SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
LV portāls
24. februārī, 2012
Lasīšanai: 13 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Politika
3
3

Valsts politika alkohola patēriņa samazināšanai

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Neatliekamās medicīniskās palīdzības pacientu vidū pērn bijuši 1147 bērni vecumā līdz 18 gadiem.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Lai mazinātu alkoholisko dzērienu lietošanas kaitējumu sabiedrības veselībai un pret šo ligu vērstos ar plānotiem un saskaņotiem pasākumiem, 9.februārī Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāna 2012.-2014.gadam projekts.

Tas ir īstermiņa politikas plānošanas dokuments, kas izstrādāts atbilstoši Sabiedrības veselības pamatnostādnēs noteiktajiem uzdevumiem un turpinās jau 2001.gadā sākto sabiedrības veselības politikas īstenošanu saskaņā ar sabiedrības veselības stratēģiju 2004.-2010.gadam. Tās rīcības programmā cita starpā bija noteikts samazināt alkohola, narkotisko un psihotropo vielu un tabakas radīto kaitējumu, panākot, lai absolūtā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju nepārsniegtu sešus litrus gadā.

Alkoholu lieto daudz, arī nepilngadīgie

Mērķis ir sasniegts daļēji. Kaut arī 2010.gadā šis rādītājs patiešām tāds bija, taču, rēķinot uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju (tātad atskaitot zīdaiņus un pavisam mazus bērnus), izlietotais tilpums pieauga līdz septiņiem litriem. Kopš 2008.gada absolūtā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju gan ir samazinājies par 3,8 litriem, bet, rēķinot uz 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju, - pat par 4,5 litriem. Līdz tam alkohola patēriņš arvien palielinājās, ko izskaidro ar valsts ekonomisko uzplaukumu, iedzīvotāju pirktspējas pieaugumu, tūrisma attīstību, samērā zemajām alkohola cenām, kā arī iecietīgo (vai pat labvēlīgo) attieksmi pret tā lietošanu sabiedrībā.

Savukārt patēriņa samazinājums pēdējos pāris gados nenozīmē, ka cilvēki būtu nākuši pie atziņas – žūpot ir slikti, žūpot nav veselīgi. Šeit atkal iedarbojušies saimnieciskie procesi, gan pretēji iepriekš minētajiem: mazāk naudas, mazāk darba, mazāk tūristu u.tml. Nozīmīgs faktors bija arī alkoholisko dzērienu sadārdzinājums akcīzes nodokļu likmju paaugstināšanas dēļ.

Skaitļos alkohola patēriņš uz vienu cilvēku, it īpaši pēdējos gados, var būt mazāks arī tālab, ka Centrālā statistikas pārvalde kopš 2009.gada tā aprēķināšanā izmanto tikai reģistrētā alkohola datus. Nereģistrētā jeb nelegālā - kontrabandas ceļā ievestā, mājās pašu lietošanai saražotā, tūristu un citādi valstī nonākušā - alkohola patēriņš, protams, netiek uzskaitīts un oficiāli reģistrēts. Taču, kā liecina Alkohola ražotāju un tirgotāju apvienības aplēses, tā īpatsvars ir aptuveni 30% no kopējā alkohola tirgus valstī. Tātad Latvijā patiešām lieto daudz alkohola un diemžēl - arī skolas vecuma bērni un nepilngadīgi jaunieši.

Galvaspilsētā vien, kā liecina Rīgas pašvaldības policijas dati, par dažāda rakstura pārkāpumiem pērn aizturēti 689 nepilngadīgie (par 43,5% vairāk nekā gadu iepriekš). Administratīvo pārkāpumu protokoli noformēti 1915 nepilngadīgajiem (par 34,4% vairāk nekā gadu iepriekš); vairāk nekā puse protokolu - par smēķēšanu, bet 23,2% - par alkohola lietošanu vai atrašanos tā reibumā sabiedriskā vietā.

Alkoholisms kā valsts mēroga nelaime

Janvārī pēc Veselības ministrijas un Latvijas Ārstu biedrības (LĀB) iniciatīvas Saeimā notika īpaša Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas un Sociālo un darba lietu komisijas kopsēde par alkoholisma ierobežošanas politiku Latvijā.

LĀB prezidents Pēteris Apinis sanāksmē sacīja: "Alkohola pārmēra lietošana pirmām kārtām ir Latvijas valsts nacionālās drošības politikas jautājums, jo bezgala daudzi Latvijas iedzīvotāji šā iemesla dēļ nedod valstij pienācīgu pienesumu, rada situācijas, kas saistītas ar noziedzības palielināšanos.

Alkohola nelegāla ražošana, tirdzniecība un kontrabanda ir Latvijas valsts ekonomikas politikas jautājums.

"Kopš 2008.gada absolūtā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju ir samazinājies par 3,8 litriem."

Alkohola tirdzniecība bērniem un pusaudžiem, kā arī netieša alkoholisma propaganda ir Latvijas izglītības politikas jautājums. Alkoholisms 14–18 gadīgu meiteņu grupā, alkohola lietošana abiem vecākiem bērna ieņemšanas laikā un grūtniecības laikā ietekmē Latvijas demogrāfiju.

Alkohola determinētas slimības, kas nosaka 16% no iedzīvotāju mirstības cēloņiem Latvijā, grauj Latvijas iedzīvotāju veselību un prasa veselības aprūpes izdevumus 60 miljonu latu apmērā no veselības budžeta – tas ir veselības politikas jautājums."

P.Apinis uzsvēra: no visa plašā problēma spektra izdalāmas divas nozīmīgākās problēmas: bērnu un pusaudžu alkoholisms, kā arī nelegāla alkohola ražošana, kontrabanda un tirdzniecība.

Ārstu biedrības priekšlikumi likumu grozījumiem

P.Apinis arī norādīja, ka mūsu valstī aptuveni 7% vīriešu un 3% sieviešu ir atkarīgi no alkohola un pērn Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) brigādes devušās 67,8 tūkst. izsaukumos pie iedzīvotājiem, kas atradušies alkohola apreibumā vai abstinences stāvoklī. "Ja zinām, ka viens NMP brigādes izsaukums ir ļoti dārgs, it īpaši lauku rajonos, tad katru dienu valsts nauda tiek tērēta, ārstējot šos alkoholiķus. Īpaši mūs uztrauc, ka pacientu vidū pērn bija 1147 bērni vecumā līdz 18 gadiem."

Lai kritisko situāciju mazinātu, LĀB Saeimā iesniedza vairākus konkrētus priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem, kas tapuši sadarbībā ar Veselības ministriju:

  • Administratīvo pārkāpumu kodeksa 155.panta 3. un 4.daļu izteikt šādā redakcijā:
    • "Par alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu pārdošanu nepilngadīgajiem uzliek naudas sodu: pārdevējam no 200 līdz 250 latiem un piemēro administratīvo arestu uz laiku līdz piecām diennaktīm, bet juridiskajām personām – no 500 līdz 1000 latiem.
    • Par šā panta trešajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, uzliek naudas sodu: pārdevējam no 250 līdz 500 latiem un piemēro administratīvo arestu uz laiku līdz 15 diennaktīm, bet juridiskajām personām – no 2000 līdz 5000 latiem."
  • Administratīvo pārkāpumu kodeksa 172.pantu izteikt šādā redakcijā: "Nepilngadīgā iesaistīšana smēķēšanā vai alkoholisko dzērienu lietošanā vai nepilngadīgā novešana līdz dzēruma stāvoklim.
    • Par nepilngadīgā iesaistīšanu smēķēšanā vai alkoholisko dzērienu lietošanā – uzliek naudas sodu no 25 līdz 100 latiem. Par nepilngadīgā novešanu līdz dzēruma stāvoklim – uzliek naudas sodu no 50 līdz 250 latiem.
    • Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, – uzliek naudas sodu no 100 līdz 250 latiem un piemēro administratīvo arestu uz laiku līdz 15 diennaktīm.
    • Par alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu nodošanu nepilngadīgā rīcībā tā, ka šīs vielas kļuvušas nepilngadīgajam brīvi pieejamas lietošanai, – uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt latiem.

Latvijai ir jāpieņem politisks lēmums – palielināt vecumu, no kāda jaunieši var iegādāties alkoholiskos dzērienus, vēl rosināja P.Apinis.

Viņš arī uzsvēra, ka nepieciešams pastiprināt kontroli tirdzniecības vietās, lai mazinātu iespēju nepilngadīgām personām iegādāties alkoholu un palielināt policijas pilnvaras un rīcībspēju, apturot nelegālu alkohola tirdzniecību.

Pirmais uzdevums – nelegālās tirdzniecības apkarošana

Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā paustās nostādnes, gan pagaidām daudz vispārīgākas un plašākas, saskan ar LĀB prasībām.

Lai ierobežotu alkoholisko dzērienu piedāvājumu un pastiprinātu to tirdzniecības kontroli, plānā pirmām kārtām ieteikts pievērsties nelikumīgās alkoholisko dzērienu aprites apkarošanai, izvērtējot nepieciešamību veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai dotu policijai lielākas pilnvaras iekļūt objektos, par kuriem ir aizdomas, ka tie saistīti ar nelegālā alkohola tirdzniecību. Otrkārt, pastiprināt kontroli tirdzniecības vietās, lai mazinātu iespēju nepilngadīgām personām iegādāties alkoholu, kā arī palielināt nakts laikā veikto kontroļu intensitāti veikalos, kafejnīcās, kur tiek tirgoti alkoholiskie dzērieni. Vēl tiek piedāvāts informēt sabiedrību par iespēju, kur varētu ziņot par nelegālo alkoholisko dzērienu tirdzniecību.

"Nelegālā alkohola īpatsvars ir aptuveni 30% no kopējā alkohola tirgus valstī."

Nelegālās alkohola tirdzniecības problēmu Saeimas komisijas sēdē P.Apinis komentēja šādi: "Eiropas Savienība pērn vairākkārt norādījusi Latvijai par nepieciešamību ierobežot nelegālo alkoholisko dzērienu ražošanu, izplatīšanu, kā arī īpaši kontrabandu no Baltkrievijas un Krievijas, no kurienes ieplūst ļoti liels alkohola daudzums. Šis ir nākamais vājais Eiropas Savienības robežas posms aiz Rumānijas un Moldovas robežas.

ES dati liecina, ka alkohola kontrabandas dēļ zaudējumi ir aptuveni trīs miljardi eiro, kur liela daļa kontrabandas norisinās tieši uz ES ārējām robežām Baltijas telpā.

Latvijā uz 500 cilvēkiem ir viena "točka", un vismaz viena katrā ciemā, bet katrā ciemā ir policists. Vai šis policists zina par "točkas" esamību? Pērn Latvijā ir apstādināta tikai vienas nelegālās tirdzniecības vietas darbība. Mūsu normatīvo aktu regulējums šo tirdzniecības vietu apkarošanā ir pārāk vājš.

Viens no piemēriem. "Latvijas balzams" savu slaveno "Rīgas melno balzamu" iepilda tikai jaunās krūkās. Kādam nolūkam taras punktos tiek pieņemtas vecās? Pat valsts iestādēs "pa lēto" tiek tirgotas plastmasas pudeles ar strādnieku it kā iznestu balzamu, kaut gan ir zināms, ka no šā uzņēmuma nevar nozagt ne piles šā dzēriena. Tātad krūkās tiek pildīti nelegāli ražojumi, kas vēlāk nonāk arī mazajos krodziņos un veikalos.

Latvijā pērn no akūtas saindēšanās ar alkohola surogātiem miruši aptuveni 250 cilvēku. Ļoti daudz ārstējas ar hroniskām aknu slimībām no hroniskas saindēšanās ar šādiem "izstrādājumiem". Vai policija ir informēta par to, ka daudzās Latvijas kafejnīcās tirgo nelegālu alkoholu?

Minēto pasākumu izpildes termiņš plānā noteikts gana garš - līdz 2014.gada beigām.

Jauna prasība – alkohols nošķirti no citām precēm

Lai ierobežotu alkoholisko dzērienu piedāvājumu, plānā paredzēts arī veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot alkoholisko dzērienu reklāmas aizliegumu drukātajos plašsaziņas līdzekļos un vides reklāmās, izņemot specializētos izdevumus, reklāmu televīzijā no pulksten 8.00 līdz 22.00, aizliedzot izcelt alkoholisko dzērienu cenas pēc tās pazemināšanas, ja izsludināta alkoholisko dzērienu izpārdošana, cenu pazemināšana vai atlaides, aizliedzot alkoholisko dzērienu reklāmā iesaistīt sabiedrībā populārus cilvēkus, sportistus un cilvēkus līdz 30 gadu vecumam. Liegumus alkohola reklāmā plāna projektā paredzēts ieviest līdz nākamā gada beigām.

Savukārt, lai ierobežotu alkoholisko dzērienu pieejamību, vēl vairāk jāgādā par to, lai grādīgo dziru nevarētu iegādāties nepilngadīgie, un ir paredzēta virkne citu ierobežojumu - veikt grozījumus normatīvajos aktos, paredzot aizliegt alkoholisko dzērienu tirdzniecību un lietošanu valsts un pašvaldību iestāžu telpās; aizliedzot alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību teritorijās, kam piešķirts tirgus statuss (izņemot sabiedriskās ēdināšanas vietā); paredzot, ka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta degvielas uzpildes stacijās, nosakot, ka tos atļauts pārdot tikai specializētos veikalos, specializētās tirdzniecības vietās vai izvietojot nošķirti no citiem pārtikas produktiem (veidojot atsevišķas sekcijas, nodaļas ar atsevišķām kasēm), izņemot tādas mazumtirdzniecības vietas, kurās alkoholiskos dzērienus pārdod izlejamā veidā un tos patērē uz vietas. Daļu prasību paredzēts ieviest līdz nākamā gada beigām, bet specializētās tirdzniecības nodaļas veikalos jāizveido līdz 2014.gada 30.jūnijam.

"Mūsu valstī aptuveni 7% vīriešu un 3% sieviešu ir atkarīgi no alkohola."

Alkoholisma apkarošana var skart arī akcīzes nodokli: plāna projektā ieteikts izvērtēt iespēju paaugstināt akcīzes nodokli stiprinātajam alum (alkohola saturs virs 5,6 tilp.%), no stiprajiem dzērieniem ražotiem kokteiļiem, kā arī sidram pēc 2014.gada.

Minētajā dokumentā daudz vērības paredzēts veltīt arī profilaktiskajam un izglītojošam darbam, kam paredzēti arī diezgan ievērojami līdzekļi ar ES struktūrfondu līdzfinansējumu, taču pārējie pasākumi varēs norisināties valsts budžeta iespēju robežās.

Kopš informācija par plāna projektu nonākusi atklātībā, pret vairākiem tā punktiem protestu pauduši gan alkohola tirgotāji, gan ražotāji, gan tos pārstāvošās sabiedriskās organizācijas, norādot, ka galvenā valstī ir cīņa pret ēnu ekonomiku, nelegālo tirdzniecību, bet legālās tirdzniecības ierobežošanu un akcīzes nodokļa paaugstināšanu allaž pavadījusi nelegālās tirdzniecības izvēršanās.
Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI