes uzņēmējdarbību atbalsts. |
l Augsti kvalificēta un radoša darbaspēka
piesaistīšana, pilnveidojot atbilstošu intelektuālo un kultūras vidi. |
l Reģionāla mēroga iniciatīvu atbalsts apriņķa
ekonomikas dažādošanai. |
3. mērķis Iekļaujoša izaugsme:
attīstīt mazā novada ekonomiku ar augstu nodarbinātības līmeni,
nodrošinot sociālo un teritoriālo kohēziju. |
3. mērķis Iekļaujoša izaugsme:
attīstīt lauku novada ekonomiku ar augstu nodarbinātības līmeni,
nodrošinot sociālo un teritoriālo kohēziju. |
3. mērķis Iekļaujoša izaugsme:
attīstīt pilsētas novada ekonomiku ar augstu nodarbinātības līmeni,
nodrošinot sociālo un teritoriālo kohēziju. |
3. mērķis Iekļaujoša izaugsme:
attīstīt piejūras pašvaldības ekonomiku ar augstu nodarbinātības līmeni,
nodrošinot sociālo un teritoriālo kohēziju. |
3. mērķis Iekļaujoša izaugsme:
attīstīt lielās pilsētas ekonomiku ar augstu nodarbinātības līmeni,
nodrošinot sociālo un teritoriālo kohēziju. |
3. mērķis Iekļaujoša izaugsme:
attīstīt apriņķa ekonomiku ar augstu nodarbinātības līmeni, nodrošinot
sociālo un teritoriālo kohēziju. |
lNodarbinātības veicināšanas programma novadā. |
lNodarbinātības iespēju diversifikācija novadā. |
lNodarbinātības iespēju dažādošanas programma, tai
skaitā sadarbojoties ar citām administratīvajām teritorijām. |
lDarbaspēka nodrošināšana teritorijas attīstībai. |
lNodarbinātības iespēju dažādošana, tai skaitā
sadarbojoties ar citām administratīvajām teritorijām. |
lNodarbinātības veicināšana apriņķī. |
l Sociālās iekļaušanas veicināšana. |
Novadā sniedzamās sociālās palīdzības un sociālās
aprūpes konkurētspējas veicināšana. |
lSociālās iekļaušanas veicināšana novada uzņēmumos un
iestādēs. |
Sociālās iekļaušanas veicināšana pašvaldībā. |
l Sociālās iekļaušanas veicināšana lielās pilsētas
uzņēmumos un iestādēs. |
lSociālās iekļaušanas veicināšana apriņķa mēroga
iestādēs un uzņēmumos. |
l Ģimeņu ar bērniem atbalsts novadā. |
lJauno ģimeņu atbalsts novadā. |
lIekšējo (uz citām Latvijas teritorijām) un ārējo
emigrantu atgriešanās veicināšana novadā. |
lJauno ģimeņu atbalsts.
|
lPilsētas kā dzīves telpas pilnveidošana, urbānās vides
negatīvo seku mazināšana. |
lĀrējo emigrantu atgriešanās veicināšanas programma. |
Izvēles brīvība saskaņā ar iepriekš redzamo tabulu nenozīmē absolūtu brīvību.
Ministrijai būtu iespēja pārbaudīt, vai pašvaldības piedāvātais projekts atbilst
atļautajiem pielietojuma veidiem un pašvaldības pašas prioritātēm tās attīstības
programmā.
Šādas programmas izveide atbilst jaunākajām tendencēm ES diskusijā par nākamo
programmēšanas periodu. Pašlaik arvien lielāku piekritēju loku iegūst "uz vietu
balstīta pieeja" (place based approach), kas paredz Eiropas kopējos
mērķus īstenot citādi nekā līdz šim.
Jaunā koncepcija paredz:
- lielo mērķu vārdā pēc iespējas pilnīgāk ievērot konkrētās teritorijas
īpatnības (novietojumu, resursus u.tml.);
- plānot un vadīt saskaņā ar subsidiaritātes principu, sadalot atbildību starp
nacionālo valdību, reģionālo pašvaldību un vietējo pašvaldību.
LPS piedāvātā pieeja precīzi atbilst šai jaunajai tendencei.
Jaunās pieejas iespējas
Sekmju nepieciešamie nosacījumi ir panākt vienotu visu pašvaldību pozīciju un
politisko partiju atbalstu. Pašlaik ir noslēgušās konsultācijas ar visām
pašvaldību grupām un visām Saeimas frakcijām. Līdz šim visos gadījumos ir
panākts principiāls atbalsts, taču jau iepriekš var paredzēt nozaru ministriju
pretestību.
Lai panāktu rezultātu, LPS 22. kongresā tiks rosināts atbalstu jaunajai
sistēmai izteikt katras pašvaldības sēdē, iesaistot katru pašvaldības deputātu
no visām 119 pašvaldībām. Ja šāds atbalsts tiks iegūts, tad jauno pieeju
vajadzētu iekļaut nacionālajā ES fondu apgūšanas programmā nākamajam periodam.