Mūsdienās viltotās preces ir ne tikai luksusa klases, bet arī sadzīvē plaši izmantojamas preces. Muitas kontroles rezultātā atklāto kontrafakto preču vienību skaits ir iespaidīgs, un visbiežāk tās sūta mazos sūtījumos, izmantojot pasta pakalpojumus, turklāt ražo, neievērojot ne drošības, ne kvalitātes standartus. "Šogad, veicot muitas fiziskās kontroles pasākumus, muitas kontroles punktā Rīgā aizturēja apjomīgu kontrafakto medikamentu kravu, kurā atradās 25 190 iepakojumi ar viltotiem medikamentiem," piemēru min Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Kristīne Augstkalne-Jaunbērziņa.
Saskaņā ar VID sniegto informāciju 2017. gada 9 mēnešos muitas kontroles rezultātā atklāto kontrafakto preču vienību skaits ir pieaudzis, sasniedzot 54 181 vienību, kas ir par 31,4% vairāk nekā 2016. gada 9 mēnešos. Savukārt ir saglabājusies tendence, ka kontrafaktās preces visbiežāk sūta, izmantojot pasta pakalpojumus. "Tie ir apavi, mobilie telefoni un to aksesuāri, kā arī apģērbi, somas, rokas pulksteņi u. c.," uzskaita K. Augstkalne-Jaunbērziņa, norādot, ka 2017. gada 9 mēnešos Latvijā visbiežāk ir aizturētas kontrafaktas preces, kuras sūta vai mēģina ievest no Ķīnas, Honkongas un Singapūras.
Savukārt 2016. gadā muitas kontroles visbiežāk konstatētās preces bija apavi, apģērbi, somas, parfimērija, mobilie telefoni un to aksesuāri, pulksteņi un saulesbrilles. K. Augstkalne-Jaunbērziņa vērš uzmanību, ka "pagājušajā gadā aptuveni 80% no aizturētajiem viltoto preču sūtījumiem bija nosūtīti no Ķīnas (galvenokārt apģērbi, apavi, somas), apmēram 6% – no Honkongas (pulksteņi, mobilie telefoni) un apmēram 3% – no Singapūras (mobilie telefoni)". Viltotas preces bieži sūta arī no Krievijas un Ukrainas (apģērbi, apavi, somas), kā arī no Turcijas (apģērbi).
Vēl ļoti aktuāla tendence ir viltotu preču tirdzniecība interneta veikalos un to nosūtīšana privātpersonām, izmantojot pasta vai kurjerpasta pakalpojumus. VID iesaka, iegādājoties zīmolu preces tīmekļa vietnēs, rūpīgi izvērtēt preces reputāciju, piedāvāto preču kvalitāti un arī cenu, par kādu preci piedāvā pircējam, jo nereti zīmolu preces piedāvā par izteikti zemākām cenām salīdzinājumā ar tām, kādas ir oriģinālām zīmola precēm. Jāvērš uzmanība, ka izteikta cenu starpība ir tikai viens no faktoriem, kas var liecināt par to, ka prece ir viltojums.
Kā atpazīt viltojumus?
Atbilstoši VID sniegtajai informācijai šīs norādes var palīdzēt atklāt viltojumus vai preces, ar kurām tiek pārkāptas intelektuālā īpašuma tiesības:
"Patērētāja uztverē dominē pirmais iespaids, turklāt būtiskākie ir preču zīmju kopīgie elementi, kas izraisa savstarpējas asociācijas," skaidro K. Augstkalne-Jaunbērziņa, norādot, ka svarīgs ir vizuālais kopiespaids, kā arī jēdzieniskās asociācijas, proti, šo uztveres principu pakaļdarinājumu ražotāji izmanto sajaucami līdzīgu izstrādājumu izgatavošanai.