SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Likumdošana

Likumdošanas jaunumi: Būves reģistrācijas procesā trīs iesniegumu vietā viens

FOTO: Freepik.

Šajā apskatā LV portāls ik nedēļu apkopo informāciju par jaunākajiem likumprojektiem, kurus likumdevējs – Saeima – lēmis nodot izskatīšanai komisijās. Lai jaunie likumi vai likumu grozījumi stātos spēkā, Saeimai tie jāskata trijos lasījumos. Ja likumprojektam ir noteikta steidzamība, tad parlaments to skata divos lasījumos. Sekot līdzi likumprojekta izskatīšanai iespējams, atverot publikācijā norādīto saiti uz likumprojektu Saeimas tīmekļvietnē.

#MazākBirokrātijas: Atvieglos būves reģistrācijas procesu – trīs iesniegumu vietā viens

25. septembrī Saeima nodeva izskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā un Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā (atbildīgā) likumprojektu “Grozījumi Būvniecības likumā”. Savukārt Juridiskajai komisijai un Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai (atbildīgā) tika nodoti divi saistošie likumprojekti: Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” un Grozījumi Zemesgrāmatu likumā.

Likumprojektu anotācijās norādīts, ka minēto likumprojektu paketē galvenais (prioritārais) ir likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā”, kas paredz, ka būvniecības ieceres iesniegums (tai skaitā paziņojums par būvniecību) ir vienots iesniegums (trīs iesniegumi vienā):

“Proti, būvniecības ieceres iesniegums ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās būves tālāku reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) un pēc tam secīgi arī par būves ierakstīšanu Zemesgrāmatā.”

Likumprojekta mērķis ir apvienot trīs procesus vienā – būvniecības ieceres iesniegšanu, būves reģistrāciju Kadastrā un ierakstu Zemesgrāmatā, – padarot būves reģistrācijas procesu vienkāršāku, ātrāku un automatizētu.

Šobrīd būvniecības ierosinātājam (fiziskai vai juridiskai personai) ar dažādiem iesniegumiem ir jāvēršas trīs dažādās institūcijās:

  • būvniecības ieceres procesā – būvvaldē;
  • būves reģistrācijai Kadastrā – Valsts zemes dienestā (VZD);
  • būves ierakstīšanai Zemesgrāmatā – rajona (pilsētas) tiesā.

Atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai likumprojekts paredz:

  • mazināt birokrātiju, jo turpmāk nebūs jāvēršas atsevišķi pie VZD un rajona (pilsētas) tiesas – nepieciešams būs viens iesniegums Būvniecības informācijas sistēmā (BIS);
  • ātrāku un lētāku būvniecības procesu, jo būves datu reģistrācija Kadastrā notiks automātiski bez VZD apsekošanas un uzmērīšanas, proti, būves pieņemšanai ekspluatācijā būves kadastrālās uzmērīšanas lietu vairs nevajadzēs;
  • automatizētu datu plūsmu – pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā BIS automātiski nodos datus Kadastram un Zemesgrāmatai, kas paātrinās gan procesu, gan novērsīs kļūdas.

Tāpat anotācijā norādīts, ka vienotais reģistrācijas process paredzēts gan ēkām, gan inženierbūvēm, izņemot pagaidu, sezonas un speciālās nozīmes būves.


Plašāk par tēmu LV portālā >>

Sekot līdzi likumprojekta izskatīšanai, priekšlikumiem, kā arī iepazīties ar visām iecerētajām izmaiņām var šeit.

Uzlabos ieslodzīto naudas aprites uzraudzību

25. septembrī Saeima nodeva izskatīšanai Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā likumprojektu “Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā”.

Valsts kontroles (VK) revīzijas ziņojumā “Par Tieslietu ministrijas 2021. gada pārskata sagatavošanas pareizību” cita starpā tika izteikts ieteikums izvērtēt nepieciešamību ieviest pasākumus, kas sekmētu ieslodzīto personu naudas līdzekļu apgrozības uzraudzību, lai nodrošinātu nodokļu nomaksu un informācijas sniegšanu VID par darījumiem ar ieslodzīto naudas līdzekļiem.

Savukārt VK revīzijas ziņojumā “Valstī īstenoto notiesāto personu resocializācijas pasākumu efektivitāte” cita starpā ieteikts veikt pasākumus, lai nodrošinātu piekļuvi valsts un pašvaldību (t.sk. sociālo dienestu) informācijas sistēmām objektīvas informācijas ieguvei par notiesātā dzīvesvietu, izglītību, ģimenes stāvokli u. tml. atbilstoši tiesiskajam regulējumam.

Lai īstenotu VK ieteikumus, likumprojekts paredz:

  • uzlabot ieslodzīto naudas aprites uzraudzību;
  • ieviest Ieslodzīto informācijas sistēmu (IIS2) – digitālu datu apstrādes rīku, kurā tiks glabāta informācija par ieslodzītajiem un ar viņiem saistītām personām;
  • iekļaut regulējumu par brīvprātīgā darba kārtību cietumos.


Plašāka informācija LV portālā >>

Sekot līdzi likumprojekta izskatīšanai, priekšlikumiem, kā arī iepazīties ar visām iecerētajām izmaiņām var šeit.

No 2026. gada trauksmes cēlēju kontaktpunktu pārņems KNAB

25. septembrī Saeima nodeva izskatīšanai Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā likumprojektu “Grozījumi Trauksmes celšanas likumā”, kura mērķis ir pilnveidot trauksmes celšanas tiesisko regulējumu, balstoties uz:

Būtiskākās likumprojektā paredzētās izmaiņas:

  • ar 2026. gada 1. janvāri trauksmes cēlēju kontaktpunkta pārcelšana no Valsts kancelejas uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB);
  • KNAB pārņems arī tīmekļvietni trauksmescelejs.lv, kurā arī turpmāk varēs elektroniski iesniegt trauksmes cēlēja ziņojumus;
  • tādu jēdzienu kā “darba pienākumu veikšana”, “informācija par pārkāpumu”, “nelabvēlīgu seku radīšana”, “saistītā persona” precizēšana;
  • iekļaut Eiropas Savienības (ES) līgumu pantu atsauces, lai nodrošinātu atbilstību Direktīvai 2019/1937;
  • skaidri noteikt, ka trauksmes cēlējs ziņojumu var iesniegt ne tikai rakstiski vai elektroniski, bet arī mutiski, izmantojot tālruni vai ierodoties klātienē;
  • nodrošināt, ka, izmantojot portālu www.latvija.gov.lv vai www.trauksmescelejs.lv, trauksmes cēlējs var ziņot bez droša elektroniskā paraksta;
  • jauni ierobežojumi saistībā ar aizliegumu radīt nelabvēlīgas sekas – līdztekus jau noteiktajiem aizliegumiem, piemēram, aizliegumam atlaist no darba, disciplināri vai citādi sodīt, mainīt amata nosacījumus, likumā plānots papildus noteikt aizliegumu iespaidot, iebiedēt, aizskart vai izstumt; radīt zaudējumus; iekļaut sarakstā, pamatojoties uz formālu vai neformālu nozares vai sektora līmeņa informāciju, tādējādi apgrūtinot vai liedzot turpmāko darbību nozarē vai sektorā, jeb iekļaut “melnajā sarakstā”;
  • iespēja saukt pie kriminālatbildības par identitātes izpaušanu ikvienu personu (institūciju), kas saņēmusi trauksmes cēlēja ziņojumu vai veic jebkādas darbības ar to.


Plašāk par tēmu LV portālā >>

Kontrolējamo vielu sarakstā iekļaus jaunas psihoaktīvās vielas

25. septembrī Saeima nodeva izskatīšanai  Juridiskā komisijā likumprojektu “Grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību””, kura mērķis ir:

  • pakļaut kontrolei jaunās psihoaktīvās vielas: sintētisko opioīdu (spirohlorofīns), ciklorfīnu un tā atvasinājumus, benzodiazepīnu grupas vielu – diklazafona desglicilu, vielu gammu – butirolaktonu (GBL), vielu zaleplonu;
  • noteikt kontroles izņēmumus tādām cilvēku medicīnā izmantojamām vielām kā – naltreksons, metilnaltreksons, bupropions;
  • iekļaut kontrolējamo vielu sarakstos vielu – zaleplons;
  • papildināt prekursoru sarakstu ar šādām vielām – izopropilidēna (2-(3,4- metilēndioksifenil)acetil)malonāts jeb IMDPAM, 2-metil-3-feniloksirān-2- karbonskābe (BMK glicīdskābe) un tās etil-, metil-, propil-, izopropil-, butil-, izobutil-, sek-butil- un terc-butil- esteri, 3-(1,3-benzodioksol-5-il)-2-metiloksirān-2- karbonskābe (PMK glicīdskābe) un tās etil-, metil-, propil-, izopropil-, butil-, izobutil-, sek-butil- un terc-butil- esteri, izslēdzot PMK etilglicidātu, BMK metilglicidātu, un PMK metilglicidātu;
  • papildināt ģenērsikās grupas “Dibenzopirāni” aprakstu, lai nepārprotami kontrolei pakļautu vairākus semi sintētiskos kanabinoīdus.

Likumprojekta anotācijā norādīts, ka papildus tiek plānots papildināt arī grupas “2-fenilmorfolīni” aprakstu ar “3-fenilmorfolīni” aprakstu ar mērķi kontrolei pakļaut vairākas 3-fenilmorfolīnu ģenēriskai formulai atbilstošas vielas, kas var radīt potenciālu risku veselībai.

Tāpat likumprojekts paredz nacionālajā līmenī noteikt apmērus nelegālai apritei likumprojektā iekļautajām jaunajām vielām, kā arī noteikt vairāku īpaši bīstamu vielu kontroli jebkurā daudzumā.

Plānots, ka augstāk minētās izmaiņas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, jo tādām vielām kā spirohlorfīns, ciklorfīns un tā atvasinājumiem un diklazafona desglicilts noteiktais SPKC pagaidu aizliegums beigsies 2025. gada 1. decembrī.

“Lai nodrošinātu, ka minētās vielas nenokļūst atpakaļ apritē, jaunajam regulējumam ir jābūt spēkā pirms beidzas SPKC noteiktais pagaidu aizliegums,” teikts anotācijā.

Sekot līdzi likumprojekta izskatīšanai, priekšlikumiem, kā arī iepazīties ar visām iecerētajām izmaiņām var šeit.

Rosina izstāties no Stambulas Konvencijas

25. septembrī Saeima nodeva izskatīšanai  Ārlietu komisijā likumprojektu “Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu”.

Likumprojekts iesniegts  un nodots komisijai bez anotācijas.

Norādām, ka atbalstu likumprojekta nodošanai komisijā izteica 55 deputāti, kas nozīmē, ka Saeimas darba kārtībā atgriežas Stambulas konvencija, kurai Latvija pēc ilgstošām un karstām debatēm oficiāli pievienojās tikai 2024. gada 1. maijā (spēkā stāšanās datums).


Plašāk par tēmu LV portālā >>

Sekot līdzi likumprojekta izskatīšanai var šeit.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI