FOTO: Freepik.
Pašlaik nav konkrēta Eiropas Savienības (ES) tiesību akta, kurā būtu visaptveroši risināts jautājums par vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē, tomēr šāda veida vardarbība diemžēl joprojām bieži sastopama gan Latvijā, gan ES. Ar mērķi efektīvāk vērsties pret minēto problēmu, rosināts ieviest direktīvu, kas paredzētu vienotu regulējumu ES, nosakot kriminālatbildību un sankcijas par vardarbīgiem nodarījumiem pret sievietēm un vardarbību ģimenē, tostarp kibertelpā, stiprinātu cietušo aizsardzību un taisnīga tiesvedības procesa pieejamību, nodrošinātu atbalstu cietušajām personām, kā arī sekmētu šāda nozieguma veida prevenciju un sadarbību starp iestādēm.
Eiropas Komisija (EK) 2022. gada 8. martā nāca klajā ar priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē apkarošanu (Priekšlikums).
Tajā uzsvērts, ka vardarbība pret sievietēm un vardarbība ģimenē ir plaši izplatīta visā ES, un tiek lēsts, ka tā skar katru trešo sievieti ES.
Piemēram, 2014. gadā:
Tikpat izplatīta ir kibervardarbība (dažādu veidu vardarbība tiešsaistē, t. sk. intīmu materiālu kopīgošana bez piekrišanas, kibervajāšana un kiberuzmākšanās). 2020. gadā katra otrā gados jaunā sieviete piedzīvojusi ar dzimumu saistītu kibervardarbību.2
Sievietes saskaras ar vardarbību arī darbā – aptuveni trešdaļa sieviešu ES, kuras ir saskārušās ar seksuālu uzmākšanos, to ir piedzīvojušas, atrodoties darbā.
Priekšlikuma mērķis ir efektīvi apkarot vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē visā ES, nosakot kriminālatbildību un sankcijas par attiecīgajiem nodarījumiem, stiprinot cietušo aizsardzību un tiesu iestāžu pieejamību, nodrošinot atbalstu cietušajām personām, kā arī sekmējot prevenciju, koordināciju un sadarbību šajos jautājumos.
Eiropas Padomes Konvencija par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu (Stambulas konvencija) tiek uzskatīta par visaptverošāko starptautisko regulējumu šajā jomā, tomēr ne visas ES dalībvalstis, t. sk. Latvija, to ir ratificējušas. Vienlaikus ES nav konkrēta tiesību akta, kurā būtu pilnvērtīgi risināts jautājums par vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē. Ar Priekšlikumu iecerēts sasniegt tos mērķus, kas ietverti Stambulas konvencijā un kas ir Eiropas Savienības kompetencē, piemēram, paredzēt minimālos standartus ES dalībvalstīm kriminālatbildības noteikšanā par kibervardarbības nodarījumiem (Stambulas konvencijā nav iekļauti).
Lai sasniegtu Priekšlikumā norādītos mērķus, ierosināts:
Plānots, ka vienotās prasības dalībvalstīm būtu jāpārņem divu gadu laikā pēc direktīvas pieņemšanas un stāšanās spēkā.
Kaut arī Latvija līdz šim nav ratificējusi Stambulas konvenciju, kas izpelnījusies pretrunīgu vērtējumu (uzzini vairāk šeit >> Vai Latvijai būs jāratificē Stambulas konvencija), nevar noliegt, ka pēdējo desmit gadu laikā arī Latvijas normatīvajā regulējumā ir ieviestas nozīmīgas izmaiņas, lai mazinātu vardarbību ģimenē:
Tomēr par nepilnībām Latvijas normatīvajā regulējumā, proti, nepietiekamu vai neefektīvu cietušās personas aizsardzību pret vardarbību, liek domāt arī nesen izskanējušais vardarbības pret sievieti gadījums Jēkabpilī, kad varmāka pēc ilgstošas vajāšanas un terorizēšanas īstenojis draudus un nogalinājis bijušo dzīvesbiedri, ignorēdams aizliegumu tuvoties.
Sieviešu tiesību aizsardzības biedrības “Centrs Marta” vadītāja Iluta Lāce paudusi, ka minētais gadījums liecina par to, ka Latvijā vardarbības novēršana pret sievieti joprojām nav prioritāra un policijai ir nopietnāk jāreaģē uz šādām situācijām.
FOTO: Pixabay.
Šī gada 29. martā Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē deputāti uzklausīja un apstiprināja Tieslietu ministrijas un Labklājības ministrijas sagatavotās nacionālās pozīcijas direktīvas priekšlikumam par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē apkarošanu, kas kopumā atbalsta Priekšlikumu un tā mērķus, kā arī centienus pilnveidot vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē tiesisko ietvaru.
Komisijas deputāti uzsvēra nepieciešamību veicināt sabiedrības uzticēšanos tiesībsargājošajām iestādēm, lai tām palīdzētu izmeklēt un atklāt vardarbības noziegumus pret sievietēm, sniegtu atbalstu vardarbībā cietušajiem un novērstu jaunus vardarbības gadījumus.
Tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere akcentēja vajadzību nākotnē salāgot nacionālo regulējumu ar direktīvas Priekšlikuma normām par vardarbības novēršanu kibertelpā, kā arī jautājumos par cietušo tiesiskās aizsardzības stiprināšanu.
Tā kā direktīvas Priekšlikums paredz ieviest palīdzības tālruni vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē upuru atbalstam, kam jābūt pieejamam visu gadu, 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā un bez maksas, Ministru kabinets šī gada 4. aprīlī jau apstiprināja Satiksmes ministrijas ierosinātos grozījumus Elektronisko sakaru likumā, kas paredz tālruņa numura “116016” tehnisku rezervēšanu, lai sniegtu iespēju sievietēm, kuras cietušas no vardarbības, saņemt palīdzību un atbalstu, informāciju par viņu tiesībām un iespējām tās izmantot un vērsties attiecīgajās organizācijās.
Latvijā šobrīd jau ir pieejami vairāki bezmaksas tālruņa numuri, uz kuriem piezvanot, iespējams saņemt konsultācijas un psihoemocionālo palīdzību arī vardarbības ģimenē, tostarp vardarbības pret sievieti, gadījumos:
1 Eiropas Savienības Pamattiesību aģentūra (FRA). Violence against women: an EU-wide survey. Main results report. 2014. gads. FRA apsekojums par vardarbību pret sievietēm ir balstīts klātienes intervijās ar 42 000 sieviešu visā ES.
2 Eiropas Parlamenta Izpētes dienests (EPRS). Combating gender-based violence: Cyberviolence, European added value assessment. 2021. gads.