Piedaloties tautas skaitīšanā, izmantojot internetbanku, banka veic vienīgi klienta identificēšanas funkciju. Lai autorizētos, klients ievada savu internetbankas lietotāja vārdu, paroli un kodu no kodu kartes vai kodu kalkulatora, pēc tam viņš kā identificēts lietotājs nonāk tautas skaitīšanas mājaslapā un tur tiešsaistē aizpilda anketu, secību izklāsta „DnB NORD Banka”.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
Valsts desmitgades notikumam - tautas skaitīšanai – tika izraudzīta kombinētā metode, vispirms dota iespēja interesentiem sevi tautai pieskaitīt interneta vidē. Tas bija paredzēts trijos veidos: mājaslapā tautasskaitīšana.lv anketai piekļūt ar savu personas kodu un pases datiem vai caur internetbanku (piecas bankas - Citadele, DnB NORD Banka, Latvijas Krājbanka, SEB, Swedbank), vai izmantojot e-parakstu.
Internetbankas lietotāju skaits Latvijā jau sen tiek lēsts vairāk par vienu miljonu. Tāpēc gandrīz vai dīvains šķiet satraukums, ka liela daļa iedzīvotāju nevarēs piekļūt tautas skaitīšanas anketai. Tāpēc LV.LV komercbankām jautāja par internetbanku lietotāju skaitu, viņu paradumiem ikdienā un, protams, arī par notiekošo tautas skaitīšanā.
Lietotāju simtiem tūkstošu, un vairākums ir aktīvi
"36% Latvijas iedzīvotāju izmanto "Swedbank" internetbanku, kas daudziem ir galvenais interneta izmantošanas iemesls. Savu internetbanku iedzīvotāji apmeklē vidēji 6 reizes mēnesī, un svarīgākais apmeklējuma mērķis ir - pārliecināties par konta bilanci. Turklāt 90% no visiem internetbankas lietotājiem veic maksājumus attālināti. Tas ir ātrāk, ērtāk un lētāk nekā bankas filiālē, par ko liecina kopējais elektronisko maksājumu skaits, kas mēnesī vidēji ir 3,5 miljoni. Populārākie maksājumu saņēmēji ir komunālo un telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēji, kā arī namu apsaimniekotāji," informē "Swedbank" preses sekretāre Kristīne Jakubovska, piebilstot: "Swedbank" internetbanka jau daudzus gadus tiek atzīta par labāko Latvijā un arī Baltijā.
SEB internetbanku Ibanka pagājušā gada beigās izmantoja vairāk nekā 660 tūkstoši klientu, un gada laikā klientu maksājumu skaits tajā pieauga par 17%, šādus aktīvas lietošanas datus nosauc šīs bankas ārējās komunikācijas projektu vadītāja Sanda Purviņa. Liela daļa klientu ir aktīvi Ibankas lietotāji, veicot pat vairākus darījumus dienā – tie ir maksājumi, naudas pārskaitījumi, ieguldījumi fondos un citi darījumi. Esot arī klienti, kas internetbanku izmanto reizi mēnesī, veicot ikmēneša regulāros maksājumus, un arī tādi, kas Ibanku izmanto retāk.
"DnB NORD Bankai" ir vairāk nekā 160 000 reģistrētu internetbankas iNORD lietotāju – fizisku un juridisku personu, un šis skaits nepārtraukti turpina pieaugt. Pērn šīs internetbankas klientu skaits palielinājās par 12%, uz pieaugošo tendencei norāda bankas sabiedrisko attiecību speciāliste Diāna Petersa.
Skaitīšanās nekavē internetbankas darbību
Tehnisku problēmu saistībā ar iedzīvotāju aktivitāti tautas skaitīšanā bankām nav bijis. DnB NORD pārstāve teic: klientu rosība ir jūtama, daudzi interesējas par iespēju aizpildīt tautas skaitīšanas anketu tiešsaistē, bankas darbinieki klientiem sniedz konsultācijas, soli pa solim izskaidrojot, kā autorizēties tautas skaitīšanas mājaslapā, izmantojot internetbanku iNORD.
Saskaņā ar "SEB bankas" pagājušās darba nedēļas beigās sniegto informāciju vairāk nekā 11 tūkstoši lietotāju jau izmantojuši Ibankas autorizācijas datus, lai saskaitītos tautas skaitīšanas mājaslapā. "Ik gadu investējam lielus finanšu līdzekļus informācijas sistēmu modernizēšanā un drošībā, mūsu resursi ir pietiekami, lai varētu nodrošināt klientiem ātru bankas elektronisko pakalpojumu izmantošanu," norāda SEB speciālisti.
"„Swedbank” elektronisko maksājumu skaits mēnesī ir vidēji 3,5 miljoni."
Caur "Swedbank" internetbanku tautas skaitīšanai līdz pagājušās nedēļas piektdienai bija pieslēgušies vairāk nekā 50 tūkstoši. "Šis ir ērts un drošs veids, kā piedalīties tautas skaitīšanā elektroniski, jo pieslēgums caur internetbanku nodrošina klienta datu drošību un vienlaikus drošu atpazīšanas iespēju pakalpojuma sniedzējam," skaidro K. Jakubovska. "Pieslēgums no mūsu internetbankas uz tautas skaitīšanas anketas vietni internetā notiek operatīvi un precīzi. Internetbankas darbībā netika novērota pārslodze vai kādas tehniskas problēmas. Kā jau minēju – mēnesī vidēji notiek 3,5 miljoni elektronisko maksājumu, un internetbanka ir izveidota arī vēl aktīvākas lietošanas ātrai un ērtai nodrošināšanai."
Arī "Citadelē" apliecina, ka līdz ar tautas skaitīšanas sākšanos tās
internetbankai nav konstatēta pārslodze vai tehniskas problēmas, arī sūdzības
nav saņemtas. "Tehnoloģiski process, kas tiek izmantots autentifikācijai tautas
skaitīšanas portālā, ir nodalīts no internetbankas," paskaidro korporatīvo
komunikāciju vadītāja Ieva Prauliņa.
Ibankā nepārtrauc skaitīšanos
Tautas skaitīšanas anketas aizpildīšana tomēr ir laikietilpīgs process. Darbojoties ibankā, jārēķinās, ka ir kāds laika limits, pēc kura klientam pieeju pārtrauc, un tad ir jāautentificējas no jauna. Vai tautas skaitīšanas anketu aizpildītājiem arī noteikts kāds laiks, kurā jāpagūst aizpildīt anketa?
Banku pārstāvji skaidro: internetbanka ir nošķirta no skaitīšanas. "Tautas skaitīšanas anketa "neatrodas" internetbankā, tā ir pieejama aizpildīšanai tikai un vienīgi Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) portālā. Internetbankas tiek izmantotas tikai personas identificēšanai, t.i., pēc personas internetbankas identifikatoru ievadīšanas internetbankā, lietotājs tiek "atgriezts atpakaļ" uz CSP portālu un visas darbības turpina veikt tur," paskaidro "Citadeles" pārstāve.
"Internetbankas identifikatoru ievadīšana aizņem 10-20 sekundes. Tādēļ
nekāda būtiska noslodze internetbankai netiek radīta. Turklāt tehniski šī
personas autorizācijas lapa, kurā jāievada internetbankas identifikatori, lai
autorizētos CSP portālā, nav tā pati, ko izmantojam internetbankā, jo tās
funkcija ir tikai viena - personas identificēšana un datu nodošana drošā veidā
CSP."
"SEB bankas" speciālisti uzsver secību un tehnoloģisko procesu būtību. Vispirms jāsaprot, ka klients, kurš tautas skaitīšanai reģistrējas, izmantojot internetbankas autorizācijas kodus, saskaitās nevis konkrētās bankas internetbankā, bet gan tautas skaitīšanas mājaslapā. Un otrādi – klients tiek autentificēts nevis tautas skaitīšanas mājaslapā, bet gan bankas pārvaldītā resursā, mājaslapas daļā, kura nekādi nav saistīta ar tautas skaitīšanas mājaslapu. Līdz ar to banka veic konkrēta klienta autentifikāciju pēc ievadītajiem autorizācijas kodiem un pa drošu kanālu nodod tautas skaitīšanas mājaslapas sistēmai tikai konkrētā cilvēka vārdu un uzvārdu un personas kodu, lai viņš varētu aizpildīt anketu.
Pašā tautas skaitīšanas mājaslapā klienta dati (parole, autentifikācijas kodi) netiek ievadīti un skaitītājiem netiek nodoti. Laika limitu, cik ilgi klients var pildīt tautas skaitīšanas anketu, nosaka www.tautasskaitisana.lv.
"Anketas pildīšana notiek Centrālās statistikas pārvaldes elektroniskajā vidē, proti, anketa neatrodas internetbankā - bankas internetbanka ir kā droša atslēga, kā var pieslēgties CSP videi, kur atrodas anketa (saglabājot savu datu drošību un vienlaikus sniedzot iespēju CSP anketas pildītāju autorizēt)," tieši drošību vēlreiz akcentē "Swedbank" speciāliste.
LV.LV jau rakstīja, ka CSP speciālisti skaidro: pat ja anketa kādu brīdi pazūd, piemēram, "uzkaroties" datoram, pie anketas atgriežoties to var turpināt aizpildīt, jo jau aizpildītā daļa saglabājas.
Anketas aizpildīšana laika ziņā var būt diezgan apjomīga, jo īpaši, ja dati tiek aizpildīti arī par saviem ģimenes locekļiem. Atsākot pildīt anketu, klientam vajadzēs autorizēties vēlreiz, ievadot savus internetbankas lietotāja datus, paskaidro "DnB NORD Bankas" pārstāve.
Ikdienā ibanka – maksājumu kārtošanai
"Swedbank" klienti ikdienā esot ļoti aktīvi - gandrīz 99% visu norēķinu "Swedbank" notiek elektroniski. Banka pastāvīgi papildina internetbankas piedāvājumus. Piemēram, definētais maksājums ir viens no plašāk zināmajiem un populārajiem pakalpojumiem internetbankas lietotāju ērtībām, kas taupa laiku un padara drošāku maksājumu formu aizpildīšanu – jo definētajos maksājumos svarīgākās ailes jau ir aizpildītas automātiski. "Swedbank" internetbanka klientu un uzņēmumu vidū tiek novērtēta arī kā drošs un ērts veids, lai autentificētos un saņemtu citu uzņēmumu e-pakalpojumus. Internetbanka šajā gadījumā strādā kā droša klienta atslēga e-pakalpojumu saņemšanai. Arī piedalīšanās tautas skaitīšanā elektroniski ir šāds e-pakalpojums, piebilst K. Jakubovska.
"SEB bankas" klienti aktīvi izmanto iespēju norēķināties pie pakalpojuma sniedzējiem, izmantojot bankas piedāvāto e-link jeb e-maksājuma pakalpojumu, kas sniedz iespēju klientam veikt norēķinus uzņēmuma mājaslapā, pieslēdzoties savai ibankai. 2010. gada beigās SEB bankas e-maksājuma iespēju izmantoja jau 97 uzņēmumi. 2010. gada laikā e-link apgrozījums ir dubultojies, sasniedzot 8,6 miljonus latu. "SEB bankā" norāda, ka lielākā daļa pakalpojumu sniedzēju ar mērķi motivēt savus klientus aktīvāk izmantot e-maksājumu iespējas uzņemas darījuma komisijas, taču ir arī pakalpojuma sniedzēji, kur komisijas maksa par darījumu ir jāveic klientam.
Kāpēc internetbanku klients nelieto?
Ne jau visi internetbankas paroli un kodu karti saņēmušie klienti ibanku izmanto ikdienā.
"Swedbank" pārstāve saka, ka tā gan notiek arvien retāk. Iemesli visbiežāk ir gluži cilvēciski – piemēram, paroles aizmiršana. Mēdz būt, ka internetbanka netiek izmantota, jo kontā nav aktīva apgrozījuma. Iespējams, ierasts norēķināties citos veidos – taču ieradumi turpina strauji mainīties, ņemot vērā internetbankas ērtas un drošas iespējas. Par internetbanku interesējas visu paaudžu klienti – arī seniori. "Swedbank" filiāles senioriem dažādās Latvijas pilsētās rīko regulāras apmācības internetbankas lietošanā, tādas notikušas arī pagājušonedēļ. Turklāt ikviens klients jebkurā filiālē var saņemt konsultāciju par internetbankas lietošanu, kur izvietoti arī bezmaksas internetbankas termināli (speciāli datori), teic K. Jakubovska.
"Atsākot anketas aizpildīšanu, klientam vajadzēs autorizēties vēlreiz, ievadot savus internetbankas lietotāja datus."
SEB ikdienas darbā novērots, ka ir ļoti dažādi faktori, kas ietekmē klienta aktivitāti elektronisko pakalpojumu izmantošanā. Piemēram, mājās nav interneta, liels spēks ir arī ieradumam, cilvēks ir pieradis veikt maksājumus savā klientu apkalpošanas centrā un nevēlas neko mainīt, gados vecākiem cilvēkiem ir raksturīgs biklums spert pirmos soļus internetbankas izmantošanā. Taču esot ļoti daudz piemēru, kad ar klientu apkalpošanas speciālistu palīdzību un atbalstu vecāka gadagājuma cilvēki ir sākuši izmantot ibanku ikdienas maksājumu veikšanai.
Arī DnB NORD pārstāve min līdzīgus iemeslus, kādēļ klienti aktīvi neizmanto savu internetbanku, – aizmirst paroli un ilgstoši to neatjauno, ir klienti, kas dod priekšroku personiskam kontaktam un labprātāk apmeklē filiāli. Daļa vēl nejūtas droši apgūt internetbankas lietošanu. Taču tādu klientu, kas šaubās par savu datu drošību, kļūst arvien mazāk, un par to liecina arī DnB NORD internetbankas lietotāju skaita pārliecinošais pieaugums. Internetbanka kā komunikāciju kanāls kļūs arvien populārāks, lai veiktu maksājumus un iegūtu informāciju no pakalpojumu sniedzēju portāliem/mājaslapām, norāda D. Petersa.
Aktivitāte pārspēj gaidīto, urķu rosība arī
Nepilnas nedēļas laikā internetā tautas skaitīšanā anketas bija aizpildītas par vairāk nekā 500 000 iedzīvotāju. Iepriekš CSP lēsa, ka internetā saskaitīsies 10-15 procenti iedzīvotāju. Jo pat e-prasmīgajā Igaunijā izmēģinājuma skaitīšanā internetu izmantojuši tikai 20 procentu iedzīvotāju. Saskaņā ar ikgadējiem datiem Latvijas iedzīvotāju skaits ir apmēram 2,23 miljoni. Tātad vēl pāris dienu pirms finišē skaitīšana internetā, Latvijas iedzīvotāji prognozes izpildījuši.
Iespējams, par tikpat negaidītu nevarētu uzskatīt vēlmi "paspēlēties" ar svešiem datiem un pārbaudīt tautas skaitīšanas organizētāju un personas datu aizsardzības iestāžu modrību. Pēc tam, kad parādījās informācija par mēģinājumiem piekļūt citu personu aizpildītām anketām, CSP liedza iespēju autorizēties ar personas kodu un pases datiem.
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas prezidente Signe Bāliņa, paužot savu viedokli par tautas skaitīšanas datu pieejamību, norādījusi, ka vispār nedrīkstēja pieļaut autentifikāciju ar tik nedrošu paņēmienu - pases numuru un personas kodu, jo šāda informācija mūsdienās ir pieejama ļoti daudziem cilvēkiem. Tiesa, Lietuvā, kur arī pašlaik norisinās tautas skaitīšana, tiekot piedāvāta līdzīga autorizācijas iespēja ar personas kodu un pases numuru.
CSP vēl vērš uzmanību uz to, ka interneta vidē sāk parādīties tīmekļa vietnes, kuru dizains un saturs dublē CSP interneta vietni - www.tautasskaitisana.lv. CSP aicina izmantot tikai oficiālo 2011. gada tautas skaitīšanas vietni, kurā ieejot lietotājam piedāvāta pieeja tautas skaitīšanas anketai https://eintervija.csb.gov.lv, par kuras piederību CSP liecina SSL (Secure Sockets Layer) sertifikāts.